کد خبر ۷۳۹۶۳ ۳۳۶ بازدید انتشار : ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۳
در پنجمین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان مطرح شد:

حکم ۱۷ پرونده قضایی در زمینه قند و شکر در قم صادر شد/ کاهش قیمت برنج پس از ماه مبارک رمضان

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قم با بیان اینکه در زمینه قند و شکر تعداد پرونده‌هایی که به تعزیرات وارد شده حدود ۲۳ پرونده از ابتدای سال بوده است گفت: از این تعداد در مورد ۱۷ پرونده به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۹ میلیون ریال حکم صادر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، پنجمین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان که عصر دیروز با حضور بهرام سرمست استاندار و جمعی از مدیران و کارشناسان استان در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری برگزار شد.

در این جلسه مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قم با بیان اینکه در زمینه قند و شکر تعداد پرونده‌هایی که به تعزیرات وارد شده حدود 23 پرونده از ابتدای سال بوده است ادامه داد: از این تعداد در مورد 17 پرونده به مبلغ یک میلیارد و 509 میلیون ریال به اتهام گران‌فروشی و یا عرضه خارج از شبکه حکم صادر شده است.

مهدی ریاضی افزود: بحث عرضه خارج از شبکه در زمینه شکر یا به‌صورت قاچاق بوده و از کشور خارج می‌شود و یا در تولیدات شرکت‌ها استفاده و به شکل قانونی صادر می‌شود و این  تفاوت قیمت سبب می‌شود که کنترل بیشتری داشته باشیم.

وی در ارتباط با نهاده‌های دامی نیز گفت: یک تعداد از مرغداری‌ها که جوجه‌ریزی نکردند در حال بررسی هستیم که قبل از جوجه‌ریزی نهاده تخصیص داده شود.

در بخش دیگری از این جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با تأکید بر آنالیز گوشت گوسفندی از مبدأ تا کشتار اظهار داشت: دام زنده حدوداً 45 هزار تومان خریداری می‌شود، بعد از آنالیز گوشت، قیمت نهایی گوشت گوسفندی 100 هزار تومان می‌شود.

عباس پورمیدانی با تأکید بر اینکه تمام مراحل تولید تخم‌مرغ رصد می‌شود، افزود: صورت‌ جلسه‌ای که با اداره کل دامپزشکی انجام شد قرار شد که مجوز نگهداری یک‌ ماهه تخم‌مرغ در سردخانه را نگه‌دارند و بعد از آن عرضه به واحدهای صنعتی داده شود.

وی با اشاره به ماهیانه یک‌ میلیون جوجه‌ریزی در استان گفت: مرغداران بزرگ شروع به وارد کردن مرغ بزرگ و ذخیره کردن آن کرده‌اند، خود مرغداران و کشتارگاه بهاران مرغ‌هایی را ذخیره کرده‌اند که به پایداری بازار می‌تواند کمک کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ابراز کرد: مرغ را قیمت 11 هزار تومان خرید می‌کنیم که امیدواریم در آینده شاهد یک پایداری در این زمینه باشیم. این ذخیره‌سازیبه‌صورت ملی در حال انجام است اما اگر مشکلی ایجاد شود و به بخش خصوصی تکیه کنیم بهتر است و در این زمینه دغدغه‌ای نداشته باشیم.

پورمیدانی با تأکید بر حمل نهاده‌های دام و طیور با سیستم حمل‌ و نقل ریلی گفت: انتظار این بود که راهداری در این زمینه مستقیم ورود کنند با پیگیری‌های انجام‌ شده 10 هزار تن سهمیه نهاده‌های دامی گرفته‌ایم.

وی مطرح کرد:  به اتحادیه‌ها گفتیم سوبسید می‌دهیم که بار را بیاورید خوشبختانه از این حالت عبور کرده‌ایم اما هنوز مشکلاتی در رابطه با تخلیه بار مرغ داریم، از پایانه‌ها انتظار داریم که توان بیشتری در این رابطه به خرج دهند و تعامل بیشتری با جهاد کشاورزی داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در پایان با بیان اینکه این سازمان به کسی که جوجه‌ریزی کرده باشد حواله می‌دهد، تصریح کرد: در حال حاضر دریافت‌های نهاده‌ها با تأخیر است، باید فکری در این رابطه صورت گیرد و در این رابطه نیازمند پیگیری‌های جدی‌تری هستیم.

بهرام سرمست نیز در این جلسه اظهار کرد: بسته بندی شکر در مقیاس وزن پایین می‌تواند در ثبات قیمت و توزیع مناسب مثمر ثمر باشد ولی باید اتاق اصناف همچنان نظارت کافی را داشته باشد.

وی ورود مرغ از کشتارگاه‌های خارج از استان به داخل استان را بلامانع دانست و گفت: سازمان جهاد کشاورزی باید تلاش کند کشتارگاه‌های دیگر را فعال و از انحصاری شدن این مسئله جلوگیری کند البته این کار باید ابتدا تبدیل به مصوبه شود.

استاندار قم تصریح کرد: چگونگی تامین اقلام اساسی و سیاست‌های کلی استان در این گونه جلسه‌ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد اما انجام و نظارت مصوبه‌ها بر عهده مسؤولان هر دستگاه است.

سرمست خاطر نشان کرد: مجاری عرضه مرغ هم می‌تواند متفاوت و زیاد باشد ولی فقط نظارت کافی بر این‌ امر کمک کننده در ثبات قیمت بازار خواهد بود.

وی تاکید کرد: پیش بینی می‌شود قیمت برنج ایرانی پس از ماه مبارک رمضان و با نزدیک شدن به فصل برداشت سیر نزولی پیدا کند.