کد خبر ۷۰۰۰۳ ۱۰۹ بازدید انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۲
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س):

رویکرد شهرداری قم برای بافت فرسوده روش «بهسازی» است

مدیرعامل سازمان زیباسازی،‌ بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه روش نوسازی بافت فرسوده هزینه‌های زیاد و تاثیر کمی داشته است گفت: در شهر قم رویکرد بهسازی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، علیرضا خاکی با اشاره به وضعیت بافت‌های فرسوده در قم بیان کرد: طبق تعریف وزارت راه و شهرسازی بافت‌هایی که 50 درصد مساحت آن واجد سه ویژگی باشد را بافت فرسوده می‌نامند.

وی گفت: این ویژگی‌ها شامل ریزدانگی به معنای کم بودن مساحت قطعات، نفوذ‌ناپذیری به معنای عرض کم معابر و ناپایداری به معنای اینکه ساختمان‌ها فاقد استحکام بنا باشد، هستند و هر محدوده‌ای که 50 درصد آن این سه مشکل را داشته باشد را بافت فرسوده می‌نامند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی، ‌بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان اینکه دغدغه‌های اولیه در بافت فرسوده فاکتورهای کالبدی است گفت: بافت‌های فرسوده محدوده‌های مرکزی شهرها هستند و به دلیل توسعه یکباره شهرها در دهه‌های 50 و 60 فرصت درون‌زایی از این بافت‌ها گرفته شده و شهرها گسترش یافته و به نوعی این مناطق مورد بی‌توجه قرار گرفته و ساکنان آن دچار بی‌انگیزگی اجتماعی هستند.

وی با اشاره به اینکه سه روش برای اصلاح وضعیت بافت‌های فرسوده وجود دارد، گفت: روش نخست بهسازی است که شرایط گذشته به صورت کامل حفظ شود، روش دوم بازسازی با حفظ ویژگی‌های گذشته بوده و روش سوم نوسازی است که تعهدی به گذشته ندارد که روش سوم پاسخ نداده است چرا که هزینه‌های زیادی برای مدیریت شهری داشته و تاثیر کمی داشته است و در شهر قم رویکرد بهسازی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

2258/ک/

http://fna.ir/MTE37I