کد خبر ۶۹۹۹۰ ۹۱ بازدید انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۱
آیت‌الله سبحانی:

باید نیازهای حوزه و جامعه را از طریق رسانه‌ها در اختیار محققان قرار داد

یکی از مراجع تقلید در قم با بیان اینکه باید نیازهای حوزه و جامعه را از طریق رسانه‌ها در اختیار محققان قرار داد، گفت: قلم آثار پیشینیان را حفظ و افکار را منتشر می‌کند، قلم قداست داشته و سعادت بشر را تضمین می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله جعفر سبحانی پیش از ظهر امروز در هفدهمین همایش کتاب سال حوزه که در سالن همایش مدرسه امام کاظم برگزار شد اظهار کرد: از طریق این همایش پژوهش و تحقیق به مرحله بالاتر می‌رسد که بسیار کار پسندیده ای است.

وی خاطرنشان کرد: 57 قسم در قرآن وجود دارد، که یکی از سوگندها بر قلم است، و حاکی از آن است که خداوند جهان بشریت را به نوشتن دعوت می‌کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه قسم خوردن دارای دو انگیزه است گفت: انگیزه یا خیلی مقدس است، یا دارای اسرار و رموزی است و به طور مسلم قلم در قسم دوم جای می‌گیرد، به این معنا که حاوی اسرار، رموز و تمدن بشر است.

وی خاطرنشان کرد: قلم آثار پیشینیان را حفظ و افکار را منتشر می‌کند، قلم قداست داشته و سعادت بشر را تضمین می‌کند.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه خداوند در امور جزئی نیز دعوت به نوشتن می‌کند، گفت: علاوه بر اهمیتی که قرآن به قلم و کتابت می‌دهد، در احادیث پیامبر اکرم(ص) نیز اهمیت کتابت ذکر شده، تا در حقیقت مسئله برای آیندگان باقی بماند.

وی خاطرنشان کرد: اسلام دین دانش و تمدن است، جای تاسف است که احادیث رسول اکرم(ص) تا سال 143 هجری قمری به طور دقیق و کامل نوشته نشد، به طوری که این امر سبب شد که روایات دچار انحراف شود.

این مرجع تقلید عنوان کرد: مسئله‌ای که تحقیق می‌کنیم، باید مورد نیاز روز باشد و جامعه بتواند از تحقیق بهره بگیرد و مسائل دور از ابتلای جامعه در درجه دوم و سوم است.

وی ادامه داد: محققان حوزه که باید مشاهده کنند خلأها در کجاست و سپس آن را پیگیری کنند.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: تحقیق نباید عجولانه باشد، عجله در تحقیق کار را خراب می‌کند، بسیاری از کتاب‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد ولی برخی از کتاب‌ها مادام العمر در بین ما است.

وی نحوه تالیف کتاب‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: اگر بخواهیم کتاب مدت‌ها در جامعه باشد، باید خلأها را در نظر گرفته و آن را پر کنیم تا آن اثر یک قرن بلکه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید نیازهای حوزه و جامعه را از طریق رسانه‌ها در اختیار محققان قرار داد، گفت: علاوه بر این مسئله، باید ابزار تحقیق در اختیار محققان باشد، به عنوان مثال کتابخانه ای در اختیار قرار گیرد تا به صورت قفسه باز از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به شخصیت آیت‌الله آصفی گفت: این عالم بزرگوار آثاری را تالیف کرده بود که خلأ آن وجود داشت و در مورد زنان به تالیفاتی می‌پرداخت زیرا در نجف به زنان اهمیت کمی می‌دادند.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: آثار این عالم جدید است و خلأیی را پر کرده، بنابراین برای ما الگو است، از نظر علاقه ایشان به اسلام، فقرا، انقلاب و جامعه جای بحث و شک نیست.

وی یادآور شد: ائمه اطهار(ع) به کتابت می‌پرداختند، امیدواریم ما نیز در این زمینه به عمل بپردازیم.

78003/صا30

http://fna.ir/NFCWM0