کد خبر ۵۴۹۹۰ ۱۲۵ بازدید انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۷

آغاز طرح احسان ماندگار در قم با هدف جمع آوری اقلام غیرقابل استفاده شهروندان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، سید عبدالله میرابراهیمی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در این طرح شهروندان با بازبینی وسایل منزل که مورد نیازشان نیست با سامانه 137 تماس حاصل می کنند تا کارشناسان اقدام به جمع آوری اقلام کنند.
وی گفت: در این طرح سعی شده است فاصله زمانی تعمیر و بهسازی اقلام کوتاه باشد تا این لوازم به سرعت در اختیار نیازمندان قرار گیرد.
وی با اشاره به این که امسال ششمین دوره اجرای این طرح در قم می باشد، گفت: سال گذشته 213 تماس با سامانه 137 صورت گرفت که کالاهای جمع آوری شده شامل 16 درصد لوازم برقی، 48 درصد لوازم چوبی، 14 درصد لوازم صوتی و تصویری، هشت درصد وسایل خواب و 14 درصد فرش و سایر موارد بود.
وی تاکید کرد: این طرح از 23 بهمن ماه آغاز شده است و تا پایان اسفند ماه به طول می انجامد، ضمن این که در این طرح حفظ کرامت انسانی نیازمندان مورد تاکید قرار گرفته است.

** جمع آوری روزانه 750 تن زباله در شهر قم
میرابراهیمی در ادامه گفت: روزانه 750 تن زباله در قم جمع آوری می شود که از این مقدار، 56 تن پسماند خشک است؛ پس از جمع آوری، زباله ها را از خودروهای کوچکتر به بزرگتر برای انتقال به سایت البرز واقع در جاده کوه سفید در 13 کیلومتری شهر قم منتقل می کنند.
وی با تاکید برتفکیک زباله از مبدا گفت: در حال حاضر هشت درصد تفکیک زباله در استان صورت می گیرد که درصدد هستیم تا با توسعه خدمات آموزشی و غرفه های جمع آوری آن را به 15 درصد برسانیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: زباله طلای کثیف است که اگر مدیریت نشود نه تنها هزینه های نظافت و جمع آوری در شهر را افزایش می دهد بلکه آسیب های زیست محیطی و اجتماعی بسیار سنگینی را رقم می زند، از این رو وظیفه همه مردم است که در این حوزه دقت بیشتری داشته باشند.
وی همچنین با بیان این که خرید و فروش پسماند در جامعه جرم است گفت: این امر قابل پیگیری در مراجع قضایی است.
وی گفت: امسال حدود 280 تن دوره گرد را در قم جمع آوری کرده ایم که از این تعداد 70 تن برای همکاری در حوزه پسماند معرفی شدند.
میرابراهیمی با اشاره به توسعه آموزش های همگانی در جامعه گفت: در داخل شهر تیم های اجرایی و آموزشی را فعال کرده ایم به گونه ای که از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه کارشناسان در 181 مدرسه، 50 نهاد و دانشگاه و 183 مسجد حضور پیدا کرده و تفکیک زباله از مبدا را آموزش داده اند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین از سال گذشته آموزش های شهروندی را گسترش داده ایم تا خانواده ها در خصوص تفکیک پسماند اطلاعات خوبی حاصل کنند.
وی با تاکید بر این که غرفه های بازیافت را در سطح شهر افزایش خواهیم داد گفت: در حال حاضر 26 غرفه بازیافت در قم وجود دارد که تا پایان سال 20 غرفه دیگر اضافه خواهیم کرد تا شهروندان بتوانند با دسترسی راحت تر اقلام بازیافتی را ارائه دهند.
وی گفت: پسماند خشک به چهار گونه از جمله تحویل پسماند توسط شهروندان به غرفه های بازیافت، فعالیت خودروهای جمع آوری پسماند در محله ها، جمع آوری پسماند از صنوف و نهادهای مختلف و فعالیت خودروهای پیشرو در خیابان های اصلی شهر جمع آوری می شود.
8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام