کد خبر ۵۶۷۶۵ ۱۳۶ بازدید انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۸

قم| هشدار آیت الله مصباح‌یزدی نسبت به ‌نفوذ ‌فضای مجازی در آشفتگی وضعیت فرهنگی کشور

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نسبت به ‌نفوذ ‌فضای مجازی در آشفتگی وضعیت فرهنگی کشور هشدار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح ظهر امروز در دیدار نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، اظهار داشت: خداوند متعال در اعطای نعمت به انسان‌ها مصالح و حکمت‌های لازم را در نظر داشته است.

وی افزود: حقیقت این بوده که خداوند متعال تمام نعمت‌ها را در یک فرد جمع نکرده است، بنابراین افراد برای پیشرفت و کمال باید با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و از تجربیات هم استفاده کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر ضرورت شناخت درست و جامع از احکام الهی گفت: برای سعادتمندی و تکامل باید در وهله نخست احکام الهی را به‌درستی شناخت و به آن‌ها عمل کرد، شناخت احکام و دستورات اجتماعی اثرگذاری عمیقی در تکامل و سعادتمندی انسان دارد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: در وجود انسان دو نوع میل و کشش درباره خیر و شر وجود داشته که هرگز از بین نمی‌رود و خداوند متعال نیز باوجود همین ویژگی‌ها انسان‌ها را در طول تاریخ آزمایش کرده است.

مصباح یزدی با تأکید بر تقابل همیشگی خیر و شر در جهان هستی عنوان کرد: انسان باید در راستای خیر و در مسیر سعادت و عبودیت حرکت کند، چراکه تقابل و جنگ خیر و شر در هیچ بخشی از تاریخ پایانی نداشته و هیچ‌کدام بر دیگری به‌صورت کامل پیروز نشده است.

وی تصریح کرد: آزمایش‌های الهی عیار واقعی انسان را نشان می‌دهد عبودیت اصل و اساس موفقیت در آزمایش‌های الهی بوده و معرفت به‌تنهایی در این زمینه کافی نیست، چراکه شیطان باوجود علم به قدرت الهی در آزمایش خداوند متعال مردود شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان آثار مبارک و ارزشمند عمل به احکام الهی عنوان کرد: عمل به احکام اسلامی با سعادتمندی و موفقیت انسان رابطه‌ای منطقی دارد، شیعیان واقعی با تمسک به احکام و دستورات الهی همواره در مسیر سعادتمندی گام برداشته‌اند.

وی تأکید کرد: نعمت ولایت یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین نعمت‌های الهی بوده که هرکس آن را درک و به آن ملتزم شده راه سعادتمندی را سپری کرده است، خودسازی نقش مهمی در سعادتمندی و شناخت راه صحیح از ناصحیح دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه بیداری اسلامی در برخی کشورهای منطقه را موردتوجه قرار داد  و گفت: خون‌های زیادی در راستای بیداری اسلامی در کشورهای منطقه ریخته شده است اما نبود ولی‌فقیه و نعمت ولایت سبب شده تا اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته با موفقیت‌های کامل همراه نباشد، بی‌مهری کردن نسبت به جایگاه ولایت تیشه به ریشه خود زدن است.

وی با تأکید بر اهمیت شناخت صحیح از جایگاه ولایت در کشور ابراز کرد: برنامه‌ریزی‌های کشور باید بر مبنای توسعه ولایت دنبال شود، متأسفانه برخی افراد در کشور هنوز درک و شناخت دقیقی از ولایت‌فقیه و کارکردهای آن ندارند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: نفوذ و گسترش فضای مجازی وضعیت فرهنگی دشواری را در جامعه به وجود آورده و مشکلات فکری و عملی فراوانی را نیز ایجاد کرده است، مسئله بی‌حجابی یکی از آسیب‌های بزرگ و معضلات اصلی جامعه امروز است.

وی با تأکید بر رسالت روحانیت در برابر آسیب‌های موجود در جامعه خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از صحنه‌هایی که در جامعه مشاهده می‌شود با احکام و آموزه‌های اسلامی در تناقض است که شایسته است روحانیت در این زمینه اثرگذاری ویژه خود را داشته باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: آن چیزی که سبب بروز انقلاب اسلامی شد روحیه شهادت‌طلبی و ازخودگذشتگی مردم بود، مشکل و مطالبه امروز مقام معظم رهبری بازگشت و ارتجاع برخی مردم به ارزش‌های قبل از انقلاب و دوران پهلوی است.