کد خبر ۵۰۰۵۶ ۱۹۹۵ بازدید انتشار : ۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۳
آیت‌الله استادی:

نیازمند مباحث اخلاقی در حوزه علمیه هستیم

دبیر شورای عالی حوزه علمیه قم گفت:همان‌طور که مقام معظم رهبری و مراجع فرموده‌اند، در حوزه علمیه نیازمند مباحث اخلاقی هستیم، فقه، اصول و حتی فلسفه با ادبیات غیرمستقیم می‌تواند با اخلاق ارتباط داشته باشد اما آیه آیه قرآن با اخلاق ارتباط دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله رضا استادی در دومین شب از سی و ششمین سالگرد ارتحال علامه طباطبائی و پانزدهمین گردهمایی اساتید تفسیر حوزه علمیه که با حضور آیت‌الله جوادی آملی در دارالقرآن و بیت علامه طباطبائی برگزار شد، با تأکید بر اینکه اساتید باید در حوزه علمیه به‌سوی گفتن درس اخلاق بروند، اظهار داشت: اساتید باید در حوزه علمیه به این‌ سو بروند که هم‌درس تفسیر و هم‌درس اخلاق را بگویند.

وی به ارتباط درس اخلاق و آیات قران اشاره و افزود: بسیاری از آیات قرآن کریم است که هنگام تفسیر شدن با اخلاق نیز ارتباط داشته که خود نوعی درس اخلاق است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری و مراجع فرموده‌اند، در حوزه علمیه نیازمند مباحث اخلاقی هستیم، فقه، اصول و حتی فلسفه با ادبیات غیرمستقیم می‌تواند با اخلاق ارتباط داشته باشد اما آیه آیه قرآن با اخلاق ارتباط دارد.

وی عنوان کرد: امام خمینی (ره) در گذشته بیان کردند که اساتید دروس تفاسیر باید در اوایل و اواخر دروس خود آیه از قران یا روایتی را بیان کنند.

استادی تصریح کرد: جلسه تفکر باید معنوی باشد چراکه تفسیر با دیگر دروس متفاوت بوده است، از این‌رو باید در این جلسات عظمت قرآن کریم و جلسه حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه باید در جلسات قرآنی ایجاد انگیزه شود، ابراز کرد: قرآن کریم کتابی است که اگر چندین بار هم آن را بخوانند باز هم جاذبه‌دار است از این‌رو باید در جلسات قرانی ایجاد انگیزه صورت گیرد.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه قم  بابیان اینکه بیان شبهات در کلاس‌ها مصلحت نیست، تصریح کرد: جلسات تفسیر باید جدی گرفته شود و به‌سوی معنویت رفت تا به گفته امیرالمومنین (ع) عمل شود و بصیرت و هدایت زیاد شود.

وی به فراوانی مفاسد در جامعه اشاره و ابراز کرد: افراد نباید به خود مغرور شده مسائل گناه نباید در اختیار طلاب قرار بگیرد، چراکه مفاسد فراوان و شیطان قوی شده است.