کد خبر ۴۷۸۲۷ ۷۸۶ بازدید انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۷
رئیس شورای شهر قم مطرح کرد:

افزایش بافت فرسوده شهر قم به ۱۷۳۸ هکتار

عبدالله جلالی رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: ۱۱۳۸ هکتار از بافت شهری قم به‌عنوان بافت فرسوده انتخاب‌شده بود که ۶۰۰ هکتار نیز در بررسی‌های جدید به این مقدار افزوده‌شده که حجم بافت‌های فرسوده شهر را به ۱۷۳۸ هکتار رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، عبدالله جلالی در دوازدهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید باکری برگزار شد، با اشاره به مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری استان اظهار داشت: یکی از مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ضوابط طرح تفصیلی استان قم بود که در چند بخش پهنه کم، پهنه متوسط، پهنه زیاد، پهنه بسیار زیاد، تراکم ویژه و تراکم تک خانواری تصویب‌شده است.

وی با تأکید بر مزیت‌های طرح تفصیلی شهرسازی و معماری استان قم افزود: این مصوبات تکلیف کلی پروانه‌های ساخت‌وساز در قم را به‌صورت کامل بیان و مشخص می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با انتقاد از حجم زیاد بافت‌های فرسوده شهری گفت: 1138هکتار از بافت شهری قم به‌عنوان بافت فرسوده انتخاب‌شده بود که 600 هکتار نیز در بررسی‌های جدید به این مقدار افزوده‌شده که حجم بافت‌های فرسوده شهر را به 1738 هکتار رسیده است.

جلالی با اشاره به ویژگی‌های بافت‌های فرسوده تصریح کرد: ناپایداری نشانه اصلی بافت‌های فرسوده است و نفوذناپذیری نیز ویژگی دیگر این بافت‌هاست که بر اساس آن تمام کوچه‌هایی که عرض کمتر از 6 متر داشته باشند در محدوده بافت فرسوده شهری قرار می‌گیرند.

وی بابیان اینکه اکثر واحدهای اقامتی و مسکونی استان قم ازنظر متراژ در وضعیت استاندارد قرار ندارند تأکید کرد: 70 درصد واحدهای استان قم زیر 150 متر است که ازنظر استانداردهای مسکونی مشکل‌دار هستند.

جلالی بانام بردن از بیشترین مناطقی که بافت فرسوده را در خود جای‌داده‌اند عنوان کرد: بافت‌های فرسوده شهری استان در مناطق 1،3، و 7 شناسایی‌شده است، اما به نظر می‌رسد میزان واقعی بافت‌های فرسوده بیشتر از میزان فعلی باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: متأسفانه حجم زیادی از بافت شهر را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که امیدواریم برنامه‌ریزی دستگاه‌های استان در جهت احیای این بافت‌های فرسوده باشد.

وی با اشاره به لزوم ارائه تسهیلات برای احیای بافت‌های فرسوده شهری تصریح کرد: چند اتفاق باید در مسیر احیای بافت فرسوده قرار بگیرد که ارائه تخفیفات در صدور پروانه ساخت، اختصاص تسهیلات ارزان‌قیمت در جهت احیای این بافت‌ها و همکاری و تعامل مالکین می‌تواند نقش ارزنده‌ای را در این زمینه داشته باشد.

جلالی ادامه داد: سیاست‌ها و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی استان باید به نحوی مدیریت شود که همه دغدغه‌ها به‌سوی احیای بافت‌هایی فرسوده پیش برود، چراکه بسیاری از بافت‌های فرسوده ازنظر زیرساخت مجهز و تأمین‌شده هستند.

وی عنوان کرد: لازم است تا ستاد احیای بافت‌های فرسوده شهر قم با حضور تمام دستگاه‌های اجرایی تشکیل شود تا با همکاری و تعامل همه آن‌ها معضل بافت‌های فرسوده بیشتر از این نشود.

منبع : تسنیم