کد خبر ۶۴۵۰۶ ۹۳۰ بازدید انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۶
مسئول علمی بسیج دانشجویی قم:

مسئولین بسیج دانشجویی قم جلسه تبیین طرح CGT با نمایندگان مجلس برگزار کردند

مسئول علمی بسیج دانشجویی استان قم گفت: مسئولین بسیج دانشجویی قم روز گذشته در دیداری با امیرآبادی نماینده استان قم در مجلس طرح CGT را برای وی تبیین کرده و خواستار حمایت از این طرح در مجلس شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خبر قم (قم‌نا) ،محمدجواد خزائلی، مسئول علمی بسیج دانشجویی استان قم در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفت: مسئولین بسیج دانشجویی استان قم روز گذشته در دیداری با احمد امیرآبادی فراهانی نماینده استان قم در مجلس شورای اسلامی طرح CGT را برای وی تبیین کرده و خواستار حمایت از این طرح در مجلس شدند.
خزائلی با بیان اینکه پیش از نیز دیداری با مجتبی ذوالنور نماینده دیگر استان قم در مجلس صورت گرفته بود، افزود: بسیج دانشجویی استان قم در راستای مطالبه گری از مسئولین، پیگیر به تصویب رسیدن طرح CGT خواهد بود.
























مسئول علمی بسیج دانشجویی استان قم ادامه داد: در این دیدار همچون دیدار قبلی بیانیه بسیج دانشجویی استان قم قرائت شد.   متن نامه قرائت شده بسیج دانشجویی استان قم:
همان طور که شاهد هستید متأسفانه با جریان نقدینگیِ افسارگسیخته به سمت بازار‌های غیرمولد (اعم از خرید و فروش ارز، سکه و ملک)، فضای اقتصادی، دستخوش بی‌ثباتی شدیدی گشته است. از جمله در حوزۀ املاک نیز دلالی، خرید و فروش‌های مکرر و احتکار زمین و مسکن از اقداماتی است که ضمن جذب بخش عمـده‌ای از سرمایه‌ها (به صورت غیرمولد)، با افزایش تقاضای کاذب، سبب بی ثباتی بازار و افزایش قیمت زمین و مسکن شده است.

ریشۀ اصلی این مشکلات آنجاست که دلالی در این بازار‌های غیرمولد، همواره سودآور و دارای جذابیت اقتصادی است و این در حالی است که بخش تولید نه تنها هیچ جذابیتی ندارد، بلکه در بسیاری از موارد، تولیدکنندگان، متحمل ضرر و زیان نیز می‌شوند.

مالیات‌های تنظیمی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه (Capital Gain tax)، راهکاری است که از یک قرن پیش تاکنون در بیش از پنجاه کشور، تجربه شده و با استفاده از آن در بازار‌های غیرمولد میتوان با کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازارها، جریان نقدینگی و سرمایه‌ها را از این بازار‌ها دور کرده و با پیشگیری از احتکار و دلالی، ثبات بازار و قیمت‌ها را تنظیم کرد.

از مزایای این مالیات، رفتارسازی اقتصادی و تنظیم رفتار سرمایه گذاران، بدون برخورد قهری است. از سوی دیگر نیز می‌توان با هدایت این نقدینگی به بخش تولید، این بخش را به روش مردم پایه، تأمین مالی کرد تا برای تولیدکنندگان، پشتوانه و دلگرمی ایجاد شود.

خوشبختانه به تازگی، طرحی دوفوریتی از طرف کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص مقابله با احتکار و نوسانات بازار مسکن از طریق وضع مالیات بر عایدی املاک، ارائه شده که با تعداد قابل توجه از امضای نمایندگان، اعلام وصول شده است. از مزایای این طرح، حذف سود از خرید و فروش سوداگرایانۀ املاک و درنتیجه، حذف احتکار و خروج دلالان از این بازار و درنهایت، پیشگیری از افزایش کاذب قیمت ملک است.

ازسوی دیگر حذف احتکار و نیز معافیت فروش خانه‌های نوساز، موجب رونق در بازار مسکن و صنعت ساختمان و افزایش تولید و عرضه خواهد شد. ضمن اینکه طبق این طرح، نقل و انتقال خانه‌های عادی مردم، معاف از این مالیات است و علاوه براین، درآمد حاصل از این مالیات، جهت کمک به ساخت مسکن برای جوانان و محرومان و وام خرید مسکن اولی‌ها اختصاص می‌یابد.

باوجود ضرورت مذکور، متأسفانه همچنان برخی از مسئولان، با استدلال‌های ناآگاهانه مخالف وضع این مالیات هستند و حتی در سال‌های گذشته نیز با تصویب این مقرره در مجلس، مخالفت کرده‌اند.

جنبش دانشجویی و مجموعه تشکل‌های دانشجویی استان قم به عنوان مؤذن جامعه، این مطالبه را دارند که نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی، به ویژه نمایندگان تأثیرگذار استان قم، به طور شفاف و قوی، این طرح را در مجلس، مجامع و رسانه‌های عمومی، تبیین و حمایت کرده و در طرح و تصویب هر چه سریع‌تر آن مشارکت کافی داشته باشند.

طبعاً همواره نمایندگان مردم، مقید به ایفای وظیفۀ ملی خود در دفاع از محرومان در برابر سودجویان و مفسدان اقتصادی هستند؛ به ویژه اینکه مسکن، سهم عمده‌ای از هزینه‌های خانوار‌ها و اقشار محروم را به خود اختصاص می‌دهد.
والسلام علی من اتبع الهدی

قرارگاه تخصصی شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی
بسیج دانشجویی دانشگاه قم
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان- پردیس آیت‌اله طالقانی
بسیج دانشجویی دانشگاه تهران- پردیس فارابی
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی قم
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قم
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قم (واحد پردیسان)
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قم (واحد پانزده خرداد)
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور قم
بسیج دانشجویی دانشگاه قم- خواهران
بسیج دانشجویی دانشگاه تهران- پردیس فارابی- خواهران
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی قم- خواهران
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قم (واحد پردیسان) - خواهران