کد خبر ۶۶۲۱۶ ۱۰۰۷ بازدید انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۸
مجلس دهم با لابیگری لاریجانی تجربه برجام را تکرار کرد؛

CFT علیرغم مخالفت صریح مراجع قم و جامعه مدرسین تصویب شد!

ظریف: نه من، نه رییس جمهور نمی‌توانیم تضمینی بدهیم که این لوایح مشکلات مارا حل کنند. علی لاریجانی: حمایت می کنیم! سرانجام نمایندگان با 143 رای موافق 120 رای مخالف و 5 رای ممتنع، که رای غیرعلنی بود، از مجموع 270 نماینده حاضر با لایحه CFT موافقت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خبرقم (قم‌نا)، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس مطرح شد و نمایندگان با 143 رای موافق 120 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 270 نماینده حاضر با آن موافقت کردند.


در جلسه علنی صبح امروز دو نماینده در موافقت و دو نماینده در مخالفت با این لایحه صحبت کردند. مجلس همچنین پیش از جلسه علنی در نشست دو ساعته غیرعلنی این لایحه را مورد بررسی قرار داده بود.

شروط کمیسیون امنیت ملی مجلس برای پیوستن ایران به CFT

علی نجفی خشرودی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در توضیح دلایل موافقت کمیسیون با کلیات لایحه CFT، گفت: از نظر دولت ایران مبارزات مشروع مردمی علیه سلطه کشورها بیگانه در راستای حق تعیین سرنوشت به رسمیت شناخته شده و در چارچوب اعمال تروریستی مندرج در ماده دو کنوانسیون نیست.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تبیین شروط مصوب کمیسیون متبوعش برای پیوستن جمهوری اسلامی ایران برای به کنوانسیون CFT، گفت: براساس این شروط دولت جمهوری اسلامی ایران مجاز است احراز صلاحیت ماده ۷ کنوانسیون را به امین اسناد اعلام کند و هرگونه تغییر در صلاحیت‌های یاد شده با تایید قوه قضاییه مورد اقدام قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: دولت می تواند در موارد موردی ارجاع به داوری بین المللی را با رعایت مقررات داخلی انجام دهد. الحاق ایران به پیوستن این کنوانسیون به معنای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی نیست.

نماینده مردم بابل در مجلس ادامه داد: لایحه الحاق دولت به کنوانسیون مبارزه با تروریسم دو بار در تاریخ‌های ۲۹ مرداد و ۳ مهر سال جاری به کمیسیون امنیت ارجاع داده شد. از موافقان و مخالفان تشکر می‌کنم. این مسئله به صورت مفصل در مجلس مورد بررسی قرار گرفت. از ساعت ۶:۳۰ صبح امروز نیز جلسه مبسوطی داشتیم و همه همکاران نظراتشان را بیان کردند.

نجفی خشرودی با بیان اینکه به جز دو سه کشور همه کشورهای جهان به این کنوانسیون ملحق شده‌اند، گفت: ابعاد این مسئله از منظر حقوق بین‌الملل و استناد به محتوای جزییات کنوانسیون، از نظر شرایط بین‌المللی و از منظر اقتصاد سیاسی به این مسئله رسیدگی شد. جلسه غیرعلنی درخواستی از کمیسیون شد. چون تعداد قابل توجهی از همکاران درخوست کردند این جلسه در صحن علنی برگزار شد. در همه این جلسات چند مسئله روشن شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خاراجی ادامه داد: حق شرط را می‌توانیم به این کنوانسیون تحمیل کنیم. هیچ تعهدی خلاف منافع و امنیت میل ایران سپرده نمی‌شود، هیچ اطلاعاتی در اختیار بیگانگان قرار نخواهد گرفت. در جنگ اقتصادی باید از همه فرصتها و امکانات و تدابیر بین‌المللی در این جنگ استفاده کنیم. برخی منتقدان با موضوع خروج آمریکا از برجام مرتبط دانستند در حالی که هیچ ارتباطی بین اینها نیست. عدم پیوستن به این کنوانسیون محدودیت‌های بین‌المللی جدیدی را برای ایران به دنبال دارد.

