کد خبر ۶۳۰۲۳ ۲۶۵ بازدید انتشار : ۱۸ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰

مراسم سوگواری در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، در این مراسم باشکوه امام جمعه موقت کاشان طی سخنانی با اشاره به جایگاه والای ششمین اختر تابناک امامت و ولایت اظهار داشت: حضرت امام صادق (ع) و پدر بزرگوارشان امام محمد باقر(ع) علوم بسته شده از آن هزار باب علمی که توسط پیامبر (ص) برای امیرالمومنین (ع) بیان شده بود را گشودند.
حجت الاسلام و المسلمین علی احتشام افزود: بسیاری از شاگردان امام صادق(ع) و پدر بزرگوارشان از مخالفان مکتب شیعه بودند، اما هر کسی که توانایی داشت در گوشه ای از علوم به رتق و فتقی بپردازد افتخار شاگردی آن امام همام را پیدا کرد.
وی درادامه با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی، گریز و اتکا نداشتن به دشمن را امام صادق (ع) به ما آموخت، افزود: فقه عامی که مورد نظر امام پنجم و ششم شیعیان بود به خاطر حاکم نبودن قدرت حوزه های علمیه، فقط در بخشی از فقه منحصر شد و فقه از معنای گسترده و عام به معنای خاص تعبیر شد.
امام جعفر صادق(ع) در هفدهم ربیع الاول سال 83 هجری قمری در مدینه و در خانه امام محمد باقر(ع) پیشوای پنجم شیعیان دیده به جهان گشود. کنیه آن حضرت «ابو عبدالله» و لقبش «صادق» است.
آن حضرت از مکتب نورانی و آسمانی جدش امام سجاد(ع) پیشوای چهارم شیعیان و پدرش امام محمدباقر(ع) کسب فیض کرد، ایشان پس از شهادت پدر بزرگوارش در سن 31 سالگی به امامت رسیدند و با پایه ریزی مکتب جعفری موجب بازسازی و زنده نگه داشتن شریعت محمدی(ص) شدند.
همه جریان ها و حرکت های علمی مسلمانان در دوره امامت امام صادق(ع) رونق گرفت و مجالس درس و مناظره های علمی دایر و از رونق خاصی برخوردار شد، در همین راستا امام شاگردان بسیاری را برای عرضه افکار خالص اسلام و طرد اندیشه های باطل و منحرف تربیت کردند.
دوران امامت 34 ساله ایشان مصادف با اواخر حکومت امویان و اوایل حکومت عباسیان بود که سرانجام این امام بزرگوار در 65 سالگی بر اثر توطئه های منصور عباسی در سال 148 هجری به شهادت رسیدند.
7403/ 6133/
انتهای پیام