کد خبر ۴۶۹۷۶ ۱۵۳۶ بازدید انتشار : ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۶
در گفتگوی با خانواده شهدای مدافع حرم مطرح شد؛

گلایه از بی حرمتی به شهدای مدافع حرم در قم / حاضر بودیم برای مزار شهیدمان پول هم بدهیم+عکس

پدر شهید مدافع حرم گفت: مقام معظم رهبری در خصوص شهدای منا فرمودند که اینها به خاطر اینکه در مکان مقدس به رحمت خدا رفته و شهید شدند در گلزار شهدا دفن شوند اما شهدای مدافع حرم قم را در قطعه اموات عادی دفن می کند چقدر ما این بی حرمتی ها را تحمل کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، مدت هاست که وضعیت مزار شهدای مدافع حرم در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع)  قم باعث گلایه های مردم و خانواده شهدای مدافع حرم شده است، اینکه مزار شهدا از مزار دیگر اموات جدا باشد مسئله ای ست که همواره مورد احترام و خواست مردم بوده است زیرا بر اساس آنچه در آیات قرآن آمده است مسئله شهدا و اموات از هم جدا هستند.

شهدا زنده هستند و با مردگان فرق دارند.

طبق آیه 154 سوره «بقره» است: وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبیلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاء وَلَکِن لاَّ تَشْعُرُونَ ترجمه: و به آن‌ها که در راه خداوند کشته می‌شوند، مرده نگویید! بلکه آنان زنده‌اند، ولی شما نمی‌فهمید!

آیه کریمه فوق پیرامون کسانی است که در راه خدا و در جهاد با دشمنان خدا و اسلام کشته می‌شوند. چنین اشخاصی در فرهنگ اسلامی، «شهید» نام دارند. این آیه می‌گوید که شهدا زنده‌اند و نباید آنان را مرده پنداشت!

می‌توان گفت کم‌ترین و ساده‌ترین درسی که می‌توان از این آیه گرفت، تفاوت دیدگاه ما بین اموات و شهداست. باید بدانیم شهید یک مرده یا متوفای عادی نیست. عزاداری برای او با دیگران فرق دارد. مرگ او یک مرگ خاص است و حیات برزخی او حیات طیبه‌ای است که خاص اولیاء و شهدا است. این تفاوت را می‌توان در زیارت قبور شهدا و اموات احساس کرد. زیارت قبور شهدا چنان دل را جلا می‌دهد که گویی بهره‌ای از آن حیات طیبه در زیارت قبور آنان نهفته است.
اختلاف دو ارگان باعث ناراحتی خانواده شهدای مدافع حرم شد.

اما چند ماهی است که قبور اطراف مزار شهدای مدافع حرم قم  در حال فروش است و قطعه گلزار شهدای مدافع حرم  گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) قم از حالت گلزار شهدا بودن خارج شده است ، علاوه بر آن عدم ساماندهی مزارها از جمله نصب پایه هایی برای نصب  تصاویر شهدا نیز یکی از گلایه های خانواده شهدا است .
 

در این میان دو ارگان اوقاف و بنیاد شهید قم مقصر این وضعیت را ارگان دیگر می دانند، در این جا به دنبال متهم و مقصر نیستیم اما این دو ارگان نباید با وجود همه اختلافات باعث ناراحتی مردم و خانواده شهدا ی مظلوم مدافع حرم شوند.

در این زمینه پدر شهید مدافع حرم عبدالصالح زارع در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز اظهار داشت: گویا مزارشهدای مدافع حرم متولی ندارد به هر کجا مراجعه کردیم از بالاترین مسئول تا پایین ترین مسئول مراجعه کردیم فایده ای نداشته، چه بنده چه دیگر خانواده شهدا مراجعه کردیم  به ما اعلام می شود شما کاری به این کارها نداشته باشید ما خودمان برای اینجا برنامه داریم.

بنر شهدا را خانواده ها به نوبت تعویض می کنند

وی گفت: در ایام مختلف سال چه زمستان و چه تابستان مشکلات متعددی وجود دارد حتی نظافت و تمیز کردن سنگ مزار هم سخت است، بارها از  مسئولین درخواست کردیم حداقل این چند شهید مدافع حرم که نه سایه بان دارند  و نه عکسی، سنگ مزارشان چند سانت بالاتر باشد تا آب نگیرد، شیب این محل هم طوری است که هنگام بارندگی آب روی سنگ مزارها جمع می شود حداقل این مشکل را برطرف کنید، چشم را از مسئولین می شنویم اما هیچ کاری انجام نمی شود.

پدر شهید مدافع حرم تاکید کرد: این بنرها و عکس ها هم که با سیم  بالای مزار گذاشته شده توسط خانواده شهدا به نوبت تعویض می شود ، بنرها زیر باد و باران و آفتاب خراب می شود و خانواده شهدای مدافع حرم  به نوبت آن ها را تغییر می دهند.

پدر شهید زارع تاکید کرد: به مسئولان بنیاد شهید گفتیم از خودمان هزینه می کنیم، مزار شهدا را مرتب می کنیم البته این حرف را خانواده شهدای مدافع حرم دیگر هم گفته بودند اما همیشه به ما می گویند شمار کاری نداشته باشید ما خودمان ساماندهی  کنیم اما تا الان کاری نکردند.
نمی دانیم چرا قبور اطراف مزار شهدا به فروش می رسد.

وی بیان داشت: اداره اوقاف هم به جای اینکه با ما همکاری داشته باشند نمی دانیم به خاطر پول است یا به خاطر مسائل دیگر و یا رو کم کنی است قبور اطراف مزار شهدا را به فروش می رساند، شهدا سرمایه های ملی ما هستند باید حفظ شان کنیم اما این مسئله در اینجا اهمیت داده نمی شود.
 

