کد خبر ۶۹۹۶۱ ۲۵۹ بازدید انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۲
مدیرکل آموزش و پرورش قم عنوان کرد؛

جمعیت دانش آموزان قمی بعد از انقلاب ۳ برابر رشد داشته است

شیخ الاسلام گفت: تعداد واحد‌های آموزشی قم درسال۵۷، ۱۵۸باب بود که امروز با افزایش۸ برابری به حدودیک هزار و ۴۰۰واحد رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،حمیدرضا شیخ الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش قم گفت:در۴۰ سال گذشته، جمعیت دانش آموزی استان با رشد بیش از سه برابری به ۲۵۵ هزار تَن افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: عمده دانش آموزان قبل از انقلاب در دوره ابتدایی به تحصیل مشغول بودند، ولی بعد از انقلاب ترک تحصیل نکردن دانش آموزان موجب شد تا مدارس دوره متوسطه رشد قابل توجهی داشته باشد.

وی با بیان این که قبل از انقلاب مدارس فنی و حرفه‌ای سهم بسیار کمی از کل مدارس استان داشت،افزود: بعد از انقلاب با توجه به اهمیت صنعت و تولید، تربیت نیروی متخصص و توسعه متوازن دانش آموزان در شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی باعث شده سهم مدارس فنی و حرفه‌ای رشد قابل توجهی یابد.

به گفته شیخ الاسلام، در حال حاضر ۷۳ هنرستان فنی و حرفه‌ای و کار دانش با ۱۵ هزار و ۱۴۰ هنرجو و ۶۷ رشته در قم فعال است.

وی تصریح کرد: در دوران ستم شاهی به ازای هر ۲۲۹ دانش آموز یک مدرسه و به ازای هر ۴۰ دانش آموز یک کلاس وجود داشت، بعد از انقلاب این شاخص به یک مدرسه در ازای هر ۱۷۹ دانش آموز و به یک کلاس در ازای هر ۲۷ دانش آموز کاهش یافته است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب به ازای هر ۳۶ دانش آموز یک نیرو وجود داشت، بعد از انقلاب در راستای افزایش کیفیت و ایجاد عدالت آموزشی، این شاخص به یک نیرو در ازای هر ۲۰ دانش آموز کاهش یافته است.

مدیرکل آموزش و پرورش قم یادآورشد:در زمان گذشته سهم دانش آموزان دختر از کل دانش آموزان ۳۰.۰۸ درصد بوده، بعد از انقلاب در راستای کاهش نرخ بی سوادی و جذب دختران بازمانده از تحصیل این شاخص به ۵۰.۷۸ افزایش یافته است.

وی با اشاره به عملکرد معاونت پرورشی و فرهنگی،بیان کرد: برگزاری ۳۶ دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز با شرکت پنج هزار و ۱۸۸ تَن از دانش آموزان مستعد استان، برگزاری ۳۶ دوره مسابقات فرهنگی و هنری با شرکت ۳۷۵ هزار و ۴۵۱ تَن از دانش آموزان در رشته‌های گروهی و همچنین ۶۲ هزار و ۳۵۶ تَن در رشته‌های انفرادی از جمله فعالیت‌های این معاونت بوده است.

شیخ الاسلام تصریح کرد:قبل از انقلاب دانش آموزان فقط در رشته‌های انفرادی مانند کشتی و وزنه برداری مقام کسب نموده بودند، در حالی که بعد از پیروزی انقلاب بیش از ۶۰ عنوان کشوری در رشته‌های ژیمناستیک، دو و میدانی، هندبال، تنیس روی میز، بدمینتون، کشتی و وزنه برداری توسط دانش آموزان قمی به ارمغان آورده شده است.

وی ادامه داد: کسب رتبه برتر کشوری توسط ۳۱ دانش آموز در ۱۴ رشته قرآن و معارف اسلامی و همچنین ۴۵ رتبه برتر در مسابقات فرهنگی و هنری از جمله موفقیت‌های دانش آموزان در این مسابقات می‌باشد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰۲ سالن مجهز ورزشی،۶ زمین چمن و سه استخر با تجهیزات کامل در استان وجود دارد که قبل از انقلاب فقط ۲ سالن ورزشی در قم فعال بود.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۶۰۰ معلم تربیت بدنی در استان قم فعالیت دارند که بیش از ۸۰ درصد این مربیان دارای مدارک تحصیلی مرتبط و در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌باشند.

شیخ الاسلام به موفقیت‌های حوزه معاونت پژوهشی اشاره و عنوان کرد: کسب ۲۵ رتبه برتر کشوری توسط معلمان پژوهنده، کسب رتبه برتر کشوری تجریه‌های پژوهشی برتر توسط گروه تحقیق و پژوهش، پایان نامه برتر، طرح پژوهشی برتر در سطح ملی توسط گروه تحقیق، رتبه اول آراستگی سازمانی و کسب ۳۰۰ رتبه پژوهشی در سطح ملی توسط دانش آموزان استان از جمله این موفقیت‌ها بوده است.

به گفته وی، سالانه ۱۲۰ همایش علمی پژوهشی، ۸۰۰ جلسه ارائه یافته‌های پژوهشی و ۱۳۵ جلسه شورای تحقیقات برگزار می‌شود و در همین راستا چهار هزار معلم عضو کتابخانه مرکز تحقیقات فرهنگیان هستند.

جمعیت دانش آموزی استان قم در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ حدود ۲۵۵ هزار تن است که ۹۵ درصد در شهر و پنج درصد در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.

از کل جمعیت دانش آموزی، ۸۹ درصد در مدارس دولتی و ۱۱ درصد در مدارس غیردولتی حضور دارند که حدود ۱۲۲ هزار تن معادل بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان در مقطع ابتدایی، حدود ۵۰ هزار تن در متوسطه اول و ۳۴ هزار تن در متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام /ح

رشد هشت برابری ساخت واحد‌های آموزشی قم بعد از انقلاب