کد خبر ۶۰۴۴۰ ۱۷۰ بازدید انتشار : ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۲
آیت‌الله حسینی گرگانی:

ضعف علمی طلبه، حوزه را زیر سؤال می‌برد

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: اگر طلبه درس نخواند دودش به چشم خودمان می‌رود؛ ضررش را خودمان می‌کنیم و مردم دیگر همراه و همگام ما نخواهند بود و حوزه زیر سؤال می‌رود.

ضعف علمی طلبه، حوزه را زیر سؤال می‌برد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایکنا؛ آیت‌الله حسینی گرگانی در گردهمایی طلاب شرق استان گرگان در قم گفت: طلاب و فضلایی که از شهر و دیار خود به قم آمدید و در اینجا مشغول تحصیل علوم آل محمد(ص) هستید و در عش آل محمد(ص) یعنی شهر مقدس قم شرف حضور دارید؛ باید این نکته را مد نظر داشته باشید که هر طلبه‌ای که بخواهد یک مقدار در این راستا گام بردارد نباید تشرف به محضر کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه(س) را فراموش کند.

وی افزود: به عقیده بنده تمام طلاب موفق از علماء و مراجع عظام تقلید گرفته تا غیر مراجع، همه مدیون توجهات و برکات حضرت معصومه(س) هستند.

این استاد حوزه در ادامه با بیان روایتی از حضرت ثامن الحجج امام رضا(ع) اظهار کرد: «فقد قال علي بن موسی الرضا(علیهما السلام): رَحِمَ اللهُ عبداً أحیا أمرَنا. فقلتُ له: وکیفَ یُحيي أمرَکُم؟ قال: یَتَعَلَّمُ عُلومَنا و یُعَلِّمُها الناسَ؛ فإنَّ النّاسَ لُو عَلِموا مَحاسِنَ کلامِنا لَاتَّبِعونا»؛ عبدالسلام بن صالح هروی می‌گوید: از امام رضا(ع) شنیدم اینطور می‌فرمودند: «رحم اللهُ عبداً أحیا أمرَنا»؛ در این روایت امام هشتم(ع) دعا می‌کنند و می‌فرمایند خدا رحمت کند هر انسانی را که احیاگر امر ما باشد.

وی افزود: مراد از «امر ما» که امام فرمودند؛ همان بحث ولایت و ولایت‌پذیری و کار درباره ترویج مکتب حقه است. «فقلتُ له: وکیف یُحيي امرَکم؟»؛ عبدالسلام هروی می گوید: به امام رضا(ع) عرض کردم: یا بن رسول الله! چگونه امر شما را احیا می کنند که مشمول دعای شما می شوند؟ «قال: یتعلّم علومَنا و یُعلِّمُها الناس»؛ وجود مبارک امام هشتم(ع) فرمودند: اول یاد می‌گیرند و آموزش می‌ببنند و وقتی که در یادگیری کوتاهی نکردند، آنگاه به مردم یاد می‌دهند. «فإنَّ النّاسَ لو عَلموا محاسن کلامنا لاتَّبعونا»؛ مردم اگر محاسن کلام ما را بدانند از ما پیروی می کنند؛ مردم تشنه واقعیت و حقیقت هستند.

 این استاد حوزه خطاب به طلاب با بیان اینکه شما باید علوم اهل‌بیت(ع) را یاد بگیرید تا آنچه را که به مردم عرضه می‌دارید موجب سرگردانی و سردرگمی آنان نشود تصریح کرد: بنده از سال 1345 در حوزه بوده و در این اثناء، متأسفانه شاهد جریانات تلخ بسیاری بودیم. یک آقایی را می‌شناختم که قبل از اینکه ما طلبه بشویم این آقا طلبه بوده، آنطور که من خبر داشتم بیش از 20 سال کارش در حوزه این بود که فقط جامع المقدمات بخواند؛ بیش از 20 سال در حوزه فقط جامع المقدمات، هدایه، صمدیه، شرح تصریف تا اینکه چند سال قبل از دنیا رفت. خب اینطور درس خواندن جز اتلاف عمر و سرمایه ثمره دیگری ندارد.

 حسینی گرگانی عنوان کرد: اگر طلبه خوب درس نخواند و پخته نشده باشد و نباشد؛ اینجا تنها آبروی او نمی‌رود که بگوید آبروی خودم می‌رود و به کسی ضرر نمی‌زنم؛ چرا که نمی‌گویند این طلبه درس نخوانده و بلد نیست بلکه در این صورت و مواردی از این قبیل؛ اعتبار حوزه و تمام روحانیت زیر سؤال می رود. این احیاء امر نیست؛ این غلط است؛ اینطور موارد فرد موردِ دعای امام رضا(ع) قرار نمی‌گیرد؛ چون آنحضرت(ع) شرط قرار دادند؛ اول یاد گرفتن و سپس یاد دادن به مردم. 

وی افزود: اگر طلبه درس نخواند دودش به چشم خودمان می‌رود؛ ضررش را خودمان می‌کنیم و مردم دیگر همراه و همگام ما نخواهند بود و از کنار ما به جای دیگر می‌روند؛ به همین دلیل گاهی مواقع که مقام معظم رهبری می‌خواهند در یک برنامه سخنرانی داشته باشند، برای یک سخنرانی یک ساعته که می‌خواهند ارائه دهند، دو روز مطالعه دارند.

