کد خبر ۶۳۰۰۰ ۲۰۲ بازدید انتشار : ۱۸ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۴۷

آخرین وضعیت مترو قم؛ از افتتاح فاز نخست تا مشکلات مالی برای شروع خط دوم

سرپرست سازمان قطار شهری شهرداری قم از افتتاح فاز نخست خط A مترو خبر داد و گفت: خط دوم از پردیسان تا بازار نیازمند 4000 میلیارد تومان هزینه به‌روز امروز دارد و به دلیل عدم وجود پشتوانه مالی هنوز در این خط شروع به فعالیت نکرده‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، امروزه مترو به جزء لاینفکی و از نیازمندی‌ها از حمل‌ونقل‌های عمومی در کلانشهرها و شهرهای بزرگ تبدیل‌شده است. در شهرهای توسعه‌یافته یکی از موارد گره‌گشای معضل ترافیک، انتقال جابجایی مسافر به زیرزمین با توجه به مزایای بالا بوده که همواره موردتوجه مدیریت شهری قرارگرفته است.

توسعه سریع و گسترش خطوط قطار درون‌شهری، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و از نیازهای اصلی شهر است، مترو از مزایای بسیاری چون کاهش زمان و هزینه در سفرهای درون‌شهری، سهولت در جابجایی، کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف انرژی برخوردار است.

پروژه خط A قطار شهری قم، شامل اتصال شمال غربی به جنوب شرقی از مسجد مقدس جمکران تا قلعه کامکار با 14 ایستگاه است. متوسط طول ایستگاه‌ها 109 متر و فاصله مرکز به مرکز ایستگاه‌های متوالی بین 660 تا 1980 متر یعنی به‌طور متوسط 1 کیلومتر خواهد بود.

سرپرست سازمان قطار شهری شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به آخرین وضعیت مترو قم اظهار داشت: خط نخست به طول حدود 14.5 کیلومتر در دو فاز تعریف‌شده است که اتمام فاز نخست از قلعه کامکار تا میدان مطهری در اولویت افتتاح قرارگرفته است.

علیرضا قاری قرآن با بیان اینکه حفاری بیش از 12 کیلومتر مسیر به اتمام رسیده است، ابراز کرد: اتمام 6 کیلومتر با 6 ایستگاه در فاز نخست در دستور کار قرار داشته که پیمانکار در حال کار است که دو ایستگاه به‌صورت 100 درصدی و چهار ایستگاه نیز در مرحله سفت‌کاری قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اتمام تونلینگ تهیه تجهیزات در دستور کار بوده که امیدواریم بتوانیم در سال 97 خط نخست را در آستانه بهره‌برداری با سه قطار قرار دهیم.

سرپرست سازمان قطار شهری شهرداری قم ادامه داد: خط دوم از پردیسان تا بازار و محور ارم در دستور مطالعات و در حال اخذ فاینانس هستیم که اجرای آن نیازمند 4000 میلیارد تومان هزینه به‌روز امروز دارد و به دلیل عدم وجود پشتوانه مالی هنوز در این خط شروع به فعالیت نکرده‌ایم.