کد خبر ۷۳۴۸۳ ۴۴۵ بازدید انتشار : ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۳
در جلسه شورای تأمین مسکن استانداری قم مطرح شد:

ساخت 400هزار مسکن در دستور کار است/ تا پایان شهریورماه امسال پروژه مسکن مهر در کشور به اتمام می‌رسد

امیدواریم با در نظر گرفتن مسائل پیش‌ آمده و با توجه به سیاست‌های جدید اتخاذ شده بتوانیم ظرفیت‌هایی در شهر ایجاد کنیم که افق 1405 که ساخت 70 هزار واحد هست را تحقق‌ بخشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، محسن بهشتی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای تأمین مسکن که در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری برگزار شد اظهار داشت: نباید بعد از سال‌ها بیاییم در شورای مسکن بگوییم که مسکن مهر را تحویل داده‌ایم اما با مشکلاتی مواجه هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با تأکید بر استفاده از ظرفیت وزارت راه و شهرسازی برای حل مشکلات مسکن در استان اظهار داشت: با تدبیری که وزارت راه و شهرسازی و دولت تدبیر و امید اندیشیده‌اند امیدواریم تا شهریورماه امسال جشن اتمام پروژه مسکن مهر را در کشور بگیریم.

وی بیان کرد: واحدهای باقی‌مانده مربوط به مستحق‌ترین واحدهای مسکن مهر هستند که مسکن خود را تحویل می‌گیرند، خیلی‌ها به دلیل شرایط مالی به دنبال رها کردن مسکن‌های مهر باقی‌مانده بودند که با پیگیری‌های صورت گرفته از این کار جلوگیری شد.

بهشتی با اشاره به سیاست‌های جدید وزارت راه و شهرسازی در زمینهٔ مسکن مهر گفت: امیدواریم با در نظر گرفتن مسائل پیش‌ آمده و با توجه به سیاست‌های جدید اتخاذ شده بتوانیم ظرفیت‌هایی در شهر ایجاد کنیم که افق 1405 که ساخت 70 هزار واحد هست را تحقق‌ بخشیم.

امین مقومی رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان قم نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر در استان گفت: عموماً مشکل تعاونی‌های باقی‌مانده در حوزه آسانسور و حریق با توجه به ضوابطی که وجود دارد باید به کمیسیون ماده 100 برود تا مشکل برطرف شود.

مقومی ابراز کرد: در بحث تسهیلات بانکی با اتخاذ یک سری ضوابط به‌صورت الزامی می‌توان برخی نواقص مربوط به مسکن مهر را برطرف کرد و با انجام این تغییرات می‌توان امیدوار بود که مشکلات واحدهای باقی‌مانده برطرف شود.

200 واحد مسکن مهر در شهر سلفچگان قم فاقد متقاضی است

حسن صبوری با ارائه گزارشی از وضعیت مسکن مهر استان اظهار داشت: تعداد کل تعهد استان قم برابر 43 هزار و 504 واحد بوده که از این تعداد 42 هزار و620 واحد تکمیل‌شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به تعداد واحدهای تعهد شده در شهرهای بالای 25 هزار نفر 41 هزار و 296 واحد بوده است، افزود: 2 هزار و 208 واحد نیز مربوط به شهرهای زیر 25 هزار نفر بوده است.

وی با بیان اینکه در شهر سلفچگان 200 واحد فاقد متقاضی است، ابراز کرد: تعداد 284 واحد هم در قالب دو تعاونی مروارید سازان نوین و پیشگامان توسعه مسکن باقی‌مانده که امیدواریم در شهریور امسال به بهره‌برداری برسد.

به گفته صبوری تعداد 20 هزار و 454 واحد مسکن مهر در قالب اجاره‌داری 99 ساله و اجاره‌داری 5ساله احداث‌شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با ارائه لیست تفکیکی شهرهایی که مسکن مهر در آن‌ها به اتمام رسیده است، ادامه داد: در قالب دو پروژه پیشگامان توسعه مسکن و مروارید سازان 284 واحد بوده که افتتاح نشده است.

وی با ارائه گزارشی از پرونده‌های قضایی و واحدهای افتتاح نشده مسکن مهر استان قم گفت: مسکن مهر طاها و مسکن مهر تعاونی ایجاد سازان میثاق گستر جزو پرونده‌های قضایی هستند که هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند که امیدواریم به‌زودی تعیین تکلیف شود.

صبوری با اشاره به وضعیت روبنایی مسکن مهر ابراز کرد: 17 مورد در مدارس شروع‌شده و به اتمام رسیده است، در مورد کلانتری یک مورد تمام‌شده و یک مورد هم هنوز شروع نشده همچنین در رابطه با مسجد هم 7 مورد تکمیل‌شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به تعداد اسناد مسکن مهر که تاکنون صادرشده است، عنوان کرد: در بخش خود مالک بافت فرسوده 13 هزار 187 مورد بوده است که توانسته‌ایم برای آن‌ها سند صادر کنیم.

صبوری با اشاره به مشکلات پروژه‌های مسکن مهر گفت: عدم استاندارد در آسانسورها، عدم اخذ پایان کار، تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مسکن مهر و اطفاء حریق ازجمله مشکلات هستند و در بخش آسانسور و سیستم اطفاء حریق هنوز مشکل‌داریم که امیدواریم هر چه زودتر پروژه مسکن مهر را تمام‌شده تلقی کنیم.

وی اذعان کرد: خوشبختانه جانمایی مسکن مهر استان مناسب بوده و زیرساخت‌ها در استان قم فراهم است، شاید بزرگ‌ترین مشکل ما بحث فاضلاب باشد اما جانمایی مناسب بوده و در صورت حل مشکل این دو تعاونی می‌توانیم جشن پایان مسکن مهر را در استان قم داشته باشیم.

صبوری گفت: در جلسه پایان سال با حضور قائم‌مقام وزارت نیرو تصمیم بر این شد که سایت جدیدی را در قم جانمایی کنیم که امیدواریم این مهم به‌زودی با حفظ مالکیت شرکت آب و فاضلاب استان اتفاق بیفتد.