وی افزود: علاوه بر جلسات متعدد کمیسیون،‌ با روسای همه اتاق بازرگانی به عنوان متولیان بخش خصوصی، با روسای بانکهای دولتی و خصوصی نیز جلسه داشتیم و همه آنان نپیوستن ایران به کنوانسیون را دارای مشکلات عدیده ای برای نظام بانکی و بخش تجارت کشور دانستند.

نماینده مردم بابل در مجلس خاطرنشان کرد: موارد متعدد این کنوانسیون به ساز و کارهای داخلی کشورهای متقاضی عضویت اشاره کرده که به قوانین و محاکم داخلی ارجاع می‌شود. در ماده ۲۷ کنوانسیون ترتیبات خروج مشخص شده است و هرگاه شرایط این کنوانسیون را مخالف منالفع کشور بدانیم می‌توانیم از آن خارج شویم. دیوان بین‌المللی دادگستری نیز می‌تواند مرجع رسیدگی به شکایات کشورهای عضو این کنوانسیون رسیدگی کند.

 

محمد جواد ظریف در صحن علنی مجلس شورای اسلامی

وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی: اگر برجام به نفع ایران نبود آمریکا از آن خارج نمی‌شد. اگر برجام به نفع ایران نبود نتانیاهو نمی گفت من یک تنه مقابل آن ایستاده ام. توفیق ملت را تبدیل به ضعف ملت نکنید. تصویب این لوایح بهانه‌های بعدی آمریکا را خواهد گرفت. نه من، نه رییس جمهور نمی‌توانیم تضمینی بدهیم که این لوایح مشکلات مارا حل کنند ولی می‌توانم تضمین بدهم که با نپذیرفتن این لوایح آمریکا اقدامات بیشتری علیه ما خواهد داشت. اف ای تی اف ارتباط مستقیم دارد با بسته شدن حساب دانشجویان و بازرگانان ایرانی

 

اعتراض ذوالنوری (نماینده قم) به گزارش یک طرفه کمیسیون امنیت ملی

نماینده کمیسیون امنیت ملی در حال قرائت گزارش این کمیسیون بود که ذوالنور با رفتن به سمت تریبون می گفت بایستی نظرات مخالفین هم در گزارش می آمد که لاریجانی گفت: این مصوبه کمیسیون است نه نظر شخصی.

ذوالنور هم چنان به فریادهای خود ادامه داد و گفت: دروغ است.

 

پاسخ رهبری به نامه لاریجانی درباره‌ لوایح FATF


مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه‌ رئیس مجلس درباره‌ی بررسی کنوانسیون‌های مرتبط با FATF اعلام کردند که با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارند.

علی لاریجانی در جلسه امروز یک شنبه مجلس در پاسخ به اخطار نقوی حسینی نماینده ورامین متن نامه‌ای را که به مقام معظم رهبری درباره‌ی لایحه FATF فرستاده بود را به شرح زیر قرائت کرد.

«جناب آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحنیت

در پی استفسار تلفنی جنابعالی نسبت به مخالفت و عدم مخالفت مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) با بررسی لوایح چهارگانه به کنوانسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی به دنبال فرمایشات معظم له در دیدار نمایندگان، مقام معظم رهبری فرمودند: آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفته‌ام مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود و نه کنوانسیون خاص.

لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم. تا مسیر قانونی خود را طی کند. تدبیر فوق قبلا در زمان استفسار به طور شفاهی به جنابعالی ابلاغ شده بود.»

رئیس مجلس در پایان قرائت این نامه گفت که آقای حجازی این نامه را ابلاغ کرده است.

