کد خبر ۷۲۵۵۷ ۵۹ بازدید انتشار : ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۲

مسجد مقدس جمکران به پارکینگ دائمی نیازمند است

باگذشت یک سال از قول مدیریت بحران کشور در تملک و احداث پارکینگ دائمی 200 هکتاری برای جبران بخشی از کمبود پارکینگ در محدوده مسجد مقدس جمکران، هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته است.

- اخبار استانها -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، نام قم با مراکز علمی و دینی خود گره‌خورده است، وقتی از قم یاد می‌شود ممکن نیست که تصویری از حرم مطهر و یا مسجد مقدس جمکران در ذهن مخاطب نقش نبندد، نام و تصویر این دو مکان مقدس زمانی در جان انسان پررنگ‌تر نمود پیدا می‌کند که همراه با یکی از مناسبت‌های بزرگ ملی و دینی توأم شود. نیمه شعبان، به‌عنوان بزرگ‌ترین مجمع مهدی یاوران جهان نقطه عطفی در تاریخ هرساله قم بوده که بیش از 3 میلیون زائر ایرانی و خارجی را در خود جای می‌دهد.

قم استانی بوده که به دلیل توسعه نامتوازن شهری با مشکلاتی در زمینه شهرسازی و معماری روبه‌رو است که کمبود پارکینگ به‌ویژه در هسته مرکزی شهر از مهم‌ترین معضلات این شهر زائرپذیر است. مشکل کمبود پارکینگ را می‌توان در سرتاسر این استان تک شهرستانی با عمق وجود لمس کرد.

در سال‌های گذشته و به‌صورت متناوب بر ظرفیت پارکینگ‌های عمومی قم افزوده‌شده که البته به‌هیچ‌عنوان تناسبی با نیازهای روزافزون نداشته و همواره چندین گام بلند از حد استاندارد عقب‌تر می‌ماند. این معضل در مناسبت‌های دینی که قم محل مسافرت خیل عظیمی از زائران است بیشتر احساس می‌شود.

نیمه شعبان از مناسبت‌های مبارک و عزیزی بوده که در کنار ضرورت برگزاری باشکوه و باصلابت آن، لازم است تا برای تسهیل و رفاه زائران پرشمار این مناسبت مهم مذهبی برخی کمبودهای آزاردهنده و تکراری سال‌های گذشته کاسته شود.

به گفته مسئولان استان هرسال بالغ‌بر 3 میلیون زائر در ظرف زمانی 48 ساعت منتهی به نیمه شعبان وارد شهر قم و به‌صورت مشخص مسجد مقدس جمکران می‌شوند که روند این مسافرت‌ها نیز هرساله رو به افزایش است.

دراین‌بین یکی از مشکلات جدی که زائران را آزار می‌دهد مسئله کمبود پارکینگ در محدوده مسجد مقدس جمکران که نوعاً در ایام نیمه شعبان احساس می‌شود. هرچند امسال برای کاهش خودروهای سواری، شهرداری 300 دستگاه اتوبوس رایگان برای جابه‌جایی مسافران از به مسجد مقدس جمکران و بالعکس ساماندهی کرده اما در بعد کلان تأثیر خاصی در تأمین پارکینگ زائران و مسافران نکرده و باید تدبیری اصولی در افزایش زیرساخت‌های پارکینگ در مسجد جمکران اندیشیده شود.

مسجد جمکران به پارکینگ دائمی نیازمند است

وحید مقدم دبیر شورای ترافیک استان قم از فراهم شدن 240 هکتار پارکینگ در محدوده مسجد مقدس جمکران خبر داده و معتقد است که این حجم از پارکینگ صرفاً بخشی از نیازهای زائران را برطرف کرده و همچنان مشکل کمبود پارکینگ امسال نیز مانند سال‌های قبل ادامه خواهد داشت.

همچنین دبیر شورای ترافیک استان قم تأکید می‌کند که شهروندان قمی تا حد امکان برای رفاه بیشتر زائران با خودروهای شخصی به مسجد مقدس جمکران مراجعه نکرده و از نوگان حمل‌ونقل عمومی برای این منظور استفاده کنند.

نکته‌ای که در زمینه 240 هکتار پارکینگ فراهم‌شده حائز اهمیت است این است که 200 هکتار از این ظرفیت را اراضی کشاورزی پیرامون مسجد مقدس جمکران شامل شده که در صورت بارانی بودن هوا، عملاً امکان استفاده از آن برای زائران غیرممکن می‌شود که می‌تواند به بحرانی در این زمینه و قفل شدن رگه‌های ترافیکی شهر بینجامد.

