کد خبر ۶۱۱۲۴ ۲۰۱ بازدید انتشار : ۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۴
مدیرعامل شرکت آبفا:

مصرف کاهش نیابد آب قم شور می شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: درصورتی که مردم همکاری نکنند و مصرف آب همچنان بدون توجه به شرایط کم آبی ادامه یابد ناچار به استفاده از منابع زیرزمینی هستیم که منجربه تغییر در طعم و شوری آب خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، علی جان صادق پور روز سه شنبه در گفت و گویی، سازگاری با کم آبی را تنها عبور از شرایط کم آبی دانست و بر لزوم صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف تاکید کرد.


وی با اشاره به بارندگی‌های اخیر و کاهش دمای هوا گفت: با وجود این که در روزهای نخست سال جاری با افزایش حدود 10 درصدی مصرف آب مواجه بودیم در روزهای اخیر با خنک شدن هوا، میزان مصرف به روزهای ابتدایی سال گذشته رسیده است.


وی سرانه مصرف آب را در قم حدود 154 لیتر در شبانه ‌روز اعلام کرد و اظهار داشت: گرچه این میزان نسبت به متوسط کشوری بالا نیست اما با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی‌های مستمر کشور باید به عدد 80 لیتر در شبانه ‌روز برسد.


صادق پور با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشور و قرار گرفتن در منطقه‌ خشک و نیمه‌خشک کره زمین تاکید کرد: کشور ما همواره با کمبود آب دست به گریبان بوده و انتظار هم نیست که آینده نیز وضعیتی بهتر از قبل داشته باشیم و لذا باید خودمان را با واقعیت وفق دهیم.


وی میانگین مصرف روزانه آب را در قم حدود 300 هزار مترمکعب اعلام و خاطرنشان کرد: گرچه این میزان مصرف در فصل سرما کاهش و در فصل گرما افزایش می‌یابد اما می‌توانیم با همکاری مردم این رقم را به زیر 200 هزار مترمکعب برسانیم که در این صورت مشکلات ناشی از کم آبی رفع خواهد شد.


وی با تاکید بر این که صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف کلید عبور از بحران کم آبی است تصریح کرد: اگر مصارف آبی همچنان بدون توجه به وضعیت کمبود منابع با سخاوت ادامه داشته باشد به طور حتم با مشکل تامین آب مواجه خواهیم شد.


وی در شرایط کم آبی جیره‌ بندی را دور از ذهن ندانست و گفت: در حال حاضر بیش از 90 درصد آب شهر قم از سدکوچری تامین می‌شود که آب شیرین و با کیفیت بسیار مناسبی برای شرب است.


سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان با هدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه ، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان و شهرک پردیسان قم سال 95 به طور رسمی به بهره برداری رسید.