کد خبر ۵۲۳۵۷ ۵۴۹۴ بازدید انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۱
مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) مطرح کرد:

بانوان جریان تأثیرگذار جدی در جامعه بشری بوده و هستند/برگزاری دوره عالی فقه در جامعه‌الزهرا(س)

حجت الاسلام والمسلمین مدنی در ادامه به نقش بانوان در جامعه اشاره کرد و افزود: همه ما باور داریم که نقش بانوان به عنوان نیمی از جامعه بشری فراتر از تعداد و کمیت آنان است، به طوریکه تأثیرگذاری فرهنگی، اجتماعی زیادی بر جامعه دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «سیدمحمود مدنی» مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) روز چهارشنبه در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات این مؤسسه علمی آموزشی برگزار شد، عنوان کرد: سلامت جامعه در گرو تبادل اطلاعات صحیح است و در همه بخش ها، شفاف سازی اطلاعاتی می‌تواند به انتخاب صحیح و آرامش فکری جامعه کمک کند.
مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: ما به عنوان بخشی از جامعه علمی کشور معتقدیم که باید در این تبادل اطلاعات و اطلاع رسانی سالم سهم داشته باشیم و از همکاری مجموعه‌های رسانه‌ای استقبال می‌کنیم.
وی پیروزی امت مسلمان در حوادث بین‌المللی و خاموش کردن فتنه تکفیری و داعشی و همچنین موفقیت‌های ملت ایران در پایان بخشیدن به فتنه صهیونیستی و آمریکایی اخیر را که با حضور به موقع مردم، تبدیل به برگ برنده‌ای برای ملت بزرگ ایران شد، تبریک گفت.

بانوان جریان تأثیرگذار جدی در جامعه بشری بوده و هستند
حجت الاسلام والمسلمین مدنی در ادامه به نقش بانوان در جامعه اشاره کرد و افزود: همه ما باور داریم که نقش بانوان به عنوان نیمی از جامعه بشری فراتر از تعداد و کمیت آنان است، به طوریکه تأثیرگذاری فرهنگی، اجتماعی زیادی بر جامعه دارند.
وی تصریح کرد: ما در انقلاب اسلامی این نقش را در میادین و حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به صورت واضح‌تر و روشن‌تر تجربه کردیم.

وی با اشاره به خاطره ای از امام خمینی(ره) و دیدار اقشار مختلف جامعه از جمله قشر بانوان با ایشان، گفت: حضرت امام خمینی(ره) ضمن توجه بر ارزش‌های انسانی و اسلامی، بر حضور مؤثر و گسترده بانوان در حوزه‌ها و فعالیت‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و علمی تأکید داشتند.  

تأثیرگذاری نقش بانوان در جامعه پس از انقلاب اسلامی چشمگیر است
مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: ما در تاریخ تشیع هم در این جهت، پرچمدار بودیم؛ به طوریکه در دورانی که بعضی از مذاهب اسلامی، نگارش حدیث را ممنوع کرده بودند، ما صحیفه فاطمیه(سلام‌الله‌علیها) را داریم که در اهمیت آن همین بس که حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) آن را املا می‌کنند و حضرت علی(علیه‌السلام) می‌نگارند.
حجت الاسلام والمسلمین مدنی اضافه کرد: حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) نیز به  عنوان بانوی عالمه، محدثه و صاحب نظر در حدیث مطرح هستند و این حرکت در طول تاریخ هیچ وقت توقف نداشته است.
وی یادآور شد: تفاوت اساسی که بعد از انقلاب اسلامی ایجاد شد، این بود که این حرکت آرام و با کمیت کم به حرکت گسترده و عمیق تبدیل شد و شاید اولین قدم بعد از انقلاب اسلامی در جهت حوزه علوم دینی، تأسیس جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بود.
مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: امام خمینی(ره) چند نفر از علما و مراجع از جمله آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله مشکینی و ... را مأمور کردند تا به عنوان هیئت مؤسس در راه اندازی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برای تحصیل بانوان در علوم دینی گام بردارند.

بیش از 13 هزار طلبه ایرانی و بین الملل در جامعه‌الزهرا(س) مشغول به تحصیل هستند
حجت الاسلام والمسلمین مدنی به فعالیت‌های جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به عنوان بزرگترین حوزه علمیه خواهران در جهان تشیع اشاره کرد و افزود: تاکنون بیش از 50 هزار طلبه در این مؤسسه علمی آموزشی تحصیل کرده اند که هم اکنون در میادین مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی و غیره مشغول به فعالیت هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر، بیش از 13 هزار طلبه ایرانی و حدود هزار طلبه غیرایرانی در مقاطع تحصیلی سطح دو، سطح سه و سطح چهار جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) مشغول به تحصیل هستند.
مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی این مؤسسه اشاره و تصریح کرد: در کنار این فعالیت ها، دانشکده هدی، مجتمع آموزشی تربیتی هدی و همچنین برخی واحدهای وابسته به جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) مشغول به فعالیت هستند.