گفتنی است به‌پیش بینی سازمان هواشناسی و مدیریت بحران استان، آسمان قم در شب و روز نیمه شعبان بارانی است که باید از امروز تدابیر و پیش‌بینی‌های لازم در خدمات‌رسانی به زائران به‌ویژه در مورد پارکینگ اندیشیده شود.

کمبود پارکینگ معضل اصلی قم در برگزاری جشن نیمه شعبان است

بدون شک مشکل کمبود پارکینگ در مسجد مقدس جمکران با این قبیل اقدامات مقطعی حل‌نشده و با توجه به روند توسعه شهرنشینی و افزایش ساخت‌وساز در پیرامون این مسجد مقدس در آینده‌ای نه‌چندان دور به یک معضل بسیار جدی تبدیل خواهد شد. هزینه‌های تملک و احداث پارکینگ از سال گذشته تا به امروز 3 برابر افزایش داشته است.

در آخرین جلسه ستاد تسهیلات زائران سال گذشته که با حضور اسماعیل نجار رئیس مدیریت بحران کشور ویژه نیمه شعبان برگزار شد. مسئله کمبود پارکینگ به‌عنوان یکی از تهدیدات پدافندی در نیمه شعبان مورد تأکید و بررسی قرارگرفته و رئیس مدیریت بحران کشور قول تملک 200 هکتار زمین پیرامون مسجد مقدس جمکران را برای احداث پارکینگ به مسئولان استان داده بود که متأسفانه باگذشت یک سال از آن زمان هیچ‌گونه تحرک و یا اقدام عملی صورت نگرفته است.

در رابطه با مشکلات و کمبودهای برگزاری باشکوه جشن‌های نیمه شعبان نه می‌توان آن را به‌صورت کامل به گردن استان انداخت و نه تمی توان از کنار آن به‌سادگی عبور کرد، بزرگی و اهمیت این مراسم بزرگ مهدوی یاوران زمانی بهتر مشخص می‌شود که آن را با مراسمی چون حج تمتع مقایسه کنیم که در برگزاری آن بسیاری از کشورهای مسلمان در تأمین زیرساخت‌ها و خدمات‌رسانی به کشور میزبان کمک و یاری می‌رسانند اما در برگزاری جشن نیمه شعبان با شرکت 3 میلیون انسان صرفاً توان و ظرفیت‌های استانی روی کار می‌آید که جوابگوی نیازهای روزافزون نیست.

به عبارت بهتر با توجه به حجم و بزرگی جشن نیمه شعبان باید از ظرفیت کمک‌های ملی برای برگزاری و خدمات‌رسانی بهتر به زائران استفاده شود که به اعتراف مسئولان مسجد مقدس جمکران، تاکنون و در سال‌های گذشته شاهد هیچ‌گونه کمکی از دستگاه‌های ملی نبوده‌ایم و تمام خدمات انجام‌شده توسط توان و ظرفیت محدود داخلی صورت می‌گیرد.

"لبیک یا مهدی" به‌عنوان شعار امسال پیاده‌روی نیمه شعبان در قم انتخاب شد3 میلیون زائر نیمه شعبان وارد شهر قم می‌شودقم آماده برگزاری باشکوه جشن نیمه شعبان است

وقتی این روزها قدم در بلوار حرم تا حرم می‌گذاریم مشاهده می‌شود که کارها با نیروی عشق و ارادت به حضرت ولی‌عصر(عج) در حال انجام است. عده‌ای مشغول آماده‌سازی ایستگاه‌های صلواتی، برخی تأمین روشنایی پارکینگ‌ها، عده‌ای دیگر در حال جداسازی مسیر ویژه پیاده‌روی و نیروهای امدادی و ده‌ها فعالیت مخلصانه و عاشقانه هستند که خارج از تمام معادلات و حساب‌وکتاب‌های اداری و یا سازمانی است.

دراین‌بین مشکل کمبود پارکینگ، معضل جدی بوده که باید نسبت به آن تدبیر دائمی اندیشیده شود، هزینه‌ای که برای توسعه پارکینگ در مسجد مقدس جمکران می‌شود اگر امروز انجام نشود ممکن است چند سال دیگر با هزینه‌ای چندین برابر و انواع مشکلات حقوقی و قانونی نیز امکان اجرایی نداشته باشد.