کد خبر ۶۱۷۱۶ ۷۷۵ بازدید انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۴

نمایندگان لایحه پالرمو را تصویب کردند/ نمایش طومار 50 هزار امضایی مردمی در اعتراض به FATF در مجلس/لاریجانی: جمع کنید!

نمایندگان مجلس ۱۱ طومار را که به امضای مردم رسیده بود در اعتراض به بررسی کنوانسیون الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس به نمایش درآوردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مشرق، در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

همزمان با قرار گرفتن این لایحه در دستور کار مجلس عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس حضور یافت.

در ادامه تعدادی از نمایندگان ۱۱ طومار را که مردم شهرستان ها در اعتراض به این لایحه امضا کرده بودند در کف مجلس و جایگاه هیات رئیسه و روی مانیتور پهن کرده و به نمایش گذاشتند.

همچنین بنرهای هم در اعتراض به FATF مقابل جایگاه هیات رئیسه مجلس نصب شد.

نصرالله پژمانفر، محمدجواد ابطحی، حسینعلی حاجی دلیگانی، کریمی قدوسی، کوهکن، شهریاری نماینده زاهدان، هاجر چنارانی، محمد دهقان، عباس گودرزی از جمله نمایندگانی بودند که این طومارها را در صحن مجلس به نمایش گذاشتند.

بیشتر بخوانید:

دستور هسته‌ای لاریجانی به کمیسون امنیت ۱۳۶ نماینده مجلس به لایحه پالرمو رای مثبت دادند

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این طومارها ۵۰ هزار امضا دارد.

لاریجانی خطاب به نمایندگانی که این طومارها را به نمایش می گذاشتند، گفت: این کار خلاف آیین نامه است، جمع کنید!

در ادامه لاریجانی یکی از طومارها را که در کنارش به سمت پایین در جایگاه هیات رئیسه پهن شده بود بالا کشید جمع کرد و به زمین پرت کرد.

مازنی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید نیز یکی از طومارها را که در هیات رئیسه گذاشته شده بود پایین انداخت. تعداد زیادی از نمایندگان در وسط صحن در اعتراض ایستاده بودند و پلاکاردهایی را در دست گرفته بودند.

سید راضی نوری نماینده شوشتر در اعتراض به این کنوانسیون پلاکاردهایی را در دست داشت، گودرزی نماینده بروجرد نیز پلاکاردهایی را حمل می‌کرد و تعدادی از نمایندگان اطراف تاجگردون و تعدادی نیز اطراف دهقان و ذوالنور جمع شده بودند.

الحاق ایران به FATF دو ماه مسکوت ماند نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه پارلمان) لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را مورد بحث و بررسی قرار داده و با مسکوت ماندن این لایحه به مدت دو ماه موافقت کردند. 

غلامرضا تاج‌گردون به عنوان متقاضی اصلی مسکوت ماندن، نامه این درخواست را به امضای 50 نفر از وکلای ملت رسیده بلود تقدیم هیأت رئیسه پارلمان کرد و وکلای ملت نیز پس از ارائه توضیحات تاج‌گردون به  عنوان متقاضی و نجفی به عنوان مخالف مسکوت ماندنف با 138 رأی موافق، 103 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از 253 نماینده حاضر در صحن علنی، با این درخواست موافقت کردند. 

تاج‌گردون در درخواست خود اعلام کرده بود بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم حداقل به مدت دو ماه تا روشن شدن نتیجه مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با اروپا به تعویق بیفتد.

نامه نمایندگان مجلس برای تعویق 2 ماهه بررسی FATF نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه ای خواستار به تعویق افتادن 2 ماهه بررسی FATF شدند.

این نمایندگان خواستار این شدند که به دلیل شرایط فعلی برجام و خروج آمریکا از آن بررسی FATF به تعویق بیفتد.

۱۳۶ نماینده مجلس به لایحه پالرمو رای مثبت دادند  نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 20 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی جهت تامین نظر شورای نگهبان، اصلاحات عبارتی و ترجمه ای این لایحه را با 136 رأی موافق، 89 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 256 نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

بنابراین گزارش نمایندگان در جریان رأی گیری برای تصویب نهایی این لایحه تذکر و اخطارهای متعددی ارائه کردند.

