کد خبر ۷۵۳۵۰ ۲۷۵ بازدید انتشار : ۲۰ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۴

ذوالنور: ناجا با تمام قدرت به وظایف خود عمل کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، درخصوص عملکرد ناجا در سالهای اخیر به وظایف مختلف نیروی انتظامی در ابعاد مختلف  اشاره و اظهار داشت: بخشی از عملکرد و برخوردهای ناجا در عرصه تهدید نیمه سخت است؛ از جمله تهدیدهای امنیتی،‌ آشوب‌ها، بحران‌های خیابانی، برخورد با باندهای تبهکاری، قاچاق، مواد مخدر و گروهک‌های مسلح که اینها همه در حوزه نیمه سخت و امنیتی تعریف می‌شوند. 

وی افزود: در حوزه نرم نیز وظیفه نیروی انتظامی برخورد با بعضی از ناهنجاری‌ و آسیب‌ و فسادهای اجتماعی، امور غیراخلاقی و قانون‌شکنی است که در سطح جامعه اتفاق می‌افتد. 

ذالنور تصریح کرد: قانون وظایف ناجا را به صورت مصرح تعیین کرده و در همه این حوزه‌ها ناجا وظیفه برخورد دارد؛ باید گفت در کل نیروهای مسلح فقط ناجا است که گسترده‌ترین و متنوع‌ترین ماموریت‌ها را دارد؛ از حوزه گذرنامه،‌ اتباع، مواد مخدر و ناهنجاری‌های اجتماعی گرفته تا پلیس راه، راهور و اماکن  و ماموریت‌های بزرگی که به عهده ناجاست.  

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تنوع ماموریتی ناجا اعلام کرد: حوزه‌های ماموریتی ناجا یک ساختار بسیار گسترده و توانمند می‌طلبد و اگر کسانی می‌خواهند به ناجا خرده بگیرند که یا موفق نبوده یا خوب اقدام نکرده؛‌ این خرده به ناجا وارد نبوده و نقص از ناجا نیست؛ چرا که اگر نقصی وجود داشته باشد دو علت اصلی دارد. 

نماینده مردم قم تصریح کرد: یک عامل جدی در این بین دولت‌ها هستند؛ یعنی دولتی‌ها می‌خواهند از مردم رای بگیرند ولو اینکه گناه یا هنجارشکنی اتفاق بیفتد؛‌ متاسفانه با  توجه به سیاسی‌کاری که وجود دارد؛ مثلا دولتی‌ها می‌خواهند از مردم رای بگیرند اجازه نمی‌دهند ناجا وظیفه خود را با اقتدار انجام دهند چرا که می‌گویند برخورد ناجا باعث نارضایتی شده و در سبد رای تاثیر می‌گذارد. 

وی افزود: همین طور در بحث فساد،‌ منکرات و راهور؛ به طور مثال خیابانی بند آمده و نیروی انتظامی خودروهایی را که در زیر تابلوی توقف ممنوع و حمل با جرثقیل پارک کرده‌اند جریمه می‌کند؛ فورا دولتی‌ها به جان ناجا می‌افتند که مردم را ناراضی نکنید؛ وضعیت معیشت اینگونه است و ... بعد مردم عمرشان را در ترافیک می‌گذرانند و این ناهنجاری‌ها و بی‌‌نظمی‌های اجتماعی را از چشم ناجا می‌بینند و می‌گویند چرا ناجا به وظیفه خود عمل نکرده؛ حال آنکه ما می‌دانیم نمی‌گذارند به وظیفه‌اش در خیلی از جاها عمل کند و اجازه نمی‌دهند ناجا کارش را انجام دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی عامل بعدی را امکانات دانست و گفت: در شهرک‌های اقماری و مسکن مهر و شهرهایی که گسترش پیدا کرده،تعداد پاسگاه لازم را در نظر نمی‌گیرند؛ در دنیا تعداد پلیس نسبت به جمعیت یک نُرم مشخص دارد و الان وضعیت ما نسبت به کشورهای اروپایی و برخی دیگر کشورها به طوری است که یک ششم بضاعت برای ناجا را قائل هستیم؛ در شهرک‌های اقماری می‌توان گفت تا یک سیزدهم و واقعا کسری داریم. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درخصوص عملکرد ناجا در برخورد با ناهنجاری‌های اخلاقی اعلام کرد: اگر ناجا با ناهنجاری‌های اخلاقی برخورد نکند متدینین،‌ انقلابیون و مردم اصیل مطالبه‌گری می‌کنند که چرا ناجا وظیفه خود را انجام نداده؛ در مقابل اگر ناجا با ناهنجاری‌های اخلاقی برخورد کند سیاسیون و سیاسی‌کارها که می‌خواهند مردم سواری کنند و سوار بر احساسات مردم باشند به دروغ خود را طرفدار آزادی نشان داده و به ناجا حمله کرده و می‌‌گویند چرا ناجا اینگونه برخورد می‌کند. 

