کد خبر ۴۵۰۵۱ ۲۴۹ بازدید انتشار : ۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۴
تسنیم گزارش می‌دهد

مشارکت 47 هزار دانش‌آموز قمی در برنامه‌های اوقات فراغت تابستان

مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی برای گذراندن اوقات فراغت نوجوانان از بروز ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی پیشگیری خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، به دلیل وجود ویژگی‌های منحصربه‌فرد در نوجوان، به‌تبع آن از نیازهای خاصی نیز برخوردار خواهد بود. اما وجود برخی از صفات نوجوانی، آن‌ها را موجودی نیازمند به هدایت و مراقبت معرفی می‌کند از این رو باید خانواده‌ها و مسئولان به فکر چاره‌ای برای پر کردن اوقات فراغت آن‌ها به نحو احسن باشند به‌طوری‌که نوجوان ما از اوقات فراغت خود لذت ببرد و موجبات رضایت درونی و افزایش شادکامی او را فراهم و برای لحظه‌ای هم که شده آن‌ها را از روزمرگی، خستگی‌های روحی، آسیب‌های روانی، افسردگی‌ها، غم‌ها، تلاطم‌ها و درگیری‌های متعدد و متفاوت جسم و جانش دور کنند.

زهرا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، در رابطه با اوقات فراغت نوجوانان اظهار داشت: نبود برنامه‌های سالم و متنوع برای پر کردن اوقات فراغت به‌ویژه در فصل تابستان، آمار بزهکاری و رفتارهای ناهنجار اجتماعی در بین این قشر را به‌شدت افزایش خواهد داد درواقع این ناهنجاری‌ها نتیجه حضور در برنامه‌های محفلی و هم‌نشینی با دوستان نامناسب بروز پیداکرده که درنهایت برخی از آن‌ها را در دام خود گرفتار خواهد کرد.

   این کارشناس حوزه تربیتی با اشاره به اهمیت توجه به علایق نوجوان در انتخاب برنامه‌های اوقات فراغت خود گفت: برخوردی متعادل در توجه به علایق نوجوان زمینه‌ها و بستر مناسبی را برای او فراهم خواهد کرد، اما متأسفانه والدینی هستند که بدون توجه به علایق کودک، نوجوان و یا حتی جوان خود، کلاس‌های درسی، هنری، ورزشی، اردو و... را برای آن‌ها تجویز و فرزندانشان را ملزم به شرکت در آن می‌کنند که این خود باعث عدم استقبال آن‌ها به‌ویژه نوجوانان می‌شود.

اهمیت و اثبات جاری بودن اوقات فراغت در طول عمر انسان

  به گفته‌ این مشاور تربیتی از طرفی توجه زیادی والدین و از سویی دیگر بی‌توجهی برخی از آنان و مسئولان ذی‌ربط نسبت به برنامه‌ریزی اوقات فراغت نوجوان که می‌توانست منشاء پیشرفت و ترقی او باشد، سبب تباهی و سقوط وی شود و بدتر آن‌که اگر امروز نتوانیم اوقات فراغت فرزندان خود را به‌طور صحیح مدیریت کنیم، نوجوان ما برای تخلیه هیجانات خود از دنیای واقعی جداشده و به دنیای مجازی که خود منشاء افزایش آسیب‌پذیری فرد در برابر انحرافات است روی می‌آورد.

وی با اشاره به محصور نبودن اوقات فراغت در ایام تابستان عنوان کرد: البته نباید فراموش کرد که اوقات فراغت فقط مخصوص ایام تابستان نیست، بلکه با در نظر داشتن نیاز به اوقات فراغت، برای تخلیه هیجانات سرشار این دوران در طول سال، همچنین دور کردن انرژی‌های منفی از این طریق، درواقع با عمل به این برنامه دور کردن نوجوان را از آسیب‌های اجتماعی و انحرافات ناشی از آن را در پی خواهیم داشت.

 محمدی با علم به این موضوع که اوقات فراغت در طول عمر انسان جریان دارد افزود: متأسفانه این تصور غلط که اوقات فراغت تنها محصور و مخصوص ایام تابستان است تنها در کشور ما وجود دارد. این در حالی است که جاری بودن موضوع فراغت در طول عمر انسان امری ثابت‌شده است، بنابراین در همه ایام سال باید موردتوجه ویژه قرار گیرد.

استقرار 250 پایگاه غنی‌سازی اوقات فراغت با بیش از 100 رشته

این مشاور تربیتی با اشاره به فعالیت‌های سازمان‌های مختلف در خصوص اوقات فراغت خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که در این استان سازمان‌های مختلفى ازجمله کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش و کانون‌های فرهنگی مساجد با برگزارى انواع مسابقات حضورى و کتبى و کلاس‌هاى آموزشى در زمینه‌های هنرى و مذهبى مثل داستان‌سرایی، شعرخوانی، هنرهاى تجسمى، هنرهاى نمایشى و ... در این زمینه فعالیت و از پی آن عده‌ای از جوانان را جذب می‌کنند.