 

لاریجانی در پاسخ به تذکر پژمانفر

لاریجانی در پاسخ به تذکر پژمانفر: من کی تهدید کردم ؛ تهدید اس ام اس‌هایی هست که از بیرون می زنند و فکر می‌کنند مجلس با این اس ام اس‌ها می‌ترسد!

 

رهبری مخالف بررسی لوایح 4 گانه FATF نیستند

رییس مجلس: من از رهبری درباره بررسی لوایح سوال کردم و ایشان نظرشان را گفتند و من هم برایتان خواندم. در این نامه آمده است:

نسبت به موافقت و عدم موافقت درباره لوایح 4 گانه به دنبال فرمایشات معظم له آمده است که ایشان با بررسی این لایحه مخالفتی ندراند تا مسیر قانونی خود را طی کند.

 

فیضی، نماینده موافق CFT: هیچکس سخنگوی رهبری نیست در مجلس شورای اسلامی

▫️چرا از خون شهدا استفاده ابزاری می کنید؟

▫️پیغام رهبری را آقای حجازی کتبا به آقای لاریجانی داد و ایشان در جلسه غیر علنی آن را قرائت کردند، چرادروغ می گویید؟

▫️ایشان مگر نگفتند توصیات رهبری برای کلیه ی کنوانسیون ها بوده؟

 

نقوی حسینی، مخالف CFT: امروز چه مشکلی داریم که با پیوستن به FATF بخواهیم آن را حل کنیم؟

نقوی حسینی نماینده مخالف سی اف تی گفت: هر چه می کشیم از برجامی است که 20 دقیقه ای در مجلس تصویب شد. این سخنان وی با واکنش لاریجانی مواجه شد و گفت 20 دقیقه ای نبود، خلاف نگویید

▫️نقوی حسینی سپس با فریادهای ممتد گفت: من درخواست تذکر دادم از صبح چرا نگذاشتید صحبت کنم.

 

حاشیه بررسی لایحه CFT در مجلس

دهقان نماینده طرقبه قصد ممانعت از ادامه سخنرانی بهروز نعمتی را دارد

دهقان به نام بردن از وی در نطق نعمتی اعتراض دارد

نعمتی در پاسخ به وی گفت: شما سخنانی گفتید که حق نبود

بگومگوی نقوی حسینی و لاریجانی

▫️نقوی حسینی: شما در 20 دقیقه برجام را تصویب کردید

▫️لاریجانی: نخیر 20 دقیقه نبود 4 جلسه برگزار شد، خلاف نگویید

 

بهروز نعمتی نماینده موافق CFT: ما چه کمکی به تروریسم می کنیم که نگران لو رفتن آن هستیم؟

ما با تصویب نکردن این لایحه به دشمنان بهانه می دهیم. عملا ما که سال‌های سال هزینه تروریست داده‌ایم و عزیزانمان هنوز خونشان خشک نشده است. کاری را که باید در دولت‌های نهم و دهم انجام می‌دادیم و هزینه های آن را پرداخت کردیم چرا همان زمان انجام نداده‌ایم

وقتی عضویت را نپذیرفتیم یعنی به آن الزامات پایبند نیستیم. در این یکی دو روز خیلی از عزیزان از مراجع تقلید خرج کردند. پیش هر مرجع تقلیدی بروید اگر سئوال مطرح کنید پاسخ سوال شما را می‌دهند و برخی دوستان القا می‌کنند که مراجع عنوان کرده‌اند که با موضوعات گونه‌ای دیگر برخورد شود

چه کسی بحث تفحظ را بررسی می‌کند؟ چه کسی اصلا رسیدگی می کند اگر حق تحفظ وجود داشته باشد بین دو کشور است. یعنی دو کشور باید این موضوع بررسی کنند و آن هم دادگاهی برای بررسی آن وجود دارد

امروز همان هایی که قبلا در تحریم ها به ما کمک می کردند به رییس بانک مرکزی گفته اند که اگر به FATF نپیوندید، یک سنت هم به شما نمی توانیم بدهیم

