کد خبر ۷۲۴۷۵ ۲۳۷ بازدید انتشار : ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۱

مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه طلاب در قم پایان یافت

سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه طلاب علوم دینی با معرفی برگزیدگان در قم پایان یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، در مرحله اول مسابقات بین المللی قران کریم چهارصد و بیست نفر از شصت کشور شرکت کرده بودند که پنجاه نفر از سی و سه کشور به مرحله نهایی که از ۲۱ فروردین تا امروز برگزار شد راه یافتند.

این رقابت‌ها در رشته‌های حفظ، قرائت، تحقیق و قرائت ترتیل به همراه تفسیر و خطابه برگزار شد و سه نفر برتر هر رشته معرفی شدند که در هر سه رشته افراد برتر طلاب ایرانی بودند.

رشته حفظ کل به همراه تفسیر محمد خاکپور از ایران، احمد محمد طاهر از کشور چاد و محمد بهدی از الجزایر اول تا سوم شدند.

در رشته قرائت ترتیل به همراه تفسیر هم روح الله آقایی از ایران، سید مهدی مشرف از افغانستان و محمد از السید موسی از لبنان رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در رشته قرائت تحقیق به همراه تفسیر سلمان اصل غوابش از ایران، محمد کریم محسنی از افغانستان و صدیق ملیانا از اندونزی سه برگزیده برتر بودند.

در رشته خطابه هم عمر سفرانی از سوریه، عبدالله کمال اف از روسیه و محمد صاحب علی الانباری از عراق جایگاه اول تا سوم را از آن خود کردند.

مسابقات بین‌المللی قرآن آیت الله مکارم شیرازی در مراسم اختتامیه مسابقات، قرآن را تنها نسخه حیات و نجات بخش دنیا و بشر امروز گرفتار در فساد خواند و رساندن پیام قرآن به سراسر جهان را رسالت خطیر حوزویان برشمرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: قرآنی این نور جاویدانی اگر امروز بر دنیا حاکم شود دنیا را که غرق فساد شده و همه ارزش‌های اخلاقی، انسانی و بین‌المللی را فدای پول کرده زنده می‌کند و نجات می‌دهد.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: نباید تنها مجذوب جسم قرآن که حفظ و قرائت الفاظ آن است شد و به روی آن کار کرد بلکه باید روح و محتوای قرآن را در عمل پیاده کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر تحریف ناپذیر بودن قرآن، جلوگیری از القای شبهه تحریض بودن آن را در بین مسلمانان و پاسخ به شبهات دشمنان در این زمینه را از وظایف مهم حوزویان و طلاب علوم دینی بیان کرد.

وی قرائت، فهم، عمل و نشر قرآن را وظیفه آحاد مسلمانان بر شمرد.

آیت الله مکارم شیرازی گسترش فرهنگ قرآن را از برکات انقلاب اسلامی دانست و بر تفهیم و نفوذ این فرهنگ در بین خانواده‌ها، مدارس دانشگاه‌ها و فضای جامعه تأکید کرد.

آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه هم گسترش علوم قرآنی را محور وظایف حوزویان بیان کرد و افزود: باید معارف بلند قرآن را درست استخراج کرد و به بشر امروز عرضه کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: انتظار از مسابقات قرآنی حوزه و نهاد‌های دینی این است که به حوزه‌های معرفتی، علمی، تبلیغی و ترویجی توجه بیشتری شود.