زارع تصریح کرد: تا چند وقت دیگر هم نجنبیم همه مزارهای اطراف مزار شهدای مدافع حرم به فروش می رسد و اینجا از حالت گلزار شهدا بودن خارج می شود، من فکر می کنم اختلاف بنیاد شهید و اوقاف سر اینکه کدام مسئول هستند این وضعیت رخ داده،  زیرا قابل باور نیست به خاطر پول این اتفاقات رخ دهد.

اگر به خاطر دفن شهدا از ما پول می خواستند پرداخت می کردیم

پدر شهید زارع بیان داشت: اگر به ما می گفتند به خاطر دفن شهیدتان باید پول پرداخت کنید ما مشکلی نداشتیم پول پرداخت می کردیم تا یک ارگان به خاطر پول گلزار شهد را از حالت گلزار بودن خارج نکند، کاش شهدا را از ابتدا اینجا خاک نمی کردند و الان این مشکلات به وجود نمی آمد و شهدا مورد احترام واقع می شدند.

وی گفت: ما در شهرستان های دیگر مشاهده می کنیم که چگونه به شهدای مدافع حرم احترام می گذارند و مزارهایشان را ساماندهی می کنند از شهرستان که به قم می آیند از ما می پرسند چرا مزار شهدا مدافع حرم قم اینگونه است انتظار دیگری از قم داریم.

حداقل عکس فرزند شهیدمان را اجازه دهند نصب کنیم

همچنین پدر شهید مدافع حرم مهدی علیدوست  در این زمینه در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز اظهار داشت: مهدی اولین شهید مدافع حرم بود که در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) قم دفن شد، موقع دفن شهبد علیدوست بنیاد شهید کل اطراف این قطعه را تابلو زده بود به اسم قطعه 22 شهدا ، گویا بنیاد شهید با اوقاف اختلاف داشتند اوقاف می گوید اینجا برای من است بنیاد شهید هم یک فضا سازی کرده بود که این قطعه متعلق به بنیاد شهید است.

وی بیان داشت: در زمان دفن شهید علیدوست هرچه درخواست می شود این شهید اینجا دفن نشود با توجه به اختلاف موجود بین اید دو ارگان  بی حرمتی می شود جاهای مناسب دیگری وجود دارد که شهید در آن محل خاکسپاری شود اما بنیاد قبول نمی کنند و شهید علیدوست را در این قطعه دفن می کنند.

به شهدای مدافع حرم قم  بی حرمتی می شود

پدر شهید مدافع حرم بیان داشت: بعد از اینکه اوقاف متوجه می شود که بنیاد شهید این کار را انجام داده چند مزار اطراف را به اموات فروخت، الان بیش از دوسال از این مسئله گذشته است و شهدا شدند ابزاری برای اختلاف این دو نهاد، حتی به ما اجازه نمی دهند یک عکس بالای مزار فرزند شهیدم بگذارم.

وی تصریح کرد: مشاهده می کنید هر روز اوقاف قبوری را در اطراف مزار شهدا به فروش  می رساند، بعد از اینکه شهدا در این قطعه دفن شدند گویا  به قیمت25 میلیون قبور اطراف  فروخته و اموات را اینجا دفن کنند همه اینها بی حرمتی به شهید است.

پدر شهید مدافع حرم گفت: مقام معظم رهبری در خصوص شهدای منا فرمودند که اینها به خاطر اینکه در مکان مقدس به رحمت خدا رفته و شهید شدند در گلزار شهدا دفن شوند اما شهدای مدافع حرم  قم را در قطعه اموات عادی دفن می کند چقدر ما این بی حرمتی ها را تحمل کنیم.

پدر شهید علیدوست خاطر نشان کرد: هر زمان هم به مسئولین مراجعه می کنیم که حداقل بتوانیم یک عکس بالای مزار شهیدمان بزنیم اعلام می کنند برای شهدای جنگ تحمیلی یعد از 28 سال ساماندهی کردیم شما چقدر عجله دارید دو سال که زمانی نیست.
 

شهدای مدافع حرم قم مظلوم هستند

وی گفت: مظلوم ترین شهدا، شهدای مدافع حرم در قم هستند و این ظلم و خیانت توسط برخی از مسئولین نهادهای مربوط انجام شده چاره ای نداریم حتی به رئیس جمهور هم نامه نوشتیم، به سردار شمخانی نامه نوشتیم که ما از دست مسئولین مربوط قم شاکی هستیم تنها کاری که می شود این شکایت به همان ارگان بازگردانده می شود اینجا هم حساس می شوند و دیگر اهمیتی به درد دل ما خانواده شهدا نمی دهند.

علیدوست بیان داشت: اوقاف هم می گوید چون این محل زمین وقفی است بنیاد شهید یا باید پول این قطعه را بدهد تا بتواند شهید در آن به خاک بسپارد و یا  مزارها را به فروش می رسانیم تا هزینه ای جاری را تامین کنم، این اختلاف بنیاد شهید و اوقاف در نهایت بی حرمتی به شهدا و ناراحتی خانواده شهدا را به دنبال دارد.


پدر شهید مدافع حرم در پایان گفت: من حتی بعد از خاکسپاری شهید علیدوست وقتی متوجه اختلاف اوقاف و بنیاد شهید شدم ، اعلام کردم  نمی خواهم فرزندم در مکان غصبی دفن شود با همسرم به اوقاف مراجعه کردیم  و گفتیم هر چه قدر هزینه مزار است بگویید تا پرداخت کنیم.

منبع : قم فردا