برخی می گویند اطلاعات ما لو می رود، ما چه کمکی به تروریسم می کنیم که نگران لو رفتن آن هستیم ؟ امروز یک دینار به تروریست‌ها کمک کرده‌ایم؟

اکنون 4 گروه تروریستی شناخته شده از جمله داعش ، القاعده، طالبان و جبهه النصره وجود دارد، بقیه گروه ها در اما و اگر هاست. چرا از ترس مرگ در آینده امروز باید خودکشی کنیم؟

 

حضور وزرای خارجه و اطلاعات برای بررسی لایحه CFT

سید محمود علوی وزیر اطلاعات، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و رحمت الله اکرمی سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی در نشست علنی امروز (یکشنبه 15 مهرماه) به منظور بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در صحن علنی مجلس حاضر شدند.

 

حاشیه بررسی لایحه cft در مجلس

درحالیکه صحن علنی مجلس برای بررسی CFT شروع شده و مخالفان تصویب آن در حال نطق هستند، نمایندگان مخالف تصویب این لایحه پلاکاردهایی در دست دارند که روی آن نوشته شده: «به کنوانسیون استثماری رای نمی‌دهیم». حسینعلی شهریاری، نصرالله پژمانفر و ناصر موسوی لارگانی جزء این نمایندگان هستند

 

محمد دهقان، نماینده مخالفت تصویب CFT در مجلس: علت دلار 19 هزار تومانی اجرای الزمات FATF توسط دولت بود

محمد دهقان به عنوان اولین مخالف کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT در جلسه علنی امروز (یکشنبه) گفت: آیا در شرایط جنگی باید شاگرد خوب باشیم یا خیر. از اول انقلاب در زمان جنگ و تحریم برای ما مشکلاتی به وجود آوردند. ما در سال‌های ۹۰ و ۹۱ هم تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا و شورای امنیت بودیم.

وی افزود: می‌گویند که لایحه CFT را لبنان هم پذیرفته است. حرف ما این است هزاران حزب الله و غیر حزب الله فدای جمهوری اسلامی ایران. تا جمهوری اسلامی نباشد حزب الله هم نیست. آنها ایران را هدف قرار دادند تا کشور را در تنگنای اقتصادی قرار دهند. همانطور که در دو سال گذشته هم با ساده اندیشی آقایان همین کار را کرده و کشور را در تنگنا قرار دادند. آنها شاگرد خوبی برای کلاس بودند اما از آن طرف کشور دچار بحران از نظر اقتصادی شد.

این نماینده اصولگرای مجلس افزود: چرا سوال نمی‌کنید چطور دلار به ۱۹ هزار تومان رسید و یکشنبه گذشته ۱۲ هزار تومان شد. علت آن است که آقایان الزامات FATF را اجرا کردند. دلار از ۳۵۰۰ تومان به ۱۹ هزار تومان رسید. دلیل آنکه دلار از این میزان به ۱۳ هزار تومان رسید هم آن بود که شورای هماهنگی سران قوا واردات دلار را آغاز کرد. این باعث شد که دلال‌ها دلارهایی که خریده بودند را در بازار عرضه کنند.

دهقان خاطرنشان کرد: از طرف دیگر به محض اجرای الزامات FATF بخشی از کسانی که در تحریم هستند با مشکل مواجه می‌شوند به طوریکه برخی از بانک‌ها به آنها اعلام کرده که حساب‌هایشان را ببندند. دو نفر از کسانی که توسط آمریکا تحریم شدند پیش من آمدند و گفتند که یک بانک در داخل از کشور به آنها اعلام کرده که حسابشان را ببندند وگرنه آن بانک مورد تحریم آمریکا قرار می‌گیرد. این دستورالعمل نیز از سوی یکی از بانک‌ها صادر شده مبنی بر اینکه کسانی که توسط آمریکایی‌ها تحریم شدند نمی‌توانند در بانک‌های داخلی حساب داشته و کار کنند.

