کد خبر ۷۳۶۱۵ ۷۴۲ بازدید انتشار : ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۸
نشست خبری رئیس نظام پزشکی قم با اهالی رسانه‌

آخرین وضعیت صدمه‌دیدگان کلینیک چشم‌ پزشکی تابان/ اجازه ندهیم اعتبار قم در گردشگری سلامت با چنین اشتباهاتی زیر سؤال برود

در حال حاضر دفاعیات متهمان مرکز چشم پزشکی تابان قم و نظرهای کارشناسی گرفته شده است و تا آخر هفته جاری پرونده ها تکمیل، کیفرخواست صادر و برای رسیدگی به هیات بدوی ارسال و رای صادر می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، سید حسن عادلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: 31 فروردین ماه امسال در یکی از اتاق های عمل مرکز چشم پزشکی تابان، 11 عمل جراحی صورت گرفت که هر 11 بیمار دچار عارضه عفونت چشمی شده اند.
وی اضافه کرد: نخستین شکایت از مرکز چشم پزشکی تابان پنجم اردیبهشت ماه در سازمان نظام پزشکی قم به ثبت رسید و دادستان انتظامی هر سه اتاق عمل این مرکز را تعطیل نمود.
وی خاطرنشان کرد: این مرکز قبل از دستور دادستان انتظامی، اتاق های عمل را تعطیل نموده بود و هم اکنون پزشکان مرکز عمل های اورژانسی را در بیمارستان کامکار عرب نیا انجام می دهند.
عادلی بیان کرد: بررسی های صورت گرفته نشان داد عفونت با یک میکروب فرصت طلب باعث آسیب به بیماران و کم بینایی یا نابینایی آن ها شده است که پنج پرونده در دادسرای انتظامی نظام پزشکی تشکیل و سه پرونده نیز از سوی دادسرای عمومی برای کارشناسی به هیات بدوی سازمان نظام پزشکی ارسال شده است.
به گفته وی، پس از تشخیص این عفونت بیماران برای درمان به بیمارستان فارابی تهران اعزام شدند و در حال حاضر 2 تَن از بیماران نابینا و 9 تَن کم بینا شده اند و تاکنون تخلیه چشمی صورت نگرفته است.
وی افزود: مدتی طول می کشد تا آسیب دایمی در چشم مستقر و ممکن است شدت نابینایی فرد در چند ماه کم یا زیاد شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی قم تاکید کرد: هنوز هیچ حکمی صادر نشده و پرونده در مرحله رسیدگی است که بر اساس قوانین پس از صدور رای، شاکی و متشاکی می توانند اعتراض نمایند و روال رسیدگی ادامه یابد.
وی با بیان این که متهم اصلی این پرونده مسئول فنی مرکز چشم پزشکی تابان است، گفت: حکم خطاهای پزشکی بسته به تخلف انتظامی از تذکر شفاهی تا محرومیت از طبابت در طول عمر صادر می شود.
وی تصریح کرد: حساسیت ایجاد شده در استان به جاست و همه مسئولان قضایی، دانشگاه علوم پزشکی و استانی درگیر این مساله شده اند و امیدواریم پرونده به خوبی رسیدگی شود و حق بیماران ضایع نشود.
عادلی در ادامه گفت: خطای پزشکی اتفاق شایعی است، به طوری که خطای پزشکی در کشور آمریکا سومین علت مرگ است.
وی افزود: هدف ما غیر از این که حق بیماران ادا و حقوق آن ها پرداخت شود، شناسایی عوامل منجربه این آسیب و کاهش خطاهای مشابه است.
وی اضافه کرد: نحوه رسیدگی به این اتفاق باید به گونه ای باشد که آسیب دیگری به سیستم بهداشتی و درمانی استان وارد نشده و اعتماد مردم به سیستم درمانی خدشه دار نشود.
عادلی با اشاره به این که قم از نظر گردشگری سلامت، استان مهمی است، ادامه داد: مردم به خاطر اعتقادات از همه نقاط کشور و جهان تشیع برای درمان به قم مراجعه می کنند و این مساله به اعتبار و اقتصاد استان کمک می کند.
وی با بیان این که برخورد باید به گونه ای باشد که اعتبار استان و سیستم درمان خدشه دار نشود، خاطرنشان کرد: روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی به دلیل ناهماهنگی های به وجودآمده در این مساله ضعیف عمل کرد، ولی اقدام های پیشگیرانه در مرکز چشم پزشکی تابان برای جلوگیری از آسیب های احتمالی بعدی به موقع انجام شد.
رئیس سازمان نظام پزشکی قم با بیان این که کلینیک چشم پزشکی تابان سال هاست در حال فعالیت است، گفت: به طور حتم عمل های چشم عوارض مختلفی از جمله عفونت دارد و عوامل زیادی نیز در ایجاد عفونت پس از عمل نقش دارند که بر اساس تحقیقات علمی اتاق عمل دارای بیشترین نقش در این زمینه است و این مساله به طور جدی از سوی کارشناسان در حال بررسی می باشد.