کد خبر ۵۰۷۱۱ ۴۴۱ بازدید انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۷
رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی:

سالمندان وضعیت مناسبی در کشور ندارند / باید آمادگی‌های جدی برای دوران بازنشستگی در کشور ایجاد شود

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی گفت:سالمندان و بازنشستگان کشور وضعیت خوبی ندارند و شایسته است تا تمهیداتی را برای بهبود وضعیت آن‌ها در کشور انجام شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، احمد دلبری ظهر امروز در مراسم افتتاحیه مرکز فرهنگی اجتماعی انوار آفتاب که در قم برگزار شد، اظهار داشت: توجه به سالمندان با توجه به افزایش روزافزون آن در جامعه امری ضروری و فوری است.

 وی بالا رفتن سن امید به زندگی در کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: به‌ پاس خدمات ارزنده دستگاه‌های بهداشتی، درمانی و رفاهی که در  کشور در طول سال‌های اخیر انجام‌شده امید به زندگی در ایران به بیش از 75 سال رسیده که لازم است تا کیفیت زندگی و خدمات را نیز به همین میزان افزایش پیدا کند.

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی کشور با اشاره به وضعیت نه‌چندان مناسب سالمندان کشور گفت:  سالمندان و بازنشستگان کشور وضعیت خوبی ندارند و شایسته است تا تمهیداتی را برای  بهبود وضعیت آن‌ها در کشور انجام شود.

دلبری  ادامه داد: امروز در کشور ما  به ازای هر 9 نفر فرد شاغل یک فرد بازنشسته وجود دارد که بسیار نگران‌کننده است و ادامه این روند این تناسب نیز وضعیت وخیم‌تری را بر خود خواهد گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی کشور تصریح کرد: باید آمادگی‌های جدی برای دوران بازنشستگی در کشور ایجاد شود چراکه یک فرد تقریباً یک‌سوم عمر خود را در  آن سپری می‌کند و امروز  نیز بزرگ‌ترین درد سالمندان مشکلات درمانی و فقر نیست بلکه مشکل تنهایی  و افسردگی سالمندان به‌خاطر دوری از کانون خانواده  است.

 وی با اشاره به اهمیت توسعه و رشد مراکز روزانه نگهداری از سالمندان خاطرنشان کرد: رشد مراکز شبانه بهزیستی سالمندان در کشور مناسب و در حد قابل‌قبول بوده ولی شایسته است ایجاد مراکز نگهداری سالمندان به سمت‌وسوی مراقبت و نگهداری از سالمندان در منازل آن‌ها سوق پیدا کند.

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی کشور ابراز کرد: نیاز بخش بزرگی از سالمندان کشور خود مراقبتی نیست بلکه بسیاری از آن‌ها نیازمند خدمات مشاوره‌ای، علمی هستند و کار مهم مراکز نگهداری از سالمندان نیز باید حفظ نشاط و روحیه سالمندان و جلوگیری از افسردگی و دست دادن حالت تنهایی باشد.