کد خبر ۴۷۳۳۲ ۳۱۸ بازدید انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۷
سرپرست امور معماری و شهرسازی شهرداری قم خبر داد

تهیه 8 طرح برای ارتقاء کیفی بافت‌های فرسوده و تاریخی شهر قم

سرپرست امور معماری و شهرسازی شهرداری قم از تهیه 8 طرح برای ارتقاء کیفی بافت‌های فرسوده و تاریخی شهر خبر داد و اظهار داشت: با این طرح به دنبال این هستیم که در راستای اهداف پنج گانه ارتقاء کیفی محلات را داشته باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، غلامرضا جانقربان با اشاره به روش‌های مداخله در بافت‌های فرسوده، گفت: شهرداری قم پیگیر بهسازی، نوسازی و بازسازی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد می باشد که در این همین زمینه سیاست‌گذاری کرده و شهروندان باید براساس نوع بنا و موقعیت این راهکارها را برای احیای بافت به کار گیرند. وی با بیان اینکه 330 هکتار از هزار و 74 هکتار بافت فرسوده شهر قم بافت تاریخی است، گفت: گذرهای با ارزش و بناهای با ارزشی در این محدوده واقع شده اند که باید مورد توجه قرار گیرند.


جانقربان با تاکید بر اینکه هشت مشاور برای مطالعات 330 هکتار بافت تاریخی شهر اخذ شده است، افزود: هشت طرح ارتقاء کیفی از نظر کالبدی و فرهنگی جهت این محدوده تهیه شده تا بتوانیم شاهد بهبود کیفیت این بافت‌ها باشیم.


وی با اشاره به جزئیات طرح جامع بافت فرسوده و تاریخی شهر قم، بیان کرد: با این طرح به دنبال این هستیم که در راستای اهداف پنج گانه ارتقاء کیفی محلات را داشته باشیم.


وی بازار کهنه، باغ پنبه، کاروانسراهای داخل شهر و... را جزو بافت تاریخی شهر عنوان کرد و گفت: بسته‌های حجمی متفاوتی برای بافت تاریخی طراحی شده که نخستین بسته آن طرح گذرهای تاریخی از جمله گذر شاه حمزه، قبرستان نو، توسعه شرقی حرم، امامزاده چهل اختران، لب‌چال و... است.


جانقربان با بیان اینکه امسال 17.7 میلیارد تومان بودجه معاونت شهرسازی شامل 2.7 میلیارد مطالعات و 15 میلیارد تومان پروژه است، گفت: 5 میلیارد از این بودجه برای پارکینگ امامزاده مبرقع و مابقی برای احیای بافت فرسوده و تاریخی است.