کد خبر ۶۰۶۶۴ ۴۵۹ بازدید انتشار : ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۶
اشتباهی به نام تمرکز روحانیت در قم؛

ضرورت هجرت طلاب و فضلای حوزه از قم

تمرکز زدایی طلاب و روحانیون از قم و هجرت به اقسی نقاط کشور یکی از ضروریات ساماندهی تبلیغ دینی است. درحال حاضر قم میزبان بیش از ۷۵ هزار روحانی است. این درحالی است که اکثر مناطق کشور فاقد عالم و روحانی مستقر هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم‌نا)، درحال حاضر شهر قم میزبان بیش از ۷۵ هزار طلبه و روحانی است که به تحصیل اشتغال دارند. این درحالی است که اکثر مناطق کشور فاقد عالم و روحانی مستقر هستند.

 

از این رو موضوع تمرکز زدایی طلاب و روحانیون از قم و هجرت به اقسی نقاط کشور به منظور خدمت رسانی به مردم در حوزه های فرهنگی و مذهبی، یکی از ضروریات ساماندهی تبلیغ دینی است که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید می باشد.

 

رهبرانقلاب مسأله‌ هجرت‌ در حوزه‌های‌ علمیه‌ را نیز مسأله‌ای‌ مهم‌ می دانند و در این باره می فرمایند: باید افرادی‌ که‌ در حوزه‌ به‌ حد قابل‌ قبولی‌ از آگاهی‌ و علم‌ برسند با هجرت‌ به‌ مناطق‌ مختلف‌ و شهرها، ضمن‌ ارتباط بیشتر با مردم‌، موجب‌ بهره‌مندی‌ آن‌ مناطق‌، از علم‌ و دانش‌ و برکات‌ معنوی‌ حضور علما شوند.

 

 

در همین راستا، آیت‌الله مکارم‌شیرازی امروز در دیدار با رئیس و جمعی از مدیران مرکز خدمات با قدردانی از فعالیت‌های این مرکز گفت: فعالیت‌های مرکز خدمات نشان می‌دهد این مرکز حرکتی رو به جلو دارد و با تلاش توانسته تا اندازه‌ای بر زخم‌های طلاب مرهم بگذارد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه طلاب و روحانیان از محروم‌ترین قشر‌های جامعه هستند، گفت: برخلاف آنچه عده‌ای تصور می‌کنند بعد از انقلاب تفاوت چندانی در وضعیت طلاب به وجود نیامده است؛ البته این محرومیت نقطه قوتی برای طلاب است تا بتوانند حال دردمندان جامعه را درک کنند.قدردانی از فعالیت‌های این مرکز گفت: فعالیت‌های مرکز خدمات نشان می‌دهد این مرکز حرکتی رو به جلو دارد و با تلاش توانسته تا اندازه‌ای بر زخم‌های طلاب مرهم بگذارد.

وی تصریح کرد: با همه گرفتاری‌هایی که وجود دارد اوضاعی که امروز مردم جامعه دارند به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با گذشته نیست و وضعیت مردم بهبود یافته است به طوری که درگذشته کمتر کسی وسیله نقلیه داشت، ولی امروز داشتن وسیله نقلیه بسیار عادی شده است، پس متناسب با این شرایط نیاز است مقداری برای تغییر شرایط طلاب تلاش کنیم تا از محرومیت آن‌ها کاسته شود.

 

 



آیت‌الله مکارم شیرازی با استناد به آیه مهاجرت علماء در قرآن و با تأکید بر بحث هجرت طلاب از قم به دیگر مناطق کشور، گفت: این که طلاب، علما و فضلا در قم متمرکز باشند و شهر‌ها و روستا‌ها خالی از عالم باشد اشتباه است و مرکز خدمات و نهاد‌های دیگر باید برای مهاجرت طلاب به شهر‌های دیگر تلاش و برنامه‌ریزی کنند، اما متأسفانه ما تنها به بخشی از آیه "نَفر" [آیه ۱۲۲ سوره توبه است که عده‌ای از مؤمنان را از جهاد منع کرده و به علم‌آموزی و تبلیغ دین دعوت می‌کند] عمل کرده‌ایم.

وی بیان کرد: با هماهنگی دفتر رهبری در حال برنامه‌ریزی برای اجرای طرحی هستیم که برای حضور طلاب در قم زمان مشخصی تعیین شود و پس از این زمان اگر طلبه استاد حوزه بود یا پژوهشی انجام داد در قم بماند و در غیر این صورت شرایطی فراهم شود که به شهر یا استان خود بازگردد.

 آیت‌الله مکارم شیرازی با اظهار امیدواری از این که دفاتر مراجع دیگر نیز با این طرح همراهی کنند، افزود: باید تلاش کنیم با اعزام استادان برجسته حوزه به استان‌های مختلف، شرایط علمی مناسبی برای طلابی که مهاجرت می‌کنند فراهم شود تا از امکان تحصیل محروم نشوند.

 



چندی پیش نیز آیت‌الله سبحانی در حاشیه درس خارج خود در این خصوص با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) اظهار داشت: در این روایت برای طلاب سه وظیفه بیان شده است؛ اولین وظیفه برای طلاب فراگیری علم است یعنی مغز طلبه ما باید مملو از مسائل علمی باشد نه مسائل جنبی و حاشیه ای.

وی تصریح کرد: حوزه باید علم را در اولویت قرار دهد؛ اگر حوزه ما حوزه علم شد باید مغز اولش اصول، فقه، کلام و ادبیات باشد.

آیت الله سبحانی وظیفه دوم طلاب را عمل به علم ذکر کرد و گفت: این قسمت از حدیث مربوط به اساتید و فضلای ۷۰ ساله و ۸۰ ساله است که حدَ آنها تمام شده و آنچه فرا گرفته اند باید به دیگران بیاموزند.

 

 

موضوع هجرت روحانیون خصوصاً به مناطق محروم و استان های مرزی، که بعضاً فاقد روحانی مستقر هستند، نیازمند برنامه ریزی و سازوکار کاربردی است تا با فراهم آوری نیازمندی ها و رفع مشکلات، از بازگشت روحانیون به قم جلوگیری نماید!

یکی از اصلی ترین موانع هجرت طلاب از قم و استقرار آنها در شهرها و روستاهای کشور، قطع شهریه تحصیلی است که به اصلی ترین کمک هزینه زندگی طلاب و روحانیون می باشد.

بدیهی است که تحقق این هدف نیازمند ستاد یا مرکزی در حوزه است که هماهنگی همه امور اعزام از جمله مسائل معیشتی و رفاهی طلاب و روحانیون بر عهده اوست.