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز و بافق در اخطاری با بیان اینکه به نظر می آید این لوایح تا قبل از 22 اردیبهشت ماه به دنبال جلب رضایت غرب به یکباره در مجلس مورد بررسی قرار گرفته اند، گفت: آیا با توجه به خروج آمریکا از برجام و بی‌توجهی اروپاییان به این مهم پیوستن به این کنوانسیون به نفع ایران است یا در اصل با این اقدام خود را تحقیر می کنیم.

همچنین نصرالله پژمانفر نماینده مشهد و کلات در اخطاری با استناد به اصل 3 بند 9 و اصل 34 و 43 قانون اساسی بیان کرد: معتقدم با وجود رفع برخی اشکالات عبارتی و ترجمه ای موردنظر شورای نگهبان متن فعلی باز هم ایراد شکلی و ترجمه ای دارد به همین دلیل در صورت ارسال به شورای نگهبان باز هم به صحن ارجاع خواهد شد و این موضوع جایگاه مجلس را تضعیف می‌کند لذا بهتر است تمام ایرادات آن رفع و پس از آن در صحن رأی گیری شود.

همچنین عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل 153 قانون اساسی، اظهار کرد: با توجه به عدم عمل آمریکا به تعهدات خود و تعهد کامل ایران به برجام این میزان عقب نشینی در مقابل غرب و آمریکا به نوعی خودباختگی است چرا که قرار بود این لوایح در راستای چیدن میوه های برجام به تصویب برسند اما اکنون که دیگر چیزی از برجام نمانده تصویب آن ها بی معنی است.

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر با استناد به اصل 94 و 153 قانون اساسی، گفت: همچنان اشکالاتی در متن کنوانسیون قرار دارد لذا قبول کردن آن منطقی نیست.

بنابراین گزارش دکتر علی لاریجانی هیچ یک از اخطارها و تذکرات فوق را وارد ندانست.   

در متن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی آمده است؛

ماده واحده - به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می شود با لحاظ شروط زیر به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی به شرح پیوست مصوب فرآهمایی (کنفرانس) دیپلماتیک مورخ ۲۱ دسامبر ۲۰۰۰ میلادی برابر با ۲۱ آذر ۱۳۷۹ هجری شمسی در پالرمو ایتالیا ملحق شده و سند تصویب را نزد امین کنوانسیون (دبیرکل سازمان ملل متحد) تودیع نماید:

۱- جمهوری اسلامی ایران مفاد کنوانسیون حاضر از جمله مواد (۲)، (۳)، (۵)، (۱۰) و (۲۳) آن را براساس قوانین و مقررات داخلی خود به ویژه اصول قانون اساسی تفسیر نموده و اجرا خواهد کرد.

۲- جمهوری اسلامی ایران خود را ملزم به ترتیبات بند (۲) ماده (۳۵) این کنوانسیون درخصوص ارجاع هرگونه اختلاف ناشی از تفسیر یا اجرای مفاد کنوانسیون که از طریق مذاکره حل و فصل نشود، به داوری یا دیوان بین المللی دادگستری نمی داند. ارجاع اختلاف به داوری یا دیوان بین المللی دادگستری در رابطه با جمهوری اسلامی ایران تنها با رعایت مفاد اصل یکصد و سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ممکن است.

۳- جمهوری اسلامی ایران در مورد مبنا قرار دادن مواد (۱۵)، (۱6) و (۱۸) کنوانسیون درخصوص همکاری در زمینه استرداد یا معاضدت قضایی، حسب مورد تصمیم گیری خواهد نمود.

4- از نظر جمهوری اسلامی ایران این کنوانسیون خدشه ای به حق مشروع و پذیرفته شده ملت ها یا گروههای تحت سلطه استعمار و اشغال خارجی برای مبارزه با تجاوز و اشغالگری و اعمال حق تعیین سرنوشت وارد نخواهد نمود.

5- پذیرش این کنوانسیون به معنای شناسایی رژیم اشغالگر صهیونیستی نخواهد بود.

تبصره- مرجع مرکزی موضوع بند (13) ماده (18) کنوانسیون توسط هیات وزیران تعیین می شود.

یکی از شروط ذکر شده در این لایحه این است که از نظر جمهوری اسلامی ایران این کنوانسیون خدشه‌ای به حق مشروع و پذیرفته شده ملت‌ها یا گروه‌های تحت سلطه استعمار و اشغال خارجی برای مبارزه با تجاوز و اشغالگری و اعمال حق تعیین سرنوشت وارد نخواهد کرد.

