کد خبر ۶۸۷۱۶ ۴۵۰ بازدید انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۲
نشست بازخوانی تجارب رسانه‌ای فتنه 88 در قم برگزار شد

دوران قدرت و نهادهای سیاسی تمام‌شده و اکنون دوران قدرت رسانه است

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با اشاره به حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ اظهار داشت: صداوسیما در آن زمان باید با اعتمادبه‌نفس گفت‌وگویی صریح با افراد مختلف از جناح‌های سیاسی را شکل می‌داد که این نشانه انتقال حس اعتمادبه‌نفس و استواری نظام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم، نشست بازخوانی تجارب رسانه‌ای فتنه 88 با حضور وحید یامین پور رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و محمدحسن روزی‌طلب معاون اسناد و کتابخانه مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مجتمع هدایت برگزار شد.

در این نشست، رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی اظهار داشت: صداوسیما با اعتمادبه‌نفس گفت‌وگویی صریح با افراد مختلف از جناح‌های سیاسی شکل می‌دهد که این نشانه انتقال حس اعتمادبه‌نفس و استواری نظام است.

وحید یامین پور افزود: تلویزیون دارای این بصیرت است که بداند کدام برنامه و با چه موضوعی جایگاه صداوسیما را تقویت می‌کند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با اشاره به چالش‌های رسانه‌ای موجود در کشور خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین تأثیرات ملموس، بی‌اثر کردن رسانه‌های جایگزین و کم شدن مخاطبان این رسانه‌ها است.

وی تأکید کرد: مخاطب حس می‌کرد نظام جمهوری اسلامی خیلی قدرتمند‌تر از این است که با صدای مخالفان دچار لرزش شود.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی تصریح کرد: صداوسیما با اعتمادبه‌نفس گفت‌وگویی صریح با افراد مختلف از جناح‌های سیاسی را شکل می‌دهد که این نشانه انتقال حس اعتمادبه‌نفس و استواری نظام است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به بر حذر بودن صداوسیما از جهت‌گیری‌های متعصبانه خاطرنشان کرد: هیچ برد رسانه‌ای وجود ندارد، در هر بحثی هم برد وجود دارد هم باخت،  پس باید جنبه هر دو را داشته باشیم.

یامین پور افزود: بسیاری از شخصیت‌های سیاسی از نقد کردن نظام جمهوری اسلامی عصبانی بوده و معتقدند هیچ‌کس نمی‌تواند درباره نظام نقد کند درحالی‌که این نظر درست نیست.

این فعال رسانه‌ای با تأکید بر لحن و جهت‌گیری‌ها در برنامه تصریح کرد: من سعی کردم که از هیچ‌کس در برنامه دفاع نکنم و کاملاً بی‌طرف باشم به همین دلیل با نظرسنجی که توسط صداوسیما از مخاطبان انجام شد بیش از 75 درصد به عادلانه بودن برنامه بدون هیچ‌گونه جهت‌گیری سیاسی رأی دادند.

یامین پور با اشاره به اهمیت رسانه که از تمام اشخاص و احزاب و ساختارهای مختلف است، افزود: دوران قدرت و نهادهای سیاسی تمام‌شده و اکنون دوران قدرت رسانه است.

معاون اسناد و کتابخانه مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز در این نشست، اضافه کرد: فتنه 88 به تاریخ پیوست، و اکنون می‌توانیم پرونده این فتنه را بدون نگرانی‌های سیاسی بررسی کنیم، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگزارترین ابعاد این فتنه، واکنش‌های رسانه بود.

محمدحسن روزی‌طلب تأکید کرد: ما مطمئن بودیم کاری که کاری‌هایی که انجام می‌دهیم درست است و در انتخابات بدون تقلب پیروز شدیم و این چیز کمی نیست.

معاون اسناد و کتابخانه مرکز اسناد انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: رمز موفقیت گروه ما این بود که تردید نداشتند و به کاری که انجام می‌دادند ایمان داشتند ما بر تردید خود چیره شده بودیم.

وی تصریح کرد: به‌دوراز مباحث سیاسی ما واقعاً تنها بودیم و تمام حرف‌های ما به سه یا چهار نفر محدودشده است.

روزی‌طلب در پیان گفت: ما لیستی از تمام کسانی که حکم داشتند تهیه‌کرده و با تمام آن‌ها تماس گرفتیم اما عده‌ای پاسخ ندادند وعده‌ای با لحن بسیار تندی پاسخ دادند.

وی تأکید کرد: درگذشته عرصه رسانه قوی‌تر بود اما اکنون با زیادشدن خط قرمزهای موجود در صداوسیما، عرصه رسانه بسیار کند و ضعیف شده است.