کد خبر ۴۴۳۲۶ ۹۷۳ بازدید انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۳
نقدی بر اظهارات شهردار قم در روز خبرنگار ؛

همه نهنگ های آقای شهردار !

روز گذشته در مراسمی به مناسبت روز خبرنگار فرصتی پیش آمد که خبرنگاران استان قم سوالات و انتقادات خود را بی واسطه به شهردار قم بگویند و دکتر مرتضی سقاییان نژاد، نیز سعی نمود به سوالات مطرح شده پاسخ دهد که البته بدلیل ضیق وقت این امکان برای هر دوطرف پیش نیامد که به جزئیات بپردازند بر همین پاسخ های شهردار قم به دو سوال را در بوته نقد قرار داده ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) ، روز گذشته 16 مرداد در مراسمی به مناسبت روز خبرنگار به میزبانی شهرداری قم در سالن همایش های شهرداری قم برگزار شد،فرصتی پیش آمد که خبرنگاران استان قم سوالات و انتقادات خود را بی واسطه به شهردار قم بگویند و دکتر مرتضی سقاییان نژاد، شهردار قم نیز سعی نمود به سوالات مطرح شده پاسخ دهد که البته بدلیل ضیق وقت این امکان برای هر دوطرف پیش نیامد که به جزئیات بپردازند بر همین اساس قم نا در یادداشت ، پاسخ های شهردار قم به دو سوال را در بوته نقد قرار می دهد :


اول : دکتر مرتضی سقاییان نژاد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگار قمی حاضر در مراسم که انتقاد داشت از حضور مدیران غیر بومی در شهرداری قم، کادرسازی با افراد مجرب را از اهداف مورد نظر شهرداری قم دانست و تصریح کرد: اولویت اصلی شایسته‌سالاری است به همین علت باید قومیت‌گرایی را کنار بذاریم، قم جایگاهی متعلق به همه کشور است. از آنجا که 67 درصد شهروندان در قم مهاجر هستند طرح این مسائل بی‌انصافی است. اعتقاد دارم باید به دنبال افراد شایسته و کارآمد باشیم. باید با بهره گیری از ظرفیت بهترین مدیران قم را در طراز اول همه شهرهای کشور ببریم و به جای انتخاب ماهی های کوچک، باید "نهنگ" را انتخاب کنیم!


در پاسخ به این اظهار نظر دکتر سقائیان نژاد باید گفت که چنین موضوعی در میان مدیران غیر بومی شهرداری قم عمومیت ندارد و در نقیض آن می توان چندین مثال زد، به عنوان نمونه می توان به انتخاب یکی از مدیران غیر بومی اشاره کرد که در راس مجموعه فرهنگی، هنری شهرداری اشاره کرد.
در حالی که شهر قم ، پرورش دهنده و صادر کننده مدیران در حوزه فرهنگ است و این افراد با کسب مدارج بالای علمی توانسته اند معاونت های وزارتخانه های مختلفی را بر عهده گیرند ، اما شهردار قم در اقدامی عجیب و با بی سلیقگی تمام ، فردی غیر بومی را به سمت مدیرعاملی سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی منصوب نموده است. با توجه به تشبیهی که  دکتر سقائیان نژاد در جلسه روز خبرنگار بکار بردند به نظر می رسد معنی لغت نهنگ در قم و اصفهان فرق می کند چون در قم به این گونه مدیران نهنگ نمی گویند !!!


اما اظهار نظر دوم شهردار قم مربوط به انتقاد یکی از خبرنگاران از پروژه احداث آکواریوم پر هزینه و حاشیه ساز این روز ها بود. سقائیان نژاد در پاسخ به این انتقاد اظهار داشت: تونل پروژه آکواریوم قم 168 متر است و طول تونل آکواریوم اصفهان 28 متر است؛ در این پروژه به دنبال این بوده‌ایم که اقتصاد شهر قم را دگرگون کنیم اما جنبه‌های فقهی و آیاتی را نیز مورد توجه قرار داده‌ایم، اقتضائات قم مباحثی را به شهرداری تحمیل کرد به همین علت این پروژه دچار عقب‌افتادگی شده در حالی که اگر این آکواریوم ایجاد شود می‌توانیم به جذب توریسم برسیم.

 

یقینا ساخت این آکواریوم بزرگ به جذب توریسیم کمک می کند اما آیا این طرح در اولویت و نیاز مهم قم است که قرار است چنین هزینه هنگفتی (براساس پیش بینی شهرداری بین 40 تا 70 میلیارد تومان) برای آن صورت بگیرد ؟ با توجه به کمبودهای شهر قم از حداقل‌های امکانات شهری برای جذب گردشگر زیارتی چه نیازی است که ما جاذبه ای دیگر درست کنیم ! لازم به این تاکید است که توسعه در شهر قم می بایست حرم محور باشد و نه سرمایه محور.

این موضوع به این معناست که چنانچه شهر بر مبنای سرمایه، توسعه پذیرد سبب به وجود آمدن ناهنجاری های مختلفی خواهد شد همانگونه که مشهد نیز گرفتار چنین مشکلاتی شده است و بسیاری از کارشناسان نیز بر این باورند که وجهه شهر مشهد بیش از آنکه رنگ و بوی دینی گرفته باشد ، تجاری شده است و همین امر سبب شده مشهد دزگیر معضلات حاد اجتماعی شود . موضوعی که می بایست مورد توجه شهردار و مسئولان شهر قم نیز قرار گیرد و در اختصاص منابع به پروژه ها کارشناسی های لازم صورت پذیرد.

از طرفی زیر ساخت های حرم حضرت معصومه همچنان گریبان گیر مشکلات زیادی است و موجب نارضایتی بسیاری از زائران شده اسات برای مثال خیابان هایی با عرض کم و ترافیک های سنگین در اطراف حرم مطهر بخصوص در ایامی که زائران زیادی به قم مراجعه کرده اند موجبات نارضایتی آنان را فراهم نموده است. آخرین نمونه چنین مشکلاتی را می توان به بی تدبیری مدیریت پارکینگ حرم در مطهر در خاموش کردن آسانسور ها دانست که برای مشاهده این خبر می توانید به این لینک مراجعه فرمایید.
مسئله دیگری که در خصوص پروژه آکواریوم مطرح است این است که چنین پروژه هایی برای شهروندان قمی تنها یک بار جذابیت دارد و پس از آن ، تنها مسافران در چنین مکانی حضور پیدا می کنند. این در حالی است که قم به شدت از کمبود پارک و شهربازی رنج می برد و شاید بتوان قم را تنها استان کشور دانست که شهربازی ندارد!
می توان به جای صرف بودجه ای هنگفت برای چنین آکواریومی، آن را صرف ساخت پارک و شهربازی مجهزی نمود که علاوه بر استفاده مسافران و گردشگران، شهروندان قمی نیز بتوانند بارها از آن استفاده کنند و منفعت چنین پروژه هایی به مردم و علی الخصوص جوانان قمی نیز برسد.