کد خبر ۷۶۲۵۵ ۲۹۴ بازدید انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۴
ذوالنور در نشست خبری با اصحاب رسانه عنوان کرد:

ارتباطات ایران و عربستان بیشتر می‌شود/ کوتاهی وزارت خارجه در انتقال پیام سفیر انگلستان

اگر ما با کشوری قطع ارتباط داریم کمیسیون امنیت ملی نیز نباید با آن کشور ارتباطی داشته باشد اما اگر با کشوری رابطه دیپلماسی داریم کمیسیون امنیت ملی و مجلس نسبت به دستگاه دیپلماسی دولت می‌تواند ارتباط بیشتری با این کشور داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری ظهر امروز طی نشست خبری با اصحاب رسانه که در دفتر این نماینده مجلس شورای اسلامی در قم برگزار شد، با بیان اینکه دغدغه‌های خبرنگاران به ویژه مشکلات معیشتی این افراد قابل پیگیری است، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در مجلس شورای اسلامی طرحی را دنبال کنیم تا به رفع مشکلات این افراد منجر شود.

وی با اشاره به اینکه رئیس کمیسیون امنیت ملی در جایگاه یک نماینده نیست، اضافه کرد: بعد از رئیس پارلمان شناخته‌‌شده ترین جایگاه در مجلس، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است؛ کمیسیون امنیت ملی در گذشته متنوع بوده اما امروزه تلفیق شده و به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اگر ما با کشوری قطع ارتباط داریم کمیسیون امنیت ملی نیز نباید با آن کشور ارتباطی داشته باشد اما اگر با کشوری رابطه دیپلماسی داریم کمیسیون امنیت ملی و مجلس نسبت به دستگاه دیپلماسی دولت می‌تواند ارتباط بیشتری با این کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: بعد از وزارت خارجه مهم‌ترین رکن دیپلماسی کشور کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشور به همین علت بنده نمی‌توانم بر اساس خوشآمد خود و دیگران حرکتی را انجام دهم بلکه باید در چارچوب نظام و بر اساس نیازها کار را دنبال کنم.

ذوالنوری تصریح کرد: نخستین سفیری که درخواست ملاقات با بنده را داشت سفیر انگلیس بود که تا دو هفته بنده جواب ندادم اما از طرف افراد مختلف مطرح شد که به این شخصیت پاسخ دهید، انگلیسی‌ها درخواست کرده بودند که نشست رسانه‌ای نشود و بنده از برخی سئوال کردم که آن‌ها نیز این درخواست آن‌ها را پذیرفتند اما بعد از دیدار، شاهد رسانه‌ای شدن آن بودیم که در نهایت معلوم شد که سفیر انگلیس توییتی به ثبت رسانده و موضوع رسانه‌ای شده است.

 

کوتاهی وزارت خارجه در انتقال پیام سفیر انگلستان

وی خاطرنشان کرد: کوتاهی از وزارت خارجه بوده است چراکه سفیر نگفته بود اصل ملاقات رسانه‌ای نشود فقط خواسته بود که محتوا و جزییات با توجه به شرایط خاص منتشر نشود بلکه خوشحال می‌شود که کلیت قضیه رسانه‌ای شود.

ذوالنوری یادآور شد: اکنون نیز بیش از 10 سفیر از کشورهای مختلف درخواست ملاقات داشته‌اند که در این راستا دیدارهایی با این افراد خواهیم داشت. نسبت به محتوا درخواست داشتند که موضوعی منتشر نشود و ما نیز امانت‌داری کرده و کلیات را مطرح کردیم، موارد مختلفی از جمله برجام، نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی و توقیف کشتی‌ها مطرح شد که کفه این مباحث بیشتر به سمت جمهوری اسلامی بوده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه ما ملاقات نکنیم انفعال است و کاربردی نخواهد داشت بلکه ما باید فعال باشیم و ملاقات کنیم اما در ملاقات‌های خود مباحث را به نفع جمهوری اسلامی به پایان برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند چرا رئیس کمیسیون امنیت ملی در ملاقات با سفیر انگلیس درحال خنده بوده است، خنده‌های بنده همیشگی بوده و طبیعی است، این شخصیت در مجلس مهمان ما بوده است و جایی که ما به خنده ایراد می‌گیریم می‌گوییم دعوای خود را برای داخلی‌ها نگذارید و خنده‌های خود را برای خارجی‌ها نگه دارید و ما هیچ وقت به دیگران نگفتیم نخندید بلکه گفتیم گول خنده دیگران را نخورید.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: بنده در طول سال شنبه‌ها تلاش کرده‌ام تا از ساعت 3 تا 5 بدون هماهنگی قبلی درخدمت اقشار مختلف مردم باشم و امیدوارم بتوانم درحد توان ارتباط مورد نیاز را با مردم داشته باشم.

 

هیچ کارمندی برای امور دفتر خود نگرفته‌ام

وی با بیان اینکه بنده هیچ کارمندی از هیچ اداره‌ای برای امور نمایندگی خود نگرفته‌ام، گفت: هر نماینده می‌تواند پنج نفر را به صورت مأموریت از دولت بگیرد، برخی از نمایندگان ارتباطات خاصی با کشورهای دیگر دارند که نفرات مختلفی را در اختیار می‌گیرند اما بنده یک نفر هم ندارم، آقای رستمی از گذشته کار دفتر بنده را انجام می‌دهند که این شخصیت بازنشسته شده و طی این مدت بازنشستگی نیز بدون هیچ چشم‌داشتی درحال فعالیت بوده است.

ذوالنوری افزود: اگر بنده نرفتم روبانی را قیچی کنم و مکانی را کلنگ‌زنی کنم اعتقاد دارم که فرد دیگری این کار را انجام می‌دهد یا در نهایت بدون روبان آن پروژه را افتتاح می‌کنند اما کارهای دیگری روی زمین مانده که بنده باید برای آن برنامه‌ریزی کنم، هر چند برخی می‌گویند شاید شما در دوره آینده با این روال رأی نیاورید اما اعتقاد دارم که وقت محدود است و باید از وقت خود برای رفع مشکلات مردم استفاده کنم، برخی از نمایندگان پرتوان هستند و موفق هستند تقسیم‌کار می‌کنند به جاهای دیگر نیز می‌رسند که اگر انسان وقت داشته باشد و بتواند در غم و شادی مردم شرکت کنند کار خوبی است که محبوبیت ایجاد می‌کند و بنده آن را نفی نمی‌کنم اما توان آن را ندارم.

وی ادامه داد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برنامه خاصی برای فیلترینگ یا حذف فیلترینگ ندارد چراکه مرجع این کار نیست اما اگر مواردی امنیت کشور را تهدید کند که این امنیت ممکن است به امنیت به معنی