کد خبر ۵۶۱۳۴ ۴۲۷۳ بازدید انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۷
آیت الله سعیدی:

عزت و اعتبار نظام جمهوری اسلامی در گرو کارآمدی مدیران است / عذرخواهی حلقه مفقوده در فرهنگ مدیران است

امام جمعه قم عزت و اعتبار نظام را در گرو کارآمدی مدیران دانست، گفت: کسانی که به جای عذرخواهی، دنبال توجیه هستند، در پی توانمندی علمی و عملی خود نمی روند و سطح کارآمدی مدیران افزایش پیدا نمی کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت الله سید محمد سعیدی امام جمعه قم امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با سالروز ورود حضرت امام به شهر مقدس قم را گرامی داشت و سالروز وفات حضرت ام البنین را تسلیت گفت.

وی با اشاره به سالروز تأسیس کمیته امداد افزود: بر اساس گزارش کمیته امداد قم مردم قم از نظر پرداخت صدقه و کمک به ایتام نسبت به جاهای دیگر رتبه اول را دارند و این درآمدها به نیازمندان اختصاص داده می شود، در طول 11 ماه گذشته مردم قم 28 میلیارد تومان جهت کمک به نیازمندان به کمیته امداد پرداخت کردند.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت اظهار داشت: از کارهای ارزشمند و ماندگار کمیته امداد اشتغال زایی و توانمندی سازی مددجویان و کمک به امر ازدواج آن ها است، کمیته امداد خدمات فراوانی دارند که برای آن ها آرزوی موفیقت روز افزون داریم.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر ار فریضه های مهم است که باید مورد حمایت همه مسؤولان و بزرگان باشد، مردم و مسؤولان باید با حمایت های خود این دو فریضه را احیا کنند.

آیت الله سعیدی با اشاره به اهمیت وجود  فرهنگ عذرخواهی در مدیران و مسؤولان نظام ابراز داشت: بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برگرفته از قرآن کریم،سنت پیامبر و معارف اهل بیت(ع) و سیره آن ها است، ایشان بر اساس تقوا، روشن بینی، بصیرت و تهذیب نفس مفاهیم بسیار بلند عرفانی، اخلاقی و اجتماعی را در عرصه مدیریت و سیاست به کار می گیرند.

وی عنوان کرد: آحاد جامعه به ویژه مدیران ارشد نظام در سلوک مدیریتی خود باید مشی رهبر معظم انقلاب را به عنوان درس و اسوه سرلوحه کار قرار دهند که مشی قرآنی، اسلامی و اهل بیتی است، فرهنگ عذرخواهی از مردم در کنار خدمت مخلصانه و عشق و دلسوزی برای مردم و کارگشایی برگرفته از فرهنگ اهل بیت(ع) است.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: فرهنگ عذرخواهی برگرفته از نظام های مدیریتی غربی و شرقی نیست، با نگاهی به واژه عذر و مشتقات آن در قرآن مشخص می شود که عذرخواهی تنها نسبت به اعمال نادرست خود نیست بلکه گاهی عذرخواهی یک مدیر و مسؤول به دلیل کار زشتی است که زیر مجموعه او انجام می دهند.

وی اضافه کرد: عذرخواهی اخیر رهبر معظم انقلاب به دلیل ناکارآمدی مدیران مقصر و کم کار است، عذرخواهی رهبران الهی در برابر تقصیر دست اندرکاران و مدیران ریشه در فرهنگ الهی دارد، انسان هرگاه دچار خطایی شد باید عذر بخواهد و نسبت به خطای دیگران نیز عذرپذیر پاشد.

آیت الله سعیدی با بیان این که عذرخواهی تلاش برای ترمیم زخمی است که خواسته تا خواسته بر جسم و روح کسی نشانده شده است، گفت: هنر از دل آوردن کدورت ها و کاشتن محبت ها سبب جبران اشتباهات و افزایش اعتبار می شود، اگر اینگونه به عذرخواهی نگاه کنیم دیگر حکم جان کندن پیدا نمی کند، مدیران باید درست عمل کنند تا نیازی به عذرخواهی نباشد.

وی افزود: عزت و اعتبار نظام جمهوری اسلامی در گرو کارآمدی مدیران است، کسانی که دنبال عذرتراشی، توجیه و بهانه جویی هستند در پی توانمندی علمی و عملی خود نمی روند در حالی که باید سطح کارآمدی مدیران افزایش پیدا کند نه این که توجیه و بهانه جویی صورت گیرد و از مردم عذرخواهی نشود.

امام جمعه قم با بیان این که عذرخواهی شرایطی دارد که از جمله آن حسن نیت است، ابراز داشت:  شخص عذرخواه واقعا باید در صدد تصحیح اشکالات بوده و عذرخواهی باید شروع حرکتی برای اصلاح کار باشد، شرط دیگر عذرخواهی پشیمانی از عملکرد نادرست است، مسأله دیگر عدم تکرار اشتباه مدیر است.

وی عنوان کرد: اصلاح و جبران گذشته شرط دیگر عذرخواهی است، اگر گفته می شود که ورود کالای قاچاق از مبادی رسمی و غیر رسمی خطا است و واردات کالای غیر ضروری در تضاد با اقتصاد مقاومتی است و سند 2030 مغایر با فرهنگ اسلامی است نباید مدیران نظام به انجام و تکرار چنین اشتباهاتی تن دهند.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: عذرخواهی باید به هنگام و به موقع باشد و الا بی ارزش است، عذرخواهی باید بر اساس صداقت باشد نه این که نمایشی بوده و برای فرار رو به جلو صورت گیرد، مهارت عذرخواهی از مهم ترین فنون مدیریتی است که باید فراگرفته شود و سبب بالندگی و بالا بردن سطح مدیران است.

وی اضافه کرد: عذرخواهی حلقه مفقوده در فرهنگ عمومی به ویژه مدیران است، یکی از دلایل عدم رواج عذرخواهی فرار از بار مسؤولیت است،  عدم عذرخواهی و فرار از مسؤولیت زرنگی نیست بلکه بر اساس معارف اسلامی عذرخواهی به دلیل اشتباه فرهنگی قرآنی است.

آیت الله سعیدی با اشاره به دیدار وزیر اوقاف سوریه رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر انقلاب ضمن حمایت حمایت و ستایش از مردم و رییس جمهور سوریه به دلیل مقاومت در برابر استکبار، نسبت به تفرقه افکنی برخی از کشورهای منطقه هشدار دادند و فرمودند کسانی را از برادران اهل سنت تحریک می کنند تا در جهت خلاف وحدت حرف بزنند و کار کنند، اگر این ها وابسته به سیاست های استکبار نباشند باید بی اعتنایی کرد اما اگر مانند سعودی ها اختلاف افکنی ناشی از سیاست استکباری باشد باید محکم با آن ها مواجه شد.

وی افزود: در این دیدار رهبر معظم انقلاب تأکید کردند شیعه ای که لندن از آن حمایت کند قبول نداریم و سنی ای که آمریکا از آن حمایت کند را مسلمان نمی دانیم.