کد خبر ۷۵۲۰۵ ۱۴۶۱ بازدید انتشار : ۱۷ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۶
لاریجانی و چالش‌های پیش‌رو انتخابات ریاست جمهوری سال 1400

آیا لاریجانی، نامزد انتخابات مجلس می‌شود!؟

قم نا

1_ داده ها و اطلاعات بسیاری از عزم رییس فعلی مجلس شورای اسلامی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 موجود است. هرچند علی لاریجانی، خود منکر این موضوع است ولی اظهارات رجال سیاسی کشور، اطرافیان و همفکران اصلاح طلب وی از برنامه ریزی او برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری حکایت دارد.

تصمیمی که لاریجانی در گذشته، برای نیل به آن ناکام مانده است و علی الظاهر در شرایط فعلی در حال رصد اوضاع برای کم و کیف موضوع برای ورود به این عرصه است.

اسفند ماه 97 بود که نمایندگان مجلس، قانونی را مصوب کردند که کاندیداتوری افرادی که 3 دوره متوالی نماینده مجلس بودند، برای دوره چهارم ممنوع شود.
اگرچه این طرح نهایتا در اواخر اردیبهشت ماه توسط شورای نگهبان رد شد ولی در همان برهه زمانی، برخی از صاحب نظران سیاسی این موضوع را دستاویزی برای کنار کشیدن لاریجانی از ادامه حضورش در انتخابات مجلس تلقی کردند.

سایت اقتصاد نیوز درباره چرایی سکوت فراکسیون طرفداران لاریجانی نسبت به طرح ممنوعیت نمایندگی مجلس پس از سه دوره، نوشت: "عدم مخالفت از سوی حتی حامیان علی لاریجانی در فراکسیون مستقلین مجلس نسبت به حذف نمایندگی بیش از سه دوره متوالی ابهامات بسیاری به وجود آورد. برخی معتقدند حامیان علی لاریجانی در فراکسیون مستقلین درصددند تا رئیس مجلس را با این طرح برای انتخابات ریاست جمهوری آتی آماده سازند."

عبدالله ناصری از فعالان اصلاح طلب نیز در همین خصوص اظهار داشت: "در صورت موافقت شورای نگهبان، قطعا لاریجانی از اوائل سال 99 با فراغ بال به سمت انتخابات ریاست جمهوری خواهد رفت."

رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اصلاح طلب اعتماد ملی در انتقاد از این طرح در گفت و گو با آفتاب یزد گفت: "به هیچ روی مشخص نیست که هدف از این طرح چه بوده و اساسا معلوم نیست حامیان لاریجانی به دنبال آماده ساختن او برای انتخابات 1400 باشند. علاوه بر این، در راس قوه مقننه بودن برای لاریجانی مناسبت تر از کرسی ریاست جمهوری است."

2_ سال گذشته بنا بود علی لاریجانی در مراسم گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان سخنران در شهر کرج به سخنرانی بپردازد. تصمیمی که با مخالفت قاطع تشکلهای انقلابی، بسیج دانشجویی استان البرز و امام جمعه این شهر رو به رو شد. بسیج دانشجویی ۱۱ دانشگاه البرز با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به نقش لاریجانی در حمایت و تصویب برجام، سخنرانی وی در راهپیمایی مردم کرج را وصله ناجور خواندند و این اعتراضات نهایتا منجر به «لغو» این سخنرانی از سوی دفتر رییس مجلس منجر شد.

این تفکر در قم با توجه به مرکزیت این شهر به عنوان کانون انقلاب اسلامی، پررنگ تر از سایر جاهاست. لاریجانی سالهاست که درقم برنامه اختصاصی برای رو به رو شدن با مردم نداشته. علاوه بر این همسویی لاریجانی با دولت و هم پوشانی با برنامه آن، با توجه به اوضاع نابه سامان اقتصادی و عدم تمرکز دولت بر حل مشکلات اقتصادی کشور نیز دلیلی بر کاهش محبوبیت بیش از پیش لاریجانی است.

علی لاریجانی که در دوره هشتم و نهم مجلس، دو بار نفر اول انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه قم شده بود؛ در دوره دهم با کاهش 110 هزار تایی رأی مواجه شدو در جایگاه دوم ایستاد.
جالب این است که این موضوع به شدت به تریج قبای هواداران ایشان بر می‌خورد و علت این افت شدید آرا را به حساب تخریب‌ها می‌گذارند.

دلیلی که تا الان منتج به حضور لاریجانی برای مجلس آن هم از قم شده، جایگاه خانوادگی وی در بین بدنه سنتی حوزه است که با درنظر گرفتن همسو بودن «هوای تازه» لاریجانی با جریان ناکارآمد فعلی، قاطعانه می‌توان گفت که تا حد زیادی دچار ریزش شده است.

در صورت حضور لاریجانی در انتخابات مجلس پیش رو از قم، اگر وی جایگاه سوم را هم کسب کند؛ با توجه به حساسیت اطرافیان و حامیان ایشان، این کاهش آرا برای لاریجانی، کسر شان به حساب می آید. از طرفی اگر وی از تهران نامزد انتخاباتی شود؛ قطعا در پایتخت سرلیست نخواهد بود که این موضوع نیز برای وی مناسب نخواهد بود.

با توجه این داده‌های اندک، حضور لاریجانی در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی، بهترین فرصت جهت محک زدن میزان اعتبار محبوبیت وی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری است. عرصه‌ای که می‌تواند پله‌ای برای هدف بزرگ تر باشد و یا موجب سقوط و تزلزل جایگاه سیاسی-اجتماعی وی شود.

باید دید که آیا لاریجانی، این بار هم طبق سنوات گذشته حاضر به حضور در انتخابات مجلس از شهر قم و یا اصلا حاضر به نامزد شدن در این انتخابات خواهد شد یا خیر!