کد خبر ۴۸۳۴۷ ۸۹ بازدید انتشار : ۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۸
دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی خبر داد:

ارسال 1150 چکیده مقاله به اولین کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی

گروه حوزه‌های علمیه: دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی با بیان اینکه اولین کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی، 9 آذرماه در قم برگزار خواهد شد گفت: هزار و 150 چکیده مقاله به اولین کنگره ارسال شده است که از این تعداد، 700 اصل مقاله به دبیرخانه رسیده و مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی مسترحمی، دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه هزار و 153 چکیده مقاله به این همایش رسیده است گفت: از این تعداد، 700 اصل مقاله به همایش واصل شده است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة اظهار کرد: از این تعداد، 110 مقاله، به صورت علمی و پژوهشی است که به عربی و انگلیسی نیز چاپ خواهد شد.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی ادامه داد: 200 مقاله از مجموعه مقالات ارسالی نیز ترویجی است همچنین تعدادی مقاله تخصصی نیز به همایش رسیده است و مابقی نیز به علت نداشتن نصاب‌های لازم برای کنگره رد شده‌اند.

مسترحمی با بیان اینکه مراسم اختتامیه کنگره و تجلیل از آثار برتر اولین دوره این کنگره بین‌المللی، روز 9 آذرماه در قم و در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، سالن قدس برگزار خواهد شد.

این محقق حوزه علمیه با اشاره به رایزنی با برخی شخصیت‌های حوزه عنوان کرد: از یکی از مراجع معظم تقلید درخواست کرده‌ایم تا در مراسم افاضه کنند همچنین از برخی علما و مراجع نیز پیامی برای قرائت در همایش دریافت خواهد شد که از جمله آیت‌الله العظمی نوری همدانی و آیت‌الله مصباح یزدی هستند.

مسترحمی با  بیان اینکه 25 جلد مجموعه آثار این کنگره خواهد شد تصریح کرد: تاکنون 20 جلد از آثار مرتبط چاپ شده است و مابقی نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: یک جلد کتاب روش‌شناسی قرآن کریم و علوم انسانی نیز از مجموعه مقالات سفارشی تهیه شده است و آثاری نیز با موضوعات علوم سیاسی، اقتصاد، روان‌شناسی و ... از مقالات تهیه خواهد شد.

دبیر اجرایی اولین کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی اظهار کرد: بیش از 20 نشست علمی نیز تاکنون در این زمینه برگزار شده است و از سوی انجمن‌های علمی حوزه نیز ده نشست برنامه‌ریزی شده است که به‌تدریج نیز در حال اجراست.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی ادامه داد: کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی با درجه علمی و پژوهشی و isc  است و شش مجله نیز پشتوانه این همایش است و مقالات در چندین مجله علمی و ترویجی و تخصصی به چاپ خواهند رسید.

مسترحمی از همکاری 25 مرکز و نهاد در برپایی این کنگره خبر داد و عنوان کرد: حوزه علمیه و معاونت بین‌الملل حوزه، دانشگاه قم، دانشگاه علوم و معارف قرآن، موسسه دارالحدیث، مجتمع عالی فقه، موسسه بنت الهدی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دانشگاه اصفهان، جامعة المصطفی(ص) مشهد و ... از جمله این نهادها محسوب می‌شوند.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی همچنین از برگزاری بیش از 40 جلسه از سوی کمیته اجرایی این کنگره خبر داد و افزود: در این کمیته و متناسب با مراحل مختلف، موضوعات بررسی شد تا در نهایت شاهد برپایی کنگره با شکوهی باشیم.

مسترحمی با بیان اینکه نهادهای همکار در برپایی کنگره از پرداخت هزینه دریافت مجلدات و آثار کنگره معاف هستند اظهار کرد: داوری آثار نیز با حضور استادان برجسته و با دقت فراوان صورت گرفته است و از مقالات برتر در روز برگزاری اختتامیه تجلیل خواهد شد. 

مسترحمی اظهار کرد: در بعد علمی، نیز چندین پیش نشست علمی در داخل و خارج کشور از جمله در کشورهای اندونزی، افغانستان و انگلیس و ... و با حمایت نهادهای همکار برگزار شده است.

وی در مورد اهداف این کنگره نیز عنوان کرد: علوم انسانی اسلامی یکی از مقولاتی است که از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید زیادی قرار گرفته است و از طرفی متاسفانه علوم انسانی موجود در کشورهای اسلامی، ترجمه شده علوم انسانی غرب است که از یک‌سو با نگاه اسلام سازگاری ندارد و از طرف دیگر با وجود آن که بخش‌هایی از آن می‌تواند مورد استفاده باشد ولی نخواهد توانست مشکلات کشورهای اسلامی را برطرف کند.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی تاکید کرد: در چنین شرایطی پرداختن به این مسئله جنبه تفننی ندارد بلکه از ضرورت های دوره معاصر است؛ البته جامعة المصطفی(ص) از سال‌ها پیش، در بیش از ده رشته اقدام به این کار کرده است و دانش‌پژوهانی نیز در این راستا تربیت شده‌اند. 

یادآور می‌شود، قرآن و روش‌شناسی مطالعات میان رشته‌ای علوم انسانی، نظریه‌پردازی علمی قرآن در علوم انسانی، اعجاز علمی قرآن در علوم انسانی، نقش قرآن در علوم انسانی تمدن اسلامی، جریان‌شناسی مطالعات قرآن و علوم انسانی از دیگر محورهای کلی این کنگره هستند.

همچنین رابطه قرآن و علوم انسانی از منظر اندیشمندان معاصر، رابطه قرآن و علوم انسانی از منظر مستشرقان، آسیب‌ها، چالش‌ها و شبهات رابطه قرآن و علوم انسانی و احادیث اهل بیت(ع) و علوم انسانی دیگر محورهای کلی تشکیل‌دهنده این کنگره هستند.