تاکنون بیش از 10 کرسی علمی ترویجی در جامعه‌الزهرا(س) برگزار شده است
حجت الاسلام و المسلمین مدنی به برگزاری کرسی‌های ترویجی در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اشاره کرد و گفت: مبحث مهم کرسی‌های آزاداندیشی توسط رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) مطرح شد و همه مجموعه‌های علمی کشور به انجام این فعالیت دعوت شدند.
وی افزود: جهت برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی و آزاداندیشی، دو ساز و کار در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی حوزه‌های علمیه در نظر گرفته شده است و ما با هر دو مجموعه همکاری داریم.
مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: تاکنون بیش از 10 کرسی علمی ترویجی با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار کرده ایم، امسال هم جهت برگزاری 10 کرسی دیگر درخواست پذیرش داشتیم که توسط معاونت پژوهشی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و بر اساس معیارهای و ضوابط تعیین شده برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه این کرسی‌های علمی ترویجی و علمی تخصصی می‌تواند به رده بالاتر یعنی کرسی‌های نظریه پردازی ارتقا پیدا کند، تصریح کرد: کرسی‌های علمی ترویجی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) منطبق با ضوابط و معیارهای علمی انجام می‌شود و تلاش ما بر این است که فعالیت‌های خود را در این مسیر ادامه دهیم تا در آینده به ظرفیت برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی برسیم.

اعزام 900 طلبه جامعه‌الزهرا(س) به مناطق مختلف دنیا در ماه محرم
حجت الاسلام و المسلمین مدنی به بخش بین الملل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و حضور بانوان طلبه غیرایرانی در این بخش اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون بانوان طلبه از تمام قاره‌های دنیا به جز استرالیا در سطح دو، سه و چهار جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) حضور دارند.
مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) افزود: تاکنون 300 نفر از بانوان غیرایرانی برای تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی۹۶-۹۷ به صورت مستقیم به جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) مراجعه کردند.
وی به تعامل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با جامعه المصطفی(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) اشاره کرد و بیان داشت: از آنجا که جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) هیچ دفتری در خارج از ایران ندارد، پذیرش طلاب بین الملل از طریق فضای مجازی و یا از طریق دفاتر جامعه المصطفی صورت می گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین مدنی در ادامه به اعزام طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) جهت امور تبلیغی اشاره و عنوان کرد: به طور کلی منشور جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) دارای سه بعد آموزشی، تبلیغی و پژوهشی است که در بعد تبلیغی در ماه محرم امسال، حدود 900 نفر از بانوان طلبه اعزام شدند که حدود 300 نفر آنان از طلاب بین الملل بودند.
مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) ادامه داد: بانوان طلبه غیرایرانی جهت امور تبلیغی یا به کشورهای خود مراجعه می‌کنند و یا برای مشارکت در امر تبلیغ به مناطق مختلف ایران دعوت می‌شوند.

حضور فعال فارغ‌التحصیلان بین‌الملل جامعه‌الزهرا(س) در کشورهای مختلف
حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) هیچ پشتیبانی مادی از طلاب بین الملل ندارد و بودجه ارزی برای آنان تعریف نشده است، اما تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان بین الملل با همت و تلاش خود و با تکیه بر خداوند متعال و کمک خیرین، فعالیت‌های بسیار متنوعی در کشورهای مختلف دارند.
وی ادامه داد: یکی از بانوان فارغ التحصیل در یکی از کشورهای اروپایی یک کالج دارد و تا کنون بیش  از 20 کتاب تألیف و ترجمه کرده است، همچنین یکی از بانوان طلبه فارغ التحصیل در بیروت، مدرسه علمیه ای راه اندازی کرده و تعداد قابل توجهی طلبه تربیت کرده است.
مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اضافه کرد: یکی از فارغ التحصیلان در تانزانیا دو حوزه علمیه راه اندازی کرده که بیش از 200 نفر از بانوان در این دو حوزه مشغول به تحصیل بودند.
حجت الاسلام و المسلمین مدنی یادآورشد: در شبه قاره هند، یکی از بانوان طلبه که به تازگی از دنیا رفتند، چند مدرسه علمیه را مدیریت می‌کرد، همچنین در عراق، مدرسه علمیه توسط یکی از فارغ التحصیلان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در نجف اشرف راه اندازی شده است.
وی تأکید کرد: این فعالیت‌های فارغ التحصیلان بین الملل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بدون هیچ گونه کمک و پشتیبانی از سوی کشور ما صورت می‌گیرد که باعث شگفتی و افتخار ما شده است.
مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: ما برای ایجاد یک کرسی زبان فارسی در خارج از کشور، مشکلات فراوانی داریم، اما فارغ التحصیلان بین الملل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در کشورهای مختلف مدارس علمیه راه اندازی می‌کنند و کرسی‌های زبان فارسی در این مدارس برگزار می‌شود، به طوریکه این بانوان، حامل فرهنگ غنی ایران اسلامی و زبان فارسی در دنیا هستند.

