حجتالاسلام ملکزاده با بیان اینکه صرف گردآوری احکام مرتبط حول یک موضوع کلان را نمیتوانیم فقه مضاف بگوییم گفت: بنابراین علاوه بر تجمیع همه احکام مرتبط، مسائل جدیدی که در عصر حاضر مطرح است را نیز باید به مسائل قبلی بیافزاییم
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حجت الاسلام محمدحسین ملک زاده از اساتید حوزه و دانشگاه در دوره علمی پژوهشی علوم انسانی اسلامی «مفتاح» که با حضور اساتیدشاخصی در رشته های مختلف علوم انسانی در موسسهی حضرت امام خمینی رحمهالله علیه شهر قم برگزار میشود با بیان طبقه بندی علوم و معارف بشری با رویکرد اسلامی گفت: نظام مدیریت علم و دانش سامانهای است که میخواهد دانش مورد نیاز افراد در گروه های مختلف را به اندازه موردنیاز و به بهترین شکل و با کمترین هزینه در اختیار آنها قرار دهد.
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از تقسیمبندیهای معروف علوم تقسیمبندی ارسطو است، گفت: ارسطو معتقد است فلسفه به معنای عام شامل همه علوم و معارف میشود و دارای دو بخش نظری و عملی است که بعد نظری آن به سه قسم طبیعیات، ریاضیات و الهیات تقسیم میگردد و بعد عملی نیز به سه دستهی علم اخلاق، علم تدبیر منزل و علم سیاست مُدُن تقسیم میشود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان این دستهبندی را قبول کردهاند و مبنای کار خود قرار دادهاند گفت: اما باید توجه داشته باشیم که براساس رتبهبندی صورت گرفته، میتوانیم مکاتب گوناگون را هم بازشناسی کنیم و بر مبنای آیات و روایات به دستهبندی علوم مختلف مانند العلم علمان، علم الأدیان و علم الأبدان و غیره بپردازیم.
ملک زاده با بیان اینکه در یک تقسیمبندی کلی که برای دانش دینی و علوم و معارف اسلامی مطرح شده است، تعالیم به سه دسته شامل عقاید، احکام و اخلاق که هر سه از فقه هستند تقسیم میشوند گفت: در باب فقه مضاف اگر به دنبال چگونگی و مراحل تشکیل فقه مضاف هستیم، یکی از گامهایش این است که احکام و ابوابی را از بخشهای مختلف فقه گردآوری کنیم و فقه دیگری را سازماندهی کنیم. البته صرف گردآوری احکام مرتبط حول یک موضوع کلان را نمیتوانیم فقه مضاف بگوییم و لذا علاوه بر تجمیع همه احکام مرتبط، مسائل جدیدی که در عصر حاضر مطرح است را نیز باید به مسائل قبلی بیافزاییم.
وی با اشاره به دستهبندی سه گانهی عقاید، احکام و اخلاق بود گفت: عقاید یا «فقهالاکبر ،آیه محکمه» نامیده میشود و احکام یا «فقه اوسط ،فرضه عادله» نامیده میشود و اخلاق یا «فقه اصغر ،سنت قائمه» نامگذاری کردهاند.
حجت الاسلام ملک زاده با اشاره به اینکه عقاید یا فقه الاکبر شامل معرفتشناسی، هستیشناسی، خداشناسی، انسانشناسی، راه و راهنماشناسی و معاد شناسی میباشد گفت: احکام یا فقه اوسط شامل فقه فردی و اجتمای است و در نهایت اخلاق یا فقه اکبر شامل اخلاق فردی و اجتماعی است.