وی با بیان اینکه در شرایط جنگی باید ریسک کرد و تحریم‌ها را دور زد، گفت: آقایان دو سال برجام را اجرا کرده و اقتصاد را قفل کردند. اکنون موضوع کنوانسیون‌ها را مطرح می‌کنند مطمئن باشید دو سال دیگر هم اینجا می‌آیند و صحبت از الحاق به نهاد بین‌المللی جدیدی را مطرح می‌کنند که اگر ما آن را تصویب نکنیم اقتصاد درست نمی‌شود.

این نماینده اصولگرا گفت: آقایان برای ما یکسری الزام در FATF تحمیل کردند ما صراحتا می‌پرسیم که اگر این موارد را اجرا کنیم از لیست سیاه خارج می‌شویم؟ حرف ما این است که آقایان با افراد قدرتمند دیپلماسی را دنبال کنند و همه موضوعات را به یک نفر نسپارند بلایی که برجام سر ما آورد را اینبار نیاورید، به جای آن سطح مذاکرات را بالاتر برده و فردی قوی تر در مذاکرات بگذارید.

دهقان تاکید کرد: موضوع روشن است ما در زمانی قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را تصویب کردیم بعد در FATF گفتند که این تبصره را حذف کنید. تبصره آن بود که سازمان‌های آزادی بخش و گروه‌هایی که علیه اشغال خارجی مبارزه می‌کنند از این قانون مستثنی هستند.

وی ادامه داد: شورای امنیت هر برنامه جعلی را می‌آورد ما به آن ملحق می‌شویم آیا آنها باید برای ما تروریسم را تعریف کنند؟ همه می‌دانند عربستان حامی تروریسم است و داعش با پول عربستان درست شده است. اما کسی سوال می‌کند که چرا عربستان می‌خواهد عضو ناظر FATF شود. آقای لاریجانی گفته که اگر زودتر تصویب نکنید عربستان و اسرائیل عضو دائم شده و دیگر ما از لیست سیاه خارج نمی‌شویم اما چرا کسی علیه عربستان بیانیه نمی‌دهد. تردیدی نداریم عربستان حامی تروریسم است.

 

نمایندگان با رای علنی مخالفت کردند


نمایندگان مجلس در ابتدای جلسه علنی امروز (یکشنبه) وارد بررسی لایحه CFT شدند، بعد از آنکه اسامی موافقان و مخالفان کلیات این لایحه اعلام شد احمد امیرآبادی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت که دو نامه با ۱۷ و ۴۰ امضا به هیات رسیده تا براساس مواد ۱۲۴ و ۱۳۰ آیین نامه، رای گیری درباره این لایحه به صورت علنی باشد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت: طبق این مواد رای گیری با ورقه و آشکار انجام می‌شود.

نمایندگان با ۱۱۷ رای موافق، ۱۱۱ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۶۴ نماینده حاضر در مجلس مخالفت کردند که رای گیری به صورت علنی باشد.

رای گیری به صورت علنی و آشکار بدین صورت است که نمایندگان باید در برگه رای با قید اسم خود رای موافق و یا مخالفاشان نسبت به این لایحه را اعلام کنند.

 

تجمع جمعی از مخالفان CFT مقابل مجلس

جمعی از مخالفان تصویب لایحه CFT مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

این تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی حاوی شعارهایی همچون "نه به خود تحریمی"، "برجام نمی‌خواهیم"، "FATF خیانت است به ملت" اعتراض خود را به تصویب لایحه کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) اعلام کردند.

قرار است امروز مجلس وارد بررسی لایحه CFT شود و از ابتدای صبح امروز (یکشنبه) نیز جلسه کمیسیون امنیت ملی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی CFT تشکیل شده است.

 

گزارش از پایگاه خبری 598