کد خبر ۴۷۴۰۲ ۵۷۲ بازدید انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۹
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم مطرح کرد :

حذف یارانه باعث کاهش ۳۵ درصدی مصرف شیر شد/ صادرات خاویار از قم

محمدرضا طلایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه حذف یارانه، ۳۵ درصد از مصرف شیر مردم قم را کاهش داده است، گفت: دولت باید برای پیشگیری از بیماری‌ها به شیر یارانه بدهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، با وجود این که استان قم جایگاه مهمی را در دامپروری کشور دارد، اما مسئولان گاوداری‌های قم اعتراض دارند که تولید ماهانه ۷۰ تن شیر آنان به کمتر از ۳۰ تن رسیده است.

عده‌ای از دامداران علت این کاهش تولید را حذف یارانه و کاهش تقاضا و عده‌ای افزایش هزینه تولید و به صرفه نبودن آن دانسته‌اند که در این زمینه با رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که که در ادامه می‌آید.

محمدرضا طلایی در پاسخ به این سؤال که علت کاهش مصرف شیر چیست، گفت: تا زمانی که دولت برای شیر یارانه پرداخت می‌کرد شیر در سبد غذایی مردم بود و جایگاه ویژه‌ای داشت و استان قم بهترین واحدهای تولید شیر صنعتی و سنتی را داشت اما از زمانی که یارانه از روی شیر برداشته شد عرضه و تقاضای بازار در بحث مصرف کاهش یافت و اگر بحث سلامت مردم مد نظر وزارت بهداشت است یارانه شیر باید دوباره برقرار شود.

حدود ۳۵ درصد مصرف شیر مردم استان قم با برداشتن یارانه آن کاهش یافت؛ وقتی مصرف پایین باشد واحدهای تولیدی هم کاهش می‌یابند و یا حداقل ظرفیت تولید کمتری خواهند داشت.

البته دولت اعلام کرد که صاحبان کارخانه‌های شیر باید با قیمت تضمینی حدود هزار و ۳۵۰ تومان شیر را از دامداران خریداری کنند اما آنان تمکین نکردند و رقم خریداری شده از دامدار رقمی حدود هزار و ۱۰۰ تا هزار و ۲۰۰ تومان بود و به این دلیل که دخل و خرج دامدار جور در نمی‌آمد کاهش تولید انجام شد.

هم اکنون به دلیل کاهش شیر و افزایش قیمت جهانی شیرخشک وضعیت بازار کمی بهبود یافته و کارخانه داران هجمه‌ای آوردند و درخواست شیر دارند اما زیرساخت‌ها کاهش یافته و یک گوساله مولد تا یک سال و نیم طول می‌کشد که به شیردهی برسد.

متأسفانه این یک اتفاق ناخوشایندی است که در استان ما رخ داده و علت آن این است که تقاضای مصرف پایین آمده است.

برخی از کارخانه‌های تولید شیر استان هم اکنون به مرز ورشکستگی رسیدند راهکار چیست و آیا احتمال برگشت به وضعیت قبلی وجود دارد؟

تنها راه این است که ثبات قیمت در شیر کاملاً اجرا شود و دولت از محل طرح سلامت به منظور پیشگیری از بیماری‌ها به شیر یارانه دهد.

همه کارشناسان و مسئولان این حوزه معتقد هستند که شیر زیرساخت سلامت مردم است؛ اگر به دنبال سلامت جامعه هستیم باید این اقدام عملی شود که مجموعه وزارتخانه به این امر اعتقاد دارد ما هم طرح دادیم اگر شیر با یارانه در سبد اجباری مردم قرار گیرد مشکل حل می‌شود.

البته روی بحث فرهنگ‌سازی نیز باید بیشتر کار شود زیرا اگر جوان ما امروز دو هزار تومان داشته باشد شارژ تلفن همراه را به خرید شیر ترجیح می‌دهد.

برخی دامداران اعتقاد دارند که علوفه دام گران است و یارانه باید به علوفه تعلق گیرد، نظر شما چیست؟

این یک راهکار است اما به عنوان مباحث کارشناسی پذیرفته نیست زیرا با این اقدام قیمت علوفه افزایش می‌یابد و بازار سیاه درست می‌شود و باز شیر به همان قیمت عرضه می‌شود.

استان قم چند درصد دام پرواری دارد؟

قم تنها استان کشور است که ۶۵ درصد واحدهای دامداری پرواری دارد.

مزیت این امر این است که گردش اقتصادی استان را افزایش می‌دهد اما بیماری‌هایی مانند تب برفکی از معضلات پرواربندی است زیرا دام از همه کشور و حتی پاکستان و افغانستان به دام شهر می‌آید و بیماری‌های واگیردار نیز به تبع آن افزایش می‌یابد.

به هر حال این یک ظرفیتی است که باید در جهت رشد اقتصادی استان از آن بهره برد.

ایجاد کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگین با ظرفیت روزانه دو هزار و ۲۰۰ رأس نیز از جمله اقدامات مثبت در این حوزه بوده است.

