کد خبر ۶۱۵۵۵ ۱۴۳ بازدید انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۳
کاظمی‌قمی درگفتگو با خبرگزاری دانشجو:

هدف آمریکا از تغییر سفارت خود به بیت‌المقدس یهودی‌سازی فلسطین از درون است/ روز قدس امسال‌، باشکوه‌تر از هرسال برگزار می‌شود

سفیر سلبق ایران در عراق در گفتگو با خبرگزاری داشجو:

حسن کاظمی قمی، سفیر سابق ایران در عراق در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص ضرورت حضور مردم در راهپیمایی روز قدس با توجه به اقدام اخیر ایالات متحده مبنی بر تغییر سفارت این کشور به بیت المقدس گفت: موضوع فلسطین موضوع اول جهان اسلام است و هر حادثه‌ای که پیش آید نمی‌تواند اولویت موضوعیت فلسطین در جهان اسلام را مورد خدشه قرار دهد.

وی تصریح کرد: اقدام آمریکا برای یهودی سازی بیت المقدس که با افتتاح سفارت خود در این شهر همراه بود واکنش مسلمین و جهان اسلام را به دنبال داشت به اضافه آنکه در بین کشور‌های آزادی خواه نیز واکنشی منطقی نسبت به این اقدام آمریکا نشان داده شد.

کاظمی قمی وجود رژیم صهیونیستی را عامل اصلی مشکلات منطقه و جهان اسلام دانست و تصریح کرد: تا زمانی که رژیم نژادپرست صهیونیستی در منطقه وجود دارد شاهد دخالت قدرت‌های بزرگ در مناسبات منطقه از جمله آمریکا هستیم.

سفیر سابق ایران در عراق ادامه داد: واکنشی که  فلسطینی‌ها اخیرا در قالب انتفاضه چهارم از خود نشان دادند بیانگر آن است که گرچه رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا اقدام به کشتار مردم بی دفاع کرد، اما این واقعیت نشان داد که مردم فلسطین و غزه نسبت به این شهر حساسیت بالایی دارند.

وی با بیان اینکه مسئله فلسطین از این جهت موضوع اول جهان اسلام است که یکی از نماد‌های ملت آزادی خواه روز قدس است، گفت: از این رو در هر سال به ابتکار امام خمینی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان تمام آزادی خواهان جهان به حمایت از ملت فلسطین به پا برمی خیزند.

کاظمی قمی با اشاره به اینکه در شرایط ایجاد شده یک تکلیف مضاعف برعهده مسلمانان است، گفت: مسلمانان امسال نه تنها به بهانه حمایت از فلسطین بلکه در محکومیت آمریکا به خاطر اقدامی که علیه همه مسلمانان انجام داد به پاخواهند خواست.

سفیر سابق ایران در عراق با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها واکنش جهان اسلام را از جابه جایی سفارت خود به بیت المقدس پیش بینی می‌کردند وبه نوعی این اقدام تداعی جنگ‌های صلیبی علیه مسلمانان بود، گفت: افتتاح سفارت در بیت المقدس محدود به یهودی سازی بیت المقدس نیست بلکه آغاز یک توطئه جدید است یعنی آمریکا با این اقدام به دنبال آن است که حرکت بعدی را در خصوص کرانه باختری انجام دهد و فلسطین زدایی را از داخل فلسطین آغاز کند.

وی در خصوص این طرح گفت: در حقیقت طرح معامله قرن بناست فلسطینیان را به تدریج از سرزمین آبا و اجدادی خود در منطقه بیرون کنند و خارج از فلسطین به آن‌ها جای بدهند و با این اقدام حکومت اسرائیلی را در سرتاسر فلسطین سکنی دهند. آن‌ها به دنبال این هستند که فلسطینیان را در شبه جزیره‌ای مانند صحرای سینای مصر مستقر کنند و مسئله تغییر سفارت آمریکا به بیت المقدس در حقیقت سرآغاز این طرح بود.

کاظمی قمی افزود: با شرایطی که رژیم صهیونیستی در آن به سر می‌برد و به واسطه بحران‌های داخلی و منطقه‌ای با آن مواجه است و همچنین با شرایطی که در آن شاهد افول هژمونی آمریکا در منطقه هستیم و ایالات متحده برخلاف تبلیغات روانی که مرتب انجام می‌دهند دائما گرفتار تنگنا و ناکامی در منطقه به ویژه فلسطین، عراق، لبنان، سوریه، یمن و جمهوری اسلامی است لذا با این شرایط نه رژیم صهیونیستی قادر به حفظ حاکمیت خود است و نه ایالات متحده توانایی آن را دارد که رژیم صهیونیستی را سرپا نگاه دارد.

سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه امروز وظیفه دولت ها، مجامع و ملت‌های مسلمان این است که اقدام آمریکا در تغییر سفارت خود به بیت المقدس را محکوم و از ملت فلسطین حمایت کنند، گفت: پیش بینی می‌کنم روز جهانی قدس امسال پرشکوه‌تر از سالهای ذشته برگزار خواهد شد.