کد خبر ۶۹۷۲۷ ۱۴۴ بازدید انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
نماینده ولی فقیه دراستان قم

در معضلات جامعه نباید به‌گونه‌ای شود که چندقطبی در جامعه ایجاد شود

آیت الله سعیدی: زمانی که در کشور چندقطبی ایجاد شود؛ عده‌ای هم در این عرصه آگاهانه یا ناآگاهانه موضع‌گیری کرده و از افراد یا جریان‌ها حمایت می‌کنند. در این شرایط به‌جای این‌که مشکلات برطرف شود، به مشکل دامن زده می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس و نماینده ولی فقیه در استان صبح امروز در دیدار فرماندهان، معاونان و کارکنان یگان ویژه ناجا استان قم در سالن محراب حرم مطهر ضمن گرامیداشت ایام شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها گفت: نام این بانو به‌عنوان اسوه و الگوی عالم در جامعه مطرح است و هر کس متناسب با موقعیت خود از مکتب این معلم و اسوه بزرگ درس و نکته‌هایی را می‌آموزد.


وی با اشاره به چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: این دهه در سال‌های متمادی، به‌عنوان ایام‌الله، یادآور روزهایی است که مردم بعد از چندین سال مجاهدت و مبارزه در برابر یک رژیم سفاک پیروز شدند؛ در این راه تلاش‌های زیاد کردند و خون خود را به‌پای این انقلاب ریختند.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام بابیان این که نتیجه این مجاهدت‌ها پیروزی بود، گفت: مردم ایران و رهبری انقلاب یک‌صدا از تشکیل حکومتی الهی حمایت کردند و به جمهوری اسلامی رسیدند و توانستند قوانین الهی را در این کشور اجرایی سازند.


وی در ادامه با اشاره به موانع و مشکلات در اجرای قوانین الهی گفت: ما در پیشبرد اهداف انقلاب و اجرای دستورهای الهی در جامعه، با موانعی روبرو هستیم؛ نخست گروه معاندین هستند که تمام وجودشان درگرو دشمن و بیگانگان و شیاطین است و جز راه آن‌ها، راهی را نمی‌روند. امام(ره) خطاب به ارتش باقیمانده از زمان شاه فرمودند که ما می‌خواهیم شماها آقا، آزاد و مستقل باشید، این نگاه امام به بدنه ارتش منتقل شد و جمع زیادی باکمال علاقه پذیرفتند ولی سران آن‌ها که سرسپرده حکومت و دست‌آموز بیگانگان بودند، بر سر عهد با کفر باقی مانند و هلاکت و ذلت را انتخاب کردند!


آیت‌الله سعیدی مانع دیگر را تربیت‌شدگان و آموزش دیدگان دوره سیاه شاهنشاهی در کشور دانست و گفت: این گروه، وابسته به رژیم و بیگانگان نبودند، ولی با توجه به ‌قرار داشتن در حکومت طاغوت، راه را اشتباه انتخاب کرده بودند؛ مانع‌تراشی این‌ها نه از روی عقل و عناد، بلکه از روی جهل بود.
وی افزود: دولت شاهنشاهی چنان فرهنگی را در کشور حاکم کرده بود که عده زیادی وادادگی خود به این فرهنگ را بروز می‌دادند؛ امروز نیز نمونه‌های این فرهنگ در کشور مشاهده می‌شود. این فرهنگ در دوره طاغوت، مانند ویروس گسترش‌یافته بود تا مردم هم مانند خود رژیم از دیانت و معنویت عقب بمانند.


امام‌جمعه قم بابیان این‌که انقلاب اسلامی تلاش می‌کند این گروه از جامعه را به جذب کند، گفت: امروز نیز روش مواجهه شدن ما با آن‌ها، باید این‌گونه باشد، هرچند کاری زمان‌بر و نیازمند بصیرت و حوصله است.
وی تغییر باورها و اعتقادات و ترک عادت‌های زشت را نیازمند گذشت زمان دانست و اظهار داشت: راه‌اندازی و به نتیجه رساندن انقلاب، امری است که می‌توان به‌سرعت آن را محقق کرد، ولی اصلاح رفتارهای اشتباه و تغییر فرهنگ جامعه، به این سرعت امکان‌پذیر نیست.
آیت‌الله سعیدی خاطرنشان کرد: با موانع و منکراتی که در جامعه مشاهده می‌شود، باید برخورد ملایم و تأثیرگذار داشت؛ این عرصه مانند جبهه جنگ نیست که خاک‌ریزی داشته باشیم و ما دشمن را در مقابل خود مشاهده کنیم. در اصلاح رفتارها و باورهای نادرست، نباید صف‌بندی صورت گیرد و افراد به‌صورت قهری در مقابل یکدیگر صف‌آرایی کنند.


وی صف‌بندی در جامعه اسلامی را ترفند دشمن برای تضعیف نظام دانست و گفت: دشمن به دنبال دوقطبی شدن یا حتی چندقطبی شدن جامعه است تا از این طریق نقشه‌های شوم خود را اجرایی کند. در معضلات جامعه نباید به‌گونه‌ای شود که چندقطبی در جامعه ایجاد شود.
نماینده ولی‌فقیه در استان قم ادامه داد: زمانی که در کشور چندقطبی ایجاد شود، عده‌ای هم در این عرصه آگاهانه یا ناآگاهانه موضع‌گیری کرده و از افراد یا جریان‌ها حمایت می‌کنند. در این شرایط به‌جای این‌که مشکلات برطرف شود، به مشکل دامن زده می‌شود.


وی بابیان این‌که غرب به دنبال جذب این گروه از جامعه است، ادامه داد: رسانه‌های غربی و بیگانه در فضای مجازی و رسانه‌های خود می‌کوشند تا جوانان را به سمت خود بکشند؛ این‌ها تلاش می‌کنند با عناوینی چون بدی‌های نظام و بدرفتاری‌های نیروهای انتظامی و امنیتی استفاده کنند تا آن‌ها به وحشت افتاده و خود را فرشته نجات نشان دهند.


آیت‌الله سعیدی تصریح کرد: در چنین جبهه‌ای هوشیاری اهمیت زیادی دارد که ما باید عالمانه و مجاهدانِ مسئولیت دینی خود را انجام دهیم.
وی با ذکر نمونه‌هایی از برخورد نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) و امیرالمؤمنین(علیه السلام) با مخالفان و گمراهان گفت: اگر کسی راهی را اشتباه رفته است، باید با رفتار حسنه به سمت راه درست دعوت شود. البته آنجایی که قرار است با جرم و فساد برخورد شود، باید با قاطعیت قانون اجرا شود و این قاطعیت هم از روی دلسوزی باشد.