وی ادامه داد:عایشه در حدیثی یکی از ویژگی‌های پیامبر را چنین می‌گوید: اگر برنامه‌ای بود که مردم باید آن را انجام می‌دادند، اگر دو راه داشت که یکی ساده و دیگری کمی مشکل بود؛ پیامبر آسان‌ترین راه آن را به مردم نشان می‌داد و به مردم می‌فرمود این راه را انجام دهید که همان راه ساده و آسان باشد و اما اگر خود رسول خدا(ص) می‌خواستند برنامه‌ای را انجام دهند، سخت ترین راه را خودشان انجام می‌دادند.

این استاد حوزه بیان کرد: اگر این واقعه آسیب‌شناسی و تحلیل شود نتیجه آن را خواهیم دید که آن هنگام که به سیره پیامبر(ص) عمل نماییم، هیچ‌گاه مردم از کنار ما به جای دیگری نمی روند.

حسینی گرگانی با اشاره به اینکه در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک قرار داریم عنوان کرد: ببینید که مردم امروز به چه چیزی نیاز دارند؛ در کنار آن، تبلیغ برای انقلاب، و برای تشیّع. متأسفانه مدتی است که این موضوع از ناحیه برخی روحانیون کمرنگ شده است و در مقابل، ضد تبلیغ دشمن به مراتب بیشتر شده است.

وی افزود: وهابیت، داعش، اسرائیل، ضد انقلاب های داخل و خارج و... علیه ما کار می کنند و در این بین افراد بی تفاوت هم، در این فضاهای مجازی دارند مسائل را مطرح می‌کنند و به شدت علیه اسلام و انقلاب دارد کار صورت می‌گیرد در صورتی که اسلام باید تبلیغ شود و در کنار آن، انقلاب هم باید تبلیغ شود.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمودند: به امام(ره) عرض کردم؛ آقا! انقلاب اسلامی ایران پس از 1200 سال زحمت و تلاش حوزه‌های علمیه، یعنی از اول غیبت کبری امام زمان(عج) اگر حساب کنیم تا الان که 1200 سال حوزه های علمیه تلاش کردند و زحمت کشیدند و خون دادند حالا در این زمان آن زحمات نتیجه داده است، آیا این انقلاب عصاره آن زحمات است؟ امام فرمودند: بله؛ این ما حصل آنجاست.

 این استاد حوزه تصریح کرد: اگر کتاب شهداء الفضیله مرحوم علامه امینی را نگاه کنید، ملاحظه می‌کنید که چقدر از بزرگان علمای شیعه به جرم تشیّع شهید شدند و اینها همه برای حفظ دین و معرفی دین و تشیّع صورت گرفت؛ 1200 سال حوزه ها زحمت کشیدند و بار آن به دست امام راحل عظیم الشأن صورت گرفته و به ثمر نشسته است. حال، خدای نکرده اگر آمد و این نظام و انقلاب به سمت و سویی که نباید برود، رفت چه می‌شود؟ یعنی 1200 سال زحمت، تلاش، درس، بحث، بی خوابی، رنج، زندان، شکنجه و خون؛ همه هدر می رود.

وی افزود: مردم ما مردم خوب و متدین هستند؛ با انقلاب هستند؛ با علما هستند؛ منتها این مردم شریف، روحانی متدین و فعّال و خوب را از بعضی‌های دیگر تفکیک می‌کنند که درست هم همین است و اگر خدای نکرده ضعفی وجود داشته باشد از ناحیه برخی از ماست.

وی در ادامه بیان کرد: اینکه ما می‌گوییم باید انقلاب تبلیغ و از آن حمایت شود معنایش این نیست که جبهه‌گیری صورت گیرد و بروید به سمت گروه‌های سیاسی و از آقای فلان یا فلان آقای دیگر حمایت کنید. خیر، ما این حرف را نمی‌زنیم بلکه حرف ما این است؛ حوزه مصدر و منشأ انقلاب است و انقلاب حاصل زحمت هزاران فقیه و مجتهد و عالم و سخنران و نویسنده است.

حسینی گرگانی تاکید کرد: بهترین تحلیل و مستند برای بیان مسائل سیاسی نیز به نظر بنده فرمایشات مقام معظم رهبری است؛ چون شاید دیگران گاهی غرضی در موضع گیری ها و تحلیل‌های خود داشته باشند ولی این مطلب درباره ایشان امکان ندارد.

وی با اشاره به برخی کارهای ناردست که سبب اختلاف شیعه و سنی است اظهار کرد: شخصی دانسته یا نادانسته عملی را انجام داده و از آن کار او فیلم تهیه شده و در فضای مجازی پخش شده است. پخش این کلیپ یا برخی تصاویر دیگر بازتاب‌هایی دارد که انسان باید با تفکر و دور نگری از ظهور و بروز این بازتاب ها جلوگیری کند.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین جلال عراقی، نماینده طلاب و فضلای شرق استان گلستان (شهرهای گنبد، مینودشت، گالیکش، دوزین، کلاله و مراوه ثپه) در شهر مقدس قم، گفت: در این نشست بیش از یکصد طلبه از فضلای منطقه حضور دارند و با هدف تبادل نظر و استفاده از نظرات بزرگان هرچند وقت یکبار جلساتی برگزار می‌کنند.

انتهای پیام