کد خبر ۵۹۳۲۶ ۶۱۶ بازدید انتشار : ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۹

یادواره شهدای فردو برگزار شد+ تصاویر

روستای فردو 108 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده این تعداد شهید، ‌ آن هم در یک روستا دور افتاده و کوچک در کشور بی‌سابقه بوده و روستای فردو در این زمینه همچنان رکورد دار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  انقلاب نیوز شب گذشته یادواره  شهدای روستای فردو با حضور خانواده شهدا و مردم شهید پرور قم در مجتمع امام خمینی(ره) گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) برگزار شد.

در این چند سال اخیر نام فردو به واسطه سایت هسته ای فردو در کشور و جهان شناخته شده است اما فردو قبل از اینکه یک سایت هسته ای باشد یک روستای استثنایی در قم است.

البته سایت هسته‌ای شمال قم قرار دارد و با توجه به اینکه روستای فردو در جنوب استان واقع است این نامگذاری به دلیل قرابت جغرافیایی نیست بلکه حرکتی نمادین به منظور تجلیل از مقام شهدای جنگ تحمیلی است، زیرا روستای فردو در بین روستاهای ایران بیشتر شهید در طول هشت سال دفاع مقدس را تقدیم انقلاب کرده است.

نام روستای فُردو به دلیل اینکه برای تأسیسات هسته‌ای کشورمان در حوالی قم انتخاب شد، در صدر اخبار جهانی به‌ویژه خبرگزاری‌ها قرار گرفت به طوری که می‌توان گفت فردو، روستایی است که  جهانی شده است.

روستای فردو منطقه‌ای ییلاقی و در محدوده کوهستانی جنوب شرقی بخش کهک از توابع استان قم قرار داشته و اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد که آب و هوای این روستا در بهار و تابستان خنک و مطبوع و در زمستان سرد و خشک است.

روستای فردو از اولین روستاهایی بود که اهالی آن در‌‌ همان سال‌های ابتدای انقلاب که امام راحل دستور ایجاد پایگاه‌های بسیج داده بودند، نسبت به راه اندازی پایگاه بسیج مبادرت کرده و در اعزام رزمندگان به مناطق مختلف عملیاتی نیز از همین پایگاه و به فرماندهی سردار شهید جعفر حیدریان صورت می‌گرفت.

حضور 200 نفر از رزمندگان این روستای کوچک در منطقه عملیاتی تپه چشمه دزفول و نیز شرکت در عملیات‌هایی همچون آزاد سازی بستان، ‌شکست حصر آبادان و نیز عملیات فتح المبین و آزاد سازی خرمشهر بخشی از دلاوری‌های رزمندگان این خطه است.

108 شهید، 500 رزمنده، ‌ 250 جانباز و پنج آزاده در فردو

این روستای کوچک در دوران دفاع مقدس شهدای زیادی را تقدیم انقلاب و کشور کرده و به گفته اهالی این روستای شهید پرور، 500 نفر از این روستا به عنوان رزمنده در جبهه‌های حق علیه باطل و مناطق عملیاتی حضور داشتند که 250 نفر از آن‌ها جانباز و پنج نفر نیز سال‌ها در زندان بعثی‌ها اسیر بودند.

این روستای کوچک 108 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده این تعداد شهید، ‌ آن هم در یک روستا دور افتاده و کوچک در کشور بی‌سابقه بوده و روستای فردو در این زمینه همچنان رکورد دار است.