در همین رابطه معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم، از غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان قمی در غالب 250 پایگاه و 100 رشته مختلف، متناسب باعلاقه دانش آموزان خبر داد.

ناصر حمزه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به برنامه‌های آموزش و پرورش به‌عنوان متولی اصلی جامعه هدف، در فصل تابستان برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان اظهار داشت: در همه مدارس استان قم پایگاه‌های تابستانی دایر شده و متناسب باعلاقه دانش آموزان برنامه‌هایی ارائه می‌شود. 

وی بابیان این‌که 250 پایگاه و بیش از 100 رشته در سطح استان برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان تدارک دیده‌شده است،  تصریح کرد: این پایگاه‌ها شامل کانون‌های فرهنگی و تربیتی، دارالقرآن‌ها، سالن‌های ورزشی، استخر، پژوهش سراها، خانه علوم و فنون، مدارس، اردوگاه‌ها و سینماهاست.

مشارکت 47 هزار دانش‌آموز قمی در برنامه‌های اوقات فراغت

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم افزود: دانش آموزان در 12 رشته اصلی قرآن و عترت، فرهنگی هنری، علمی پژوهشی، ورزشی، اردوهای گردشگری، توانمندسازی، مهارت‌آموزی و کارورزی، عمران و سازندگی، فضای مجازی، برنامه‌های معرفتی، اوقات فراغت استثنایی و رویدادهای فرهنگی مثل برپایی نمایشگاه و نشست‌های دانش‌آموزی شرکت می‌کنند.

حمزه‌ای با اشاره به تعداد دانش آموزان تحت پوشش برنامه‌های اوقات فراغت در سال گذشته عنوان کرد: در سال گذشته حدود 42 هزار دانش‌آموز تحت پوشش برنامه‌های اوقات فراغت تابستانه قرار گرفتند و امسال نیز با فعالیت‌هایی که انجام‌شده، پیش‌بینی افزایش تعداد، به بیش از 47 هزار دانش‌آموز را خواهیم داشت، تا در ماه‌های تابستان روزهای بانشاط و مفیدی را برای دانش آموزان رقم بزنیم.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و تربیتی، مسابقات قرآن و معارف اسلامی و همچنین اردوهای زیارتی و سیاحتی در طول تابستان خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اوقات فراغت دانش آموزان بحث قرآن و عترت و فعالیت 14 پایگاه قرآنی است به‌گونه‌ای که در سال تحصیلی گذشته بیش از 100 هزار دانش‌آموز با شرکت در این دوره‌ها استعدادیابی شده و از این تعداد 2800 نفر به مرحله استانی راه پیدا کردند.

نقش والدین در پر کردن صحیح اوقات فراغت و کاهش ناهنجاری‌ها

به گفته‌ معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم، درواقع این دوره‌ها به‌منظور بازآموزی موارد ارائه‌شده در رشته‌های مختلفی چون روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، تفسیر و مفاهیم،تاریخ اسلام و آشنایی با سیره اهل‌بیت (ع) انجام می‌شود، تا دانش آموزان با آمادگی بیشتری در مسابقات سطح کشوری حضور پیدا کنند.

حمزه‌ای با اشاره به تنوع رشته‌های مختلف در کانون‌های فرهنگی، هنری و سالن‌های ورزشی طرح اوقات فراغت، یادآور شد: در اجرای این برنامه‌ها  سعی شده، تنوع در برنامه‌ریزی برای رشته‌های مختلف را مدنظر قرار دهیم، تا دانش آموزان در بخش‌های مختلف هنری و مهارت‌آموزی بر اساس علاقه و بدون محدودیت و هیچ‌گونه مشکلی رشته موردنظر خود را انتخاب کنند.

 خلاصه مطلب اینکه گاهی خانواده‌ها با عدم مدیریت خود و مسئولین با بی‌توجهی نسبت به فراهم آوردن شرایط و امکانات لازم برای گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، خود زمینه سوق آنان را به‌سوی ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌کنند. ازاین‌رو، خانواده و مسئولان می‌توانند با فراهم آوردن امکانات لازم برای تشکیل انواع کلاس‌های آموزشی، ورزشی، هنری و... نقش مهمی در پر کردن صحیح اوقات فراغت جوانان و درنتیجه جلوگیری از بروز ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی آن‌ها ایفا کنند.

گزارش از الهام پناهی فر