کد خبر ۶۶۸۴۸ ۲۶۴ بازدید انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۷
امام جمعه قم:

اختاپوس‌های تبلیغاتی غرب تحلیل غلط از اربعین ارائه کردند

آیت‌الله اعرافی به بایکوت خبری حماسه بزرگ اربعین اشاره کرد و بیان داشت: برای اتفاقی کوچک غول‌های تبلیغاتی وارد شده و برجسته سازی می‌کنند ولی در ارتباط با اربعین دستگاه‌های تبلیغاتی غربی در برابر این حادثه یا سکوت نمودند و یا خیلی گذرا عبور کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خبرقم (قم‌نا)، آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد با اشاره به راهپیمایی حماسی اربعین تاکید کرد: خداوند را شاکر باشیم که به ملت ما توفیق حضور در چنین زیارت باشکوه را عنایت فرمود.

 

وی با بیان اینکه اربعین دارای درون مایه آسمانی و الهی است و دست الهی امت را به سوی خلق این حماسه هدایت کرد، افزود: راهپیمایی پرشکوه اربعین تجسم همه ارزش‌های الهی هست و می‌تواند این راهپیمایی بزرگ که به عشق سالار شهیدان انجام می‌شود موتور محرک امت در مسیر وحدت و انسجام در برابر دشمن باشد.

 

امام جمعه قم با بیان اینکه در این راهپیمایی بسیاری از ارزش‌های اخلاقی مجسم شده است، گفت: باید از مردم عزیز و شریف ایران و عراق و دیگر ملت‌ها که در این راهپیمایی با اخلاق و اخلاص حضور یافتند، تقدیر کرد.

 

وی ضمن تقدیر از همراهی ملت شریف عراق، نیروهای نظامی و امنیتی و مرجعیت عراق بیان کرد: از همه کسانی که در مسیر خلق این حماسه بی‌نظیر تاریخی سهیم بودند به ویژه موکب‌های مردم عراق و ایران و موکب‌های مردم شریف قم، باید تقدیر و تشکر کرد.

 

اعرافی با اشاره به اینکه برخی در فضای مجازی به شبهه پراکنی در خصوص هزینه‌هایی که در اربعین می‌شود پرداختند، گفت: اخلاص و عشق درونی مردم را به این سمت کشانده و فقیر و غنی در این حماسه بزرگ خودشان سهیم بودند و این نماد و رمز عظمت اسلام را به وجود آوردند.

 

وی به بایکوت خبری بی‌نظیر این حماسه بزرگ تاریخی اشاره کرد و افزود: برای اتفاقی کوچک غول‌های تبلیغاتی وارد شده و برجسته سازی می‌کنند ولی در ارتباط با اربعین اختاپوس‌های تبلیغاتی غربی در برابر این حادثه چشمگیر یا سکوت کرده و یا خیلی گذرا عبور کرده و در برخی مواقع تحلیل‌های غلط ارائه کردند.

 

امام جمعه قم گفت: از دولتمردان عراق و ایران انتظار است که زمینه این حضور تقویت شده و بسیاری از موانع برطرف شود و امسال با وجود مشکلت اقتصادی دو میلیون نفر از کشور ما در این حرکت حضور یافتند و امیدواریم تسهیلات مهیا شده تا شاهد حضور روز افزون مردم در این راهپیمایی عظیم باشیم.

 

وی با بیان اینکه حماسه اربعین باید با شعور و آگاهی همراه شود، خاطرنشان کرد: در برخی از کشورها از جمله نیجریه شاهد تعرض به عزاداران در اربعین حسینی بودیم و جمعی شهید شده و بسیاری مجروح شدند و اینها نیز راه داعش را در پیش گرفته اند.

 

اعرافی پیام اربعین را صلح، صفا، معنویت و شجاعت دانست و تاکید کرد: تعرض به عزاداران اربعین حسینی در کشورهای مختلف محکوم است.

 

وی ضمن گرامیداشت هفته وقف بیان کرد: امیدواریم که سازمان اوقاف پویاتر شده و اعتماد مردم را بیشتر جلب کرده و فرهنگ وقف را بیشتر تقویت کند؛، نهادهای علمی به ویژه حوزه‌های علمیه باید از وقف به عنوان صدقه جاریه بهره مند شوند. از مردم دعوت می‌کنم بخشی از موقوفات خود را به سمت نهادهای علمی و تبلیغی به ویژه حوزه‌های علمیه سوق دهند.

 

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه کشور ما در طوفان بلاها بوده و با دشمنی‌های فراوان مواجه است، خاطرنشان کرد: بخشی از مسائل مربوط به نیروهای مسلح و مراکز دفاعی است و بخشی نیز مرتبط با پدافند غیرعامل است که باید آمادگی‌های لازم را داشته باشیم؛ پدافند غیرعامل باید به گونه ای باشد که در هنگام خطر کمترین آسیب به زیرساخت‌های جامعه وارد شود.

 

وی پذیرایی از نخست وزیر رژیم صهیونیستی را خطایی استراتژیک از سوی عمان دانست و گفت: دولت‌ها بدانند که به سادگی نمی‌توانند دست به دست صهیونیست‌ها دهند. در پرونده قتل ترکیه رد پای صهیونیست‌ها روشن است و بهانه جویی‌های اخیر در دانمارک برای سرپوش گذاشتن برای فجایع در یمن و ترکیه بوده است و امیدواریم که اروپا مشی صحیحی را در پیش بگیرد.

 

اعرافی به فرارسیدن 13 آبان اشاره کرد و یادآور شد: 13 آبان از یک سو یادآور قیام امام عظیم الشان در برابر قرارداد منحوس کاپیتولاسیون است و از سوی دیگر سالروز شهادت جمعی از دانش آموزان و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا است.

 

وی ادامه داد: ترامپ و دار دسته اش اعلام کرده اند که زنجیره تحریم‌ها را دنبال کرده و در 13 آبان صدور نفت ایران را قطع می‌کنند؛ ما 40 سال است که در تحریم بودیم و در بیش از 100 شاخص توسعه با دست خودمان پیش رفته ایم و تحریم مسئله جدیدی نیست و این تاریخ گذاری‌ها هم به این دلیل است که دولت و ملت را در حالت انتظار نگه دارند.

 

امام جمعه قم گفت: قبل از 13 آبان همه فشارهای خود را وارد کرده اند و بعد از 13 آبان نیز تاریخی برای اقدامی دیگر تعیین می‌کنند؛ ملت باید رو به جلو حرکت کرده و دولت نیز نباید به وعده‌های چنین و چنان دشمنان و مستکبران دل ببندد و به انتظار بنشیند.

 

وی خاطرنشان کرد: همه باید در مسیر توسعه و پیشرفت کشور قدم برداریم؛ این انقلاب با همبستگی کامل ملت در برابر توطئه‌های شما ایستادگی کرده و به فضل خدا از همه این شرایط عبور خواهد کرد.

 

وی همچنین ضمن گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم، یاد و نام شهید دهقانی از اساتید حوزه که به تازگی به شهادت رسیده است را گرامی داشت.