کد خبر ۶۷۰۰۷ ۱۶۱ بازدید انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۸
معاون شهرسازی و معماری شهردار قم:

نمای رومی نباید به یک بحران فرهنگی منجر شود

معاون شهرسازی و معماری شهردار قم گفت:با رصد منظر شهری نگذاریم رشد نمای رومی منجر یک بحران فرهنگی شود.

نمای رومی نباید به یک بحران فرهنگی منجر شودبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛و به نقل از روابط عمومی شهرداری قم،جانقربان،معاون شهرسازی و معماری شهردار قم در دومین جلسه نشست مشترک حوزه معاونت شهرسازی و معماری با شهرداران مناطق، اظهار کرد: نظر به اهمیت ساماندهی نماهای شهری و سیما و منظر شهر موضوع هماهنگی در خصوص نخستین دستورالعمل ساماندهی نماهای شهر قم در دستور کار جلسه قرار گرفت و مطرح شد.

وی با اشاره به قرائت کلیات موضوع و اهداف دستورالعمل و لزوم تصویب آن برای شهرداران مناطق افزود: مقرر شد سوابق مربوطه در اختیار حاضرین در جلسه قرار گرفته و پس از مطالعه، در جلسه آتی نسبت به تصویب آن اقدام گردد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار قم با بیان اینکه شهر مقدس قم به عنوان ام القرای جهان اسلام، شهری مذهبی با پیشینه تاریخی و سبک معماری خاص کویری شناخته شده است، تصریح کرد: باید رصد و پایش دائمی در حوزه سیما و منظر شهری وجود داشته باشد تا رشد نماهای رومی، شیشه‌ای و پرده‌ای(کامپوزیت) و غیره منجر به از هم گسستگی فرهنگی و در نهایت یک بحران فرهنگی نشود.

جانقربان با اشاره به اینکه دستورالعمل سیما و منظر شهری مصوب کمیسیون ماده پنج بوده و جزء ضوابط معماری و شهرسازی شهر است، خاطرنشان کرد: هر گونه تخطی و عدول از آن به عنوان یک تخلف قابل پیگیری بوده و مرجع رسیدگی به این تخلف‌ها کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری است و توجه متولیان امر در مناطق جهت جلوگیری از اجرای نماهای نامتعارف مانند رومی، شیشه‌ای و پرده‌ای و غیره در ساختمان‌های شهر از وظایف شهرداری قم است که این امر با همکاری مردم و سایر نهادها از جمله سازمان نظام مهندسی و جامعه مهندسی امکان پذیر خواهد بود.

معاون شهرسازی و معماری خاطر نشان کرد: بحث معماری و شهرسازی کاملاً تخصصی است و ضرورت دارد که با نگاهی تخصصی به آنها پرداخته شود و مهم‌تر آنکه، مطابق ضوابط اجرا گردد.

وی ضمن اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در توجه به معیارهای اسلامی و نمادهای انقلابی در معماری شهر قم و با توجه به اهمیت جهانی و ملی شهر مقدس قم به عنوان حرم اهلبیت(ع) و آینه نظام مقدس جمهوری اسلامی، خواستار توجه ویژه به سیما و منظر شهری قم توسط مناطق و سایر دستگاه‌ها و نهادهای دیگر شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار قم لزوم تصویب دستورالعمل مذکور را صیانت از هویت ایرانی- اسلامی، ساماندهی نماهای شهری، ایجاد هماهنگی و همگونی میان نماهای ابنیه شهری، ضرورت بهره گیری از تدابیر و ابزارهای لازم در فرآیند هدایت و کنترل طرح نمای ساختمان‌ها در شهر قم، رعایت تدابیر ایمنی و پدافند غیر عامل، رعایت مباحث روانشناسی فضایی و آرامش روانی شهروندان دانست.

وی ارتقاء کیفی نما و منظر شهری، حفظ، ارتقاء و احیای فرهنگ معماری و شهرسازی غنی گذشته شهر قم، رعایت مقررات ملی ساختمان و مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و ضوابط طرح تفصیلی شهر قم و تقویت مشارکت عمومی برای ساماندهی نماهای شهری را از اهداف مهم تصویب دستورالعمل سیما و منظر شهری که به نوعی اصلاح و تکمیل دستورالعمل سیما و منظر شهری، مصوب سال ۹۳ می‌باشد، برشمرد.

جانقربان تصریح کرد: این دستورالعمل از تاریخ ابلاغ، در فرآیند طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا، بهره برداری و نگهداری کلیه ساختمان‌های واقع در محدوده شهر قم توسط کلیه مالکان، مهندسان ذیربط، مجریان ساختمانی و کلیه دستگاه‌های تهیه، تصویب و نظارت بر اجرای طرح‌های توسعه شهری، شهرداری‌ها و دیگر مراجع صدور پایان کار ساختمانی، سازمان نظام مهندسی و سایر نهادهای ذیربط، پس از تصویب، لازم الاجرا می‌باشد.