براین اساس نمایندگان با 136 رأی موافق، 89 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 256 نماینده حاضر در جلسه با لایحه پالرمو موافقت کردند.

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی موسوم به پالرمو یکی از پرسر و صداترین لایحه‌هایی است که در مجلس دهم مطرح شده است.

الحاق به کنوانسیون پالرمو و تأمین مالی تروریسم بعضی از 40 الزامی است که گروه FATF برای ایران ایجاد کرده‌اند که در قالب اجرای آنها ایران را از لیست سیاه خارج کنند.

بیشتر بخوانید: تجمع اعتراضی مردم به لایحه FATF مقابل دفترلاریجانی

این لایحه جنجالی موافق و مخالفانی دارد و قرار است امروز  در خانه ملت تعیین تکلیف شود. از این رو امروز روزی تاریخی برای مجلس و نمایندگان خواهد بود و یکشنبه  تاریخی دیگری در کارنامه مجلس و نمایندگان آن ثبت خواهد شد.

این لایحه با مخالفت‌های زیادی در داخل و خارج از مجلس مواجه شده است. روز گذشته دانشجویان و برخی خانواده های شهدا در اعتراض به تصویب این لایحه مقابل دفتر رییس مجلس در قم و مقابل خانه ملت در بهارستان تجمع کردند.

آنچه می خوانید نظرات موافقان و مخالفان است که در حال تکمیل شدن است:

           استان           حوزه انتخابیه          نماینده                    رأی
آذربایجان غربی مهاباد محمودزاده  موافق
آذربایجان غربی ارومیه قاضی‌پور مخالف
آذربایجان شرقی تبریز، آذرشهر و اسکو بیگی  مخالف
آذربایجان شرقی تبریز، آذرشهر و اسکو سعیدی  مخالف
آذربایجان شرقی تبریز، آذرشهر و اسکو فرهنگی مخالف
آذربایجان شرقی ملکان خدادادی  مخالف
آذربایجان شرقی میانه شیویاری مخالف
آذربایجان شرقی شبستر آقاپور  موافق
اردبیل پارس آباد پورحسین  موافق
اردبیل گرمی و دشت مغان میرزاده  تصمیم نگرفته‌ام
اردبیل اردبیل، نیر و نمین فیضی  موافق
اردبیل اردبیل، نیر و نمین کریمی  تصمیم نگرفته‌ام
اردبیل خلخال خالقی  تصمیم نگرفته‌ام
اصفهان اصفهان سالک  مخالف
اصفهان اصفهان کامران مخالف
اصفهان اصفهان عابدی تصمیم نگرفته‌ام
اصفهان فلاورجان موسوی لارگانی مخالف
اصفهان خمینی شهر ابطحی مخالف
اصفهان نجف آباد، تیران و کرون بوترابی مخالف
اصفهان اردستان طباطبایی نژاد مخالف
اصفهان فریدن ترکی مخالف
اصفهان شهرضا محمودی تصمیم نگرفته‌ام
اصفهان نایین عباسعلی پور بافرانی تصمیم نگرفته‌ام
اصفهان حاجی دلیگانی مخالف
اصفهان سمیرم سلیمی تصمیم نگرفته‌ام
البرز کرج، فردیس، آسارا و اشتهارد کولیوند مخالف
البرز ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد بهمنی مخالف
البرز کرج اکبریان مخالف
بوشهر بوشهر، دیلم و گناوه خدری مخالف
بوشهر دشتی و تنگستان شهریاری تصمیم نگرفته‌ام
بوشهر دشستان سعادت تصمیم نگرفته‌ام
خراسان جنوبی قائنات و زیرکوه فلاحتی مخالف
خراسان جنوبی طبس، فردوس، بشرویه  و سرایان حسنخانی مخالف
خراسان جنوبی بیرجند، خوسف و درمیان عبادی مخالف
خراسان رضوی مشهد و کلات پژمان فر مخالف
خراسان رضوی مشهد و کلات رضا شیران مخالف
خراسان رضوی مشهد و کلات قاضی زاده هاشمی مخالف
خراسان رضوی نیشابور و فیروزه هاجر چنارانی مخالف
خراسان رضوی چناران و طرقبه محمد دهقان مخالف
خراسان رضوی کاشمر، خلیل آباد و بردسکن بهروز بنیادی موافق
خراسان رضوی مشهد بحرینی مخالف
خراسان رضوی مشهد کریمی قدوسی مخالف
خوزستان شوش مخالف
خوزستان آبادان کعبی مخالف
خوزستان آبادان مختار تصمیم نگرفته‌ام
خوزستان خرمشهر سامری مخالف
خوزستان آبادان شرفی مخالف
خوزستان ماهشهر گلمرادی مخالف
خوزستان اندیمشک حسنوند مخالف
خوزستان دزفول مخالف
خوزستان دشت آزادگان مخالف
زنجان ابهر، خرمدره محمد عزیزی مخالف
زنجان طارم و زنجان فریدون احمدی مخالف
سمنان سمنان،مهدیشهر و سرخع همتی موافق
سمنان شاهرود حسینی شاهرودی مخالف
سمنان دامغان حسن بیگی مخالف
سمنان گرمسار و آرادان کاتب مخالف
سیستان و بلوچستان زاهدان شهریاری مخالف
سیستان و بلوچستان زاهدان یارمحمدی مخالف
سیستان و بلوچستان زابل دهمرده مخالف
سیستان و بلوچستان زابل کیخا تصمیم نگرفته‌ام
سیستان و بلوچستان سراوان درازهی مخالف
سیستان و بلوچستان خاش علی کرد مخالف
کرمان کرمان و راور محمدمهدی زاهدی مخالف
کرمان جیرفت کمالی پور مخالف
فارس جهرم محمدرضا رضایی مخالف
فارس شیراز مسعود رضایی تصمیم نگرفته‌ام
کهگیلویه و بویراحمد بویراحمد و دنا زارعی مخالف
گیلان آستارا ولی داداشی مخالف
گیلان رودسر محمد عباسی مخالف
گیلان رشت کوچکی نژاد مخالف
گلستان رامیان و آزادشهر ابراهیمی مخالف
لرستان خرم آباد شاهی راد مخالف
لرستان بروجرد گودرزی مخالف
لرستان دورود کیان پور تصمیم نگرفته‌ام
لرستان کوهدشت االهیار ملک شاهی مخالف
لرستان دورود خدابخشی تصمیم نگرفته‌ام
مازندران ساری یوسف نژاد تصمیم نگرفته‌ام
مازندران قائمشهر و سوادکوه ادیانی مخالف
مرکزی تفرش، آشتیان و فراهان محمد حسینی موافق به شرط رفع ایرادات
مرکزی دلیجان و محلات علی سلیمی مخالف
مرکزی ساوه و زرندیه محمد منصوری مخالف
مرکزی اراک، کمیجان و خذاب مقدسی تصمیم نگرفته‌ام
همدان همدان امیر خجسته مخالف
همدان همدان حاجی بابایی مخالف
همدان نهاوند بهرام نیا مخالف
قم قم ذوالنور مخالف
قم قم امیرآبادی مخالف
تهران تهران نقوی حسینی مخالف
مازندران بابل نیاز آذری مخالف
مازندران فریدونکنار و بابلسر نانواکناری مخالف

