کد خبر ۵۳۹۹۱ ۱۱۸۸ بازدید انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۹
مدیریت بحران یا بحران در مدیریت ؛

با این وضعیت مدیریت بحران، همان بهتر که برف و باران نبارد!

پس از گذشت هفته های گرم و خشک و عدم بارش قابل ذکر، طی 24 ساعت گذشته بارش شدید برف و بوران در حالی شروع شد که زنجیره ای از مشکلات مختلف مردم را گرفتار خود کرد؛ مشکلاتی که در بستر بی توجهی مدیران در برخی موارد به بحران بدل شد و زندگی هزاران خانوار ایرانی را برای ساعت ها مختل کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، بارش شدید برف در استان تهران و مناطق همجوار به رغم خبرهای خوشایندی که در رابطه با افزایش میانگین بارش ها و بالا رفتن سطح آب پشت شدها به همراه داشت، نشانه هایی از یک بیماری قدیمی در ساختار مدیریتی کشور را برملا کرد که گویا با تغییر مدیران و گذر زمان نیز بهبودی برای آنها نمی توان متصور شد.

از شب گذشته و به محض آغاز بارش برف در اکثر نقاط استان تهران، افزایش حجم ترافیک، افزایش حجم تصادفات رانندگی، لغزنده شدن جاده های درون شهری و برون شهری، مسدود شدن برخی از بزرگراه های مهم استان و در راه ماندن هزاران شهروند نیز آغاز شد.

همزمان با تشدید بارش برف و افزایش سطح نشست آن روی زمین، یخ بندان جاده ها، توقف خودروهای عبوری در جاده ها و اتمام سوخت آنها نیز از جمله پیامدهای نامطلوبی بود که به لطف فضای مجازی و ابزارهای جدید اطلاع رسانی به سرعت در سطح جامعه گسترش یافت.

لغو پروازهای داخلی و خارجی و بلاتکلیفی مسافرانی که از مدت ها قبل بلیت پرواز خود را خریداری کرده بودند، توقف حرکت قطارهای مسافربری، کاهش میزان خدمات حمل و نقل عمومی و خصوصی در سطح شهر تهران و روند بسیار کند بازگشایی جاده های بین شهری، از جمله مسائلی بود که ظرف چند ساعت گذشته زندگی بسیاری از شهروندان را برای ساعت ها مختل کرد.

خدمات رسانی ضعیف در کوچه های شهر تهران و تمرکز نیروهای خدماتی ستاد برف روبی شهرداری بر خیابان های اصلی، عملاً امکان استفاده از خودروهای شخصی و نیز پیاده روی در کوچه ها را برای بسیاری از شهروندان با مشکل مواجه کرد.

در این بین وضعیت بزرگراه هایی مثل آزادراه تهران-کرج، تهران-ساوه، قزوین-تهران و قم تهران نیز تعریفی نداشت و تلاش های ضعیف سازمان راهداری در عملیات برف روبی به موقع جاده ها موجب شد تا هزاران شهروند در این جاده ها برای ساعت های متوالی گرفتار برف و بوران شوند؛ شهروندانی که به دلیل اتمام سوخت خودرو سیستم گرمایشی مناسبی نیز نداشتند و در مجموع ساعات سختی را متحمل شدند.

اوضاع نابسامان اطلاع رسانی فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی (ره) در کنار مسدود شدن مسیر تهران به فرودگاه امام از دیگر مشکلات قابل تأملی بود که تحت تأثیر مدیریت ضعیف مسئولان بروز کرد و خساراتش مستقیم متوجه شهروندان شد.

در این شرایط و در حالی که متولیان اجرایی استان تهران، میزان بالای بارندگی در کنار ناگهانی بودن آن را عامل اصلی بروز مشکل معرفی کردند و ضمن دعوت شهروندان به صبوری آنها را به کمک طلبیدند، رئیس مرکز ملی مدیریت بحران سازمان هواشناسی از اطلاع رسانی بارش برف و شرایط کنونی آن هم در اواسط هفته گذشته خبر داد و توجیه ناکارآمدها را بنا به دلایلی مثل غافلگیری بی معنی توصیف کرد.

آنچه در ساعت های گذشته بر شهروندان تهرانی و استان همجوار نظیر قم، قزوین و کرج رفت، نشان داد که به واسطه این حجم از بحران های زنجیره ای باید پذیرفت که نیروهای خدماتی و مرتبط با شرایط بحرانی به میزان زیادی از آمادگی کامل فاصله داشتند.

تحت هیچ شرایطی حتی بارش شدید برف و باران نمی توان پذیرفت که هزاران شهروند تنها در مسیر تهران تا فرودگاه اسیر شوند و هیچ گونه ساز و کار مشخصی از قبیل برنامه ریزی و اقدام برای حل مشکل آنها نباشد!

تحت هیچ شرایطی نمی توان پذیرفت که ستاد برف روبی استان و شهر تهران که در تمام مدت سال کاری ندارند و تنها بازه زمانی نمایش توانمندی آنها چنین شرایطی است، در اینگونه مواقع منفعل، ضعیف و ناتوان ظاهر شوند!

شکستن تعداد زیادی از درختان سطح شهر تهران، آن هم در شرایطی که نهادهای عریض و طویلی برای نظارت و مدیریت فضای سبز شهر تهران با بودجه های میلیاردی وجود دارد و می توانستند در سال نسبت به هرس شاخ و برگ اضافی درختان اقدام کنند، اصلاً قابل قبول نیست؛ وضعیتی اسفناک که با درخواست مدیران شهری برای ورود به موضوع و تکاندن برف از شاخه های درختان اسفناک تر نیز خواهد شد. چرا که به زعم بسیاری از کارشناسان حتی اگر نیازی به تکاندن برف درختان باشد این موضوع از توان و تخصص شهروندان عادی خارج است.

بی نظمی در زمان و مسیر حرکت قطارهای مسافربری که مدیران ارشدش در شهر تهران مستقر هستند و در صورت سرویس دهی مناسب به مسیرها مشکلی در آن پیش نخواهد آمد، مشکل دیگری بود که در ساعات گذشته بروز کرد و نشان داد که حتی یکی از مطمئن ترین و امن ترین شیوه های حمل و نقل و جابجایی مسافر و کالا نیز می تواند تحت تأثیر مدیریت ضعیف با مشکل مواجه شود.

وضعیتی که به آن اشاره شد و ناشی از مدیریت ناصحیح بحران بود، در زمان بارش برف و بوران بسیاری را به ستوه آورد تا جملاتی را بر زبان بیاورند و بر اساس آن ترجیح بدهند که برف و بارانی در کار نباشد، اما شرایط مشکل آفرین نیز ایجاد نشود.

بنا بر آنچه در ساعات گذشته رخ داد، مردم استان تهران و استان های همجوار در این بازه زمانی ترکیبی از اضطراب و خوشحالی را در کنار هم تجربه کردند. خوشحالی به خاطر بارش برفی که می تواند تضمینی برای کاهش بحران آب باشد و اضطرابی که از خسارات تحمیل شده به شهر و استان حکایت دارد؛ وضعیتی که البته اگر مدیریت مطلوب و منسجمی در جریان بود، قطعاً جز خوشحالی چیز دیگری به همراه نداشت.