وی گفت: اگر ما امنیت می‌خواهیم، باید بدانیم که امنیت هزینه دارد و باید هزینه امنیت را تامین کنیم؛ هزینه امنیت، تقویت ساختار مکان، نیروی انسانی، تجهیزات و آموزش برای ناجا است. 

نماینده مردم قم تصریح کرد: امروز برخی پاسگاه‌ها و کلانتری‌های ما هیچ امنیت فیزیکی نداشته و ممکن است با کوچکترین زلزله تخریب شوند؛ ساختمان برخی کلانتری‌ها متعلق به 50-40 سال گذشته است و دیگر نمی‌توان از آن استفاده اداری کرد. 

وی در جمع‌بندی بخشی از صحبت‌های خود درباره عملکرد ناجا اعلام کرد: اگر ناجا نسبت به آنچه که دارد و آنچه دولت از آن پشتیبانی کرده است ارزیابی شود باید گفت ناجا بسیار موفق عمل کرده است؛ اما اگر بخواهیم نسبت به ایده‌آل‌ها ناجا را بررسی کنیم با توجه به آنکه هزینه و امکاناتش را فراهم نکرده‌ایم؛ بله، هرچه کمک کنیم که ناجا رشد کند باز هم جای رشد وجود دارد و ناجا می‌تواند بهبود پیدا کند. 

این نماینده مجلس افزود: به طور مشخص هم دولت و هم مجلس باید در این زمینه توان بگذارند و مساعدت و همکاری کنند تا ناجا روز به روز وضعیتش بهتر شود. 

نماینده مردم قم در مجلس اعلام کرد: ناجا در ماموریت‌هایی که به عهده دارد نباید از هیاهو نگران باشد چرا که برخورد با جرم آشکار وظیفه ناجا است و اگر ناجا برخورد نکند همه ما باید مطالبه‌گری کنیم؛ ممکن است در یک جا یک مامور اشتباه کند و آ‌نجا چون حق‌الناس اتفاق افتاده و با توجه به آنکه نباید به مردم تعدی شود باید بررسی  شده و اگر کوتاهی بود متناسب با جرم، مجازات صورت گیرد. 

وی گفت : حق‌الناس و حقوق مردم را نباید نادیده گرفت و ناجا باید با هنجارشکنان برخورد کند چرا که مردم حق دارند در یک محیط سالم و آرام زندگی کنند و ناجا باید با کسانی که می‌خواهند با ناهنجارشکنی‌های اخلاقی و امنیتی، زندگی امن مردم را تهدید کنند برخورد کند؛‌ اگر برخورد نکند حق‌الناس را ضایع کرده است

ذوالنور افزود: اگر جایی هنجارشکنی بود و کسانی خطایی کردند و ناجا خلاف قانون با آنها برخورد کرد در آنجا نیز بحث دفاع از حق‌الناس است و جای برخورد دارد. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این مطلب که ناجا باید با تمام قدرت در چارچوب قانون به وظایف خود عمل کند، خاطرنشان کرد: ممکن است برخی افراد که منافع نامشروعشان به خطر می‌افتد سر و صدا کند اما نباید ترسید چرا که ناجا وظیفه‌اش حفظ امنیت مردم شریف ایران است.