کد خبر ۵۷۷۰۱ ۱۸۲۸ بازدید انتشار : ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۸

عجب سالی بود ... سال حججی‌ها

سیدمحمدمهدی موسوی

عجب سالی بود امسال؛ هم از بُعد غم و اندوه و نزول بلا و مصیبت خاص و ویژه بود، چه آن که هم کشتی مان غرق شد، هم هواپیمایمان به کوه اصابت کرد و سقوط کرد و هم عزیزانمان زیر آوار زلزله ماندند و معدن کاران مظلوممان در زیر خروارها سنگ و ذغال مدفون شدند و هم از بُعد حماسه 96 سال ویژه‌ای بود؛ چه آن که به موازات بروز و ظهور جنایات کم سابقه داعشی‌ها ، قهرمانانی چون حججی‌ها در دفاع از حرم و بلکه شرافت و انسانیت و حقانیت، سر برآورده و میدان داری کردند.

سالی که با یک جوان برومند به قلب تاریخ سال 61 هجری رفتیم، در کشاکش نزاع یزیدیان و حسینیان و به راستی چه معرکه ای بود و چه محشری شکل گرفت.

در همین سالی که گذشت، این همه از بدی فضای مجازی و تلگرام گفتیم و گفتند اما کیست که منکر شود یکی از محاسن قابل توجه شبکه‌های اجتماعی این بود که به رشادت و حماسه دلیرمردی چون محسن حججی، ضریب رسانه ای داد تا ملتی فارغ از هر گونه سلیقه و دیدگاه سیاسی و اجتماعی، بی تاب فرزندش شود، فرزندی که بدون سر و با نیمه پیکری به وطن بازگشت و در آستانه دهه محرم غوغایی به راه انداخت در مملکت حسینی.

تصویری که در واقع یک اسکرین شات بود از ویدئویی که داعشی‌ها منتشر کرده بودند تا به خیال خود ما را تحقیر کنند.غافل از آن که خود تحقیر شدند و ملتی بابت یک عکس و تصویر به شور و حالی درآمد که وصفش هنوز هم از قاب رسانه دشوار است.

گوشه سمت راست این تصویر معروف، خیمه ای بود و در کنارش دودی هویدا و گویی محسن حججی عزیز را از بطن و متن تاریخ برای ما آورده‌اند تا حجتی باشد برای آنان که هنوز در باور عاشورایی شان تزلزلی است و در آن غوغا چه کسب بود که محو صلابت و عظمت چشمان شهید حججی نشده باشد؟!

بعد‌ها نقل شد که حججی نامه نوشته به ثامن الحجج(ع) که او را بخرد و چه خوب امام رئوف پاسخ او را داد؛ با برات شهادت. بهاری که دل را زنده کند به نام و یاد شهدا، بی شک بهترین بهار است و گرنه گردش روزگار چه فایده‌ای دارد وقتی به خانه تکانی دل نرویم و مدد نگیریم از باصفاترین آدم‌های زمانه ما که همیشه هوایمان را داریم به شرط آن که صادقانه و مخلصانه در مسیر ارزش‌ها و باورهایی گام برداریم که به خاطر آن‌ها از زمین به سوی افلاک پرگشودند.

آری، امسال سال حججی‌ها بود و از آن جا که اعتقاد و باور ما این است که شهیدان زنده‌اند و در نزد پروردگار، روزی می‌خورند و البته به اذن حضرت حق ، روزی دهنده هستند، نه امسال که همه سال‌ها ، سال حججی‌هاست.