دستور هسته‌ای لاریجانی به کمیسون امنیت

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه 20 خرداد 97)،‌گفت: پاسداشت سالروز رحلت پیشوای بزرگ انقلاب حضرت امام (ره) و روز قدس با حضور پرشور ملت برگزار شد و عظمت اراده ملت را در پایبندی به راه امام و یکی از میراث گرانقدر صراط او که روز قدس است، به جهانیان نشان داد. از همت بلند ملت در این امور صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی سالروز رحلت امام (ره) به خوبی عظمت مقام امام و اهمیت راه او را بیان داشتند که تأثیر سیره امام علی (ع) بود و توجه به آن نیاز امروز ایران است.

وی ادامه داد: مخصوصاً هشدارهای ایشان در مسئله هسته‌ای که برای مذاکرات با اروپا اهمیت بسزایی داشت و چه برای آمادگی در فعال شدن بخش‌هایی از صنعت هسته‌ای این دستورات در این مقطع حساس بسیار به موقع و به قاعده بود و آقای دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز با جدیت این دستورات را باید به انجام برساند و کمیسیون امنیت ملی پیگیری مستمر در جهت تحقق آن را داشته باشد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در راهپیمایی روز گذشته برخی توهین‌ها به ایشان و برخی افراد دیگر شد که به هیچ وجه کار درستی نبود، آقای دکتر صالحی فردی دانشمند و مخلص و آگاه به مسائل هسته‌ای هستند که باید قدر ایشان را دانست و اصولاً توهین به هر کس در اینگونه مجامع ملی خلاف عقل و اخلاق است.