چه میزان روی اصلاح نژاد دام سنگین کار شد؟

اصلاح نژاد ۲۲ هزار و ۵۰۰ رأس واحد دامی انجام و روی اصلاح نژاد و پرورش ۶۷۰ نفر شتر نیز کار شده است.

در خصوص مرغ و تخم مرغ به تعادلی رسیدید که تولیدکننده و مصرف کننده راضی باشند؟

مصرف کننده دنبال ارزان خریدن و تولید کننده دنبال گران فروختن است و انجمن حمایت از مصرف کننده و تولید کننده نقش تنظیم بازار را در قیمت گذاری دارد اگر می‌خواهیم دو قشر ضرر نکند باید آن نرخ این انجمن را در نظر بگیریم.

نرخ کنونی بازار هم اکنون مناسب است؟

امروز در بازار ما این مبحث نیست زیرا به صورت دولتی عمل نمی‌شود بلکه قیمت بر اساس عرضه و تقاضا است هر زمان عرضه کم شود تقاضا و قیمت افزایش می‌یابد و هر زمان عرضه زیاد شود تقاضا و قیمت کاهش می‌یابد و این از مشکلات اصلی تنظیم بازار کشور است.

هم اکنون در بحث قیمت تضمینی گندم و دانه‌های روغنی خیال کشاورز راحت است

هر سال یک محصول افزایش یا کاهش نامناسبی را پیدا می‌کند در صورتی که بازار نباید دست عرضه و تقاضا باشد بلکه باید براساس تعادل پایه ریزی شود و هر زمان قیمت کاهش یافت، یارانه آن تأمین و به نحوی مدیریت شود تا مصرف کننده و تولید کننده تکلیف خود را بدانند.

هم اکنون در بحث قیمت تضمینی گندم و دانه‌های روغنی خیال کشاورز راحت است و سال گذشته قم رتبه دوم کشور در تحقق برنامه کشت دانه‌های روغنی را به دست آورد.

به صورت استانی می‌توان بحث تنظیم بازار و تعادل بخشی را عملی کرد؟

برای استانی مانند قم که از شش طرف باز است و همه چی به راحتی از آن داخل و خارج می‌شود نمی‌گویم مطلقاً نمی‌توان این طرح را اجرا کرد اما اقدام مشکلی است.

تنظیم بازار یکی از چالش‌های ما است و شاید در استان‌های در حاشیه و با ظرفیت خاص بتوان این طرح را اجرا کرد.

وضعیت تولید انواع ماهی در استان قم به چه شکل است؟

محصولات شیلاتی در سه سال اخیر با تولید پنج هزار و ۶۶۱ تن نسبت به مدت مشابه قبل، ۴۲ درصد و ماهی زینتی در چهار سال اخیر با تولید ۱۵ هزار و ۳۱۴ قطعه، نسبت به مدت مشابه ۳۶ درصد افزایش داشته است.

سیستم آکواپونیک (پرورش توأم گیاه و ماهی) برای نخستین بار در کشور با هدف صرفه جویی در آب و پروژه ترویجی پرورش ماهیان زینتی در ۴۰ باب استخرهای ذخیره آب مجتمع‌های گلخانه‌ای اجرا شد.

تکثیر نیمه مصنوعی ۱۰ گونه ماهی زینتی وارداتی برای نخستین بار در کشور انجام و شاهد ۳۶ درصد افزایش تولید ماهی‌های زینتی بودیم که بازار و صادرات خوبی دارد.

دو مرکز عرضه بهداشتی آبزیان الگوسازی شده توسط سازمان شیلات ایران در قم ایجاد و افتتاح یک مرکز دپوی عرضه ماهی زنده در قم توسط سازمان شیلات ایران صادر شد.

تکثیر نیمه مصنوعی ۱۰ گونه ماهی زینتی وارداتی برای نخستین بار در کشور انجام شد

در دو سال گذشته رویکرد از ماهی‌های سردابی و قزل آلا خارج و به سمت ماهی‌های گرمابی، خاویاری، فیل ماهی و ماهی‌های زینتی تغییر کرد.

بزرگ‌ترین مشکل پرورش ماهی قزل آلا این بود که ۲۰ روز به نوروز ماهی‌های لرستان و کردستان که دارای رودخانه هستند به صورت همزمان وارد قم می‌شد که هزینه تولید بسیار کمتری داشتند و مانند قم نبود که آب از عمق ۲۰۰ متری برای آن خارج شود.

همایش آبزیان نیز در قم برگزار شد که بسیار مفید واقع شد و باید ادامه یابد.

خاویار قم چه میزان تولید می‌شود و به مصرف چه کسانی می‌رسد؟

در سال جاری ۱۵۰ کیلو خاویار تولید و عمده آن به دلیل قیمت بالا صادر شد و چندی قبل ۵۰ کیلو به فرانسه صادر شد.

تا پیش از این یک واحد خاویاری در قم بود که چند ماه پیش یک واحد با سه برابر ظرفیت واحد قبلی افتتاح شد و یک واحد دیگر نیز در حال احداث است.

منبع : مهر