کد خبر ۶۳۰۰۳ ۱۴۸ بازدید انتشار : ۱۸ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۵۱
اجرای اینترنت اشیا در کشاورزی؛

صرفه جویی 20 تا 40 درصدی مصرف آب در کشت مرکبات و پسته با آبیاری هوشمند

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم از صرفه جویی 20 تا 40 درصدی مصرف آب در کشت پسته و مرکبات با استفاده از آبیاری هوشمند در کشور در جهت استفاده بهینه از اینترنت اشیا خبر داد.

صرفه جویی 20 تا 40 درصدی مصرف آب در کشت مرکبات و پسته با آبیاری هوشمندبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن هانی مدیرکل ICT استان قم با ارایه پیشنهاد استفاده از آبیاری هوشمند برای کاهش مصرف آب گفت: استفاده از آبیاری هوشمند در جهت استفاده بهینه از اینترنت اشیا صورت می گیرد بر این اساس مالک می تواند طبق اقلیم و شرایط آب و هوایی برنامه ریزی داشته باشد.

وی با اشاره به استفاده از سنسور های تشخیص رطوبت، دما و سایر پارامتر های خاک و برنامه ریزی سیستم بر اساس نوع پوشش گیاهی در آبیاری هوشمند افزود: با این روش می توان آبیاری را بر اساس نیاز گیاه و شرایط اقلیمی به صورت هوشمند انجام داد و این موضوع باعث مصرف آب در حد نیاز گیاه می شود و رشد مطلوبتری برای آن به همراه دارد.

هانی تصریح کرد: با این روش امکان کنترل سیستم و تمامی شیرهای آب به صورت هوشمند، دستی یا از طریق پیامک فراهم می شود و آبیاری بر اساس میزان رطوبت زمین و شرایط آب و هوا صورت می گیرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم با بیان اینکه ارسال همه گزارش ها به صورت آنلاین از طریق پیامک GSM صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: در این روش مالک می تواند جدول زمانی برای آبیاری را انتخاب کند و طبق اقلیم و شرایط باغ و زمین برای آبیاری برنامه ریزی داشته باشد در صورت خالی بودن مخزن، پمپ برقی به صورت خودکار قطع می شود.

وی با اشاره به نمونه های اجرا شده در استان های کشور افزود: در نمونه های اجرا شده در زمین های کشت پسته و همچنین باغات مرکبات با استفاده از روش آبیاری به روش هوشمند در یک دوره کشت، چیزی بین 20 تا 40 درصد صرفه جویی در مصرف آب بدست آمد.

بنابه این گزارش، آبیاری هوشمند سیستم جامعی است که در زمان های تعریف شده و یا بنا به تشخیص خود بر اساس اطلاعات محیطی که از انواع سنسورهای مختلف بدست می آید، آبیاری را بنا به محل گیاه اعم از ویلا، باغ، بام سبز و … انجام می دهد. در این نوع آبیاری لزومی به حضور افراد در محل و زمان آبیاری نیست.