کد خبر ۶۷۷۴۱ ۱۸۹ بازدید انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۷
مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرد؛

عامل اصلی مخدوش کردن قیمت دارو تغییرات سریع قیمت است

اورعی در رابطه با مخدوش کردن قیمت دارو توسط داروخانه‌ها و درج قیمت جدید روی آن‌ها گفت: این مسئله به دلیل تغییرات سریع قیمت دارو و همچنین زمان‌بر بودن ابلاغ آن به متولیان توزیع دارو اتفاق می‌افتد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، حمید اورعی مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به این موضوع که این روز‌ها داروخانه‌ها مانند دیگر واحد‌های صنفی کشور با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، گفت: امروزه داروخانه‌ها دچار مشکلات مالی زیادی شده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها نبود نقدینگی به دلیل تأخیر در پرداخت سهم بیمه دارو‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر و همچنین فشار مالی شرکت‌های پخش دارو به آن‌ها است.

وی افزایش قیمت دارو در چندماهه اخیر را امری طبیعی دانست و افزود: با توجه به ناملایمات اقتصادی و افزایش نرخ ارز‌ی که در چند ماه گذشته اتفاق افتاده قیمت بیشتر کالا‌ها افزایش داشته است، اما قیمت دارو با توجه به استفاده کارخانه‌های داروسازی از ارز مرجع، افزایش قیمت کمتری نسبت به دیگر کالا‌های مورداستفاده مردم داشته است.

مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی قم در رابطه با نحوه قیمت‌گذاری دارو‌ها در سراسر کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه دارو یک کالای استراتژیک به شمار می‌رود، قیمت‌گذاری آن برای فروش در سراسر کشور، به‌وسیله کمیسیون قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت انجام‌شده و در دسترس متولیان توزیع دارو، از تولیدکننده تا داروخانه قرار می‌گیرد.

اورعی در رابطه با مخدوش کردن قیمت دارو توسط داروخانه‌ها و درج قیمت جدید روی آن‌ها ابراز کرد: به دلیل تغییرات سریع قیمت دارو و همچنین زمان‌بر بودن ابلاغ آن به متولیان توزیع دارو، گاهی تفاوت‌هایی در قیمت روی بسته‌بندی دارو و قیمتی که داروخانه‌ها باید بفروشند وجود دارد که سبب می‌شود داروخانه‌ها دارو را با قیمتی متفاوت بفروشند.

وی از ایجاد سامانه‌ای برای استعلام قیمت دارو توسط مصرف‌کنندگان خبر داد و گفت: وزارت بهداشت برای اطمینان خاطر مردم از قیمت تصویب‌شده داروها، سامانه‌ای راه‌اندازی کرده که در این سامانه به‌غیراز اینکه قیمت دارو‌ها به تفکیک شرکت‌های سازنده وجود دارد، اصالت و یا تقلبی بودن دارو‌ها و مکمل‌های خارجی نیز قابل‌بررسی هستند.