سرانه دریافتی جامعه‌الزهرا(س) بسیار پایین‌تر از سرانه دریافتی آموزش عالی است
حجت الاسلام و المسلمین مدنی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره بودجه مصوب در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، تصریح کرد: سرانه دریافتی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بسیار پایین‌تر از سرانه دریافتی آموزش عالی است؛ به طوریکه متأسفانه امسال تحقق بودجه ما هنوز به 40 درصد هم نرسیده است و از این جهت مشکلات فراوانی داریم و تقاضاهای زیادی هم هست.
وی افزود: ما در این جهت برنامه ریزی کنیم تا به لطف خداوند و با کمک و همت خیرین مراکز فرهنگی و دینی به سمت استقلال از بودجه‌های دولتی پیش رویم و خود را از وابستگی بودجه‌های دولتی رها کنیم که البته کار بسیار مشکلی است.

اشتغال فارغ التحصیلان جامعه‌الزهرا(س) در عرصه‌های مختلف
مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در پاسخ به سؤال خبرنگار قم درباره اشتغال فارغ التحصیلان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، اظهار داشت: بسیاری از بانوانی که در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تحصیل می‌کنند، به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دیگر می‌پردازند، همچنین برخی از آنان جذب آموزش و پرورش می‌شوند.
حجت الاسلام و المسلمین مدنی ادامه داد: تعداد زیادی از بانوان طلبه به عنوان محقق مستقل، مشغول تحقیق و تألیف کتاب هستند و ما برای این که این روند ساماندهی شود، همایش کتاب سال بانوان را برای شناسایی بانوان این عرصه برنامه ریزی کردیم که کارهای مقدماتی آن انجام شده و سال آینده همایش برگزار می‌شود.
وی اضافه کرد: بخشی از فارغ التحصیلان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) جذب مدیریت‌های حوزه‌های علمیه‌های شهرستان‌ها می‌شوند و یا در دانشگاه‌های مختلف کشور عضو هیئت علمی هستند.

تربیت بانوان مبلغ در عرصه جلسات دینی خانگی
مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: برخی از بانوان فارغ التحصیل در عرصه تبلیغ تربیت می‌شوند که امروز جامعه به آنان نیاز جدی دارد و ما در این جهت کوتاهی زیاد داریم.
وی افزود: امروز بانوان جامعه در ایام و مناسبت‌های مختلف به برگزاری جلسات دینی خانگی می‌پردازند که این روند باید به سمت حضور مبلغان تربیت شده در این عرصه سوق داده شود تا با منابع معتبر و مستند سخنرانی کنند و توانایی علمی در این زمینه را داشته باشند.

برگزاری دوره عالی فقه در جامعه‌الزهرا(س)
حجت الاسلام و المسلمین مدنی در ادامه تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، به برگزاری دوره عالی فقه در این مؤسسه علمی آموزشی اشاره کرد و بیان داشت: برگزاری دوره عالی فقه یکی از کارهای ارزشمند در بخش آموزش بود که یژه آن دسته از طلاب فارغ التحصیل سطح۴ فقه و اصول است که علاوه بر توانایی لازم، شرایط تمحّض در مباحث علمی و رسیدن به مرحله اجتهاد را دارند.
مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: این دوره به صورت دو مرحله چهارساله برگزار می‌شود و همراه با فعالیت‌های مستمر پژوهشی طلاب است تا بانوانی تربیت شوند که بخشی از خلأ مهم صاحبنظران فقهی را در جامعه بانوان پر کنند.
وی همچنین به موضوع آموزش و پژوهش در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اشاره و عنوان کرد: ما در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با برنامه ریزی‌های مفصل کارشناسی شده و با استفاده از صاحبنظران، آموزش پژوهش محور را در دستور کار قرار دادیم تا طلاب به صورت منظم بیش از 30 مهارت آموزشی پژوهشی را دریافت کنند.

راه اندازی حوزه آزاد در جامعه‌الزهرا(س)
حجت الاسلام و المسلمین مدنی به راه اندازی حوزه آزاد در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اشاره کرد و گفت: طلاب در حوزه آزاد، حق انتخاب استاد، حق انتخاب موضوعات درسی و غیره را دارند که کمک بزرگی به بانوان طلبه است تا در کنار واحدهای رسمی به آموزش واحد‌های دیگر هم بپرازند.
وی تصریک کرد: در حوزه علمیه بانوان، دروس حوزه آزاد را نداشتیم و ما این دروس را با ضوابط و معیارهای خاص در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) آغاز کردیم.

برگزاری دوره تربیت پژوهشگر در جامعه‌الزهرا(س)
مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ادامه به برگزاری دوره تربیت پژوهشگر در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اشاره کرد و بیان داشت: این دوره در حلقات مختلف و با حضور اساتید محقق برگزار می‌شود که پنج کمک پژوهشگر تحت نظر استاد محقق در طول دو سال تربیت می‌شوند و سه مقاله پژوهشی تدوین می‌کنند.
حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: دوره تربیت پژوهشگر آغاز شده و محققان ارزشمندی در این طرح همکاری می‌کنند که اثرات آن در سال‌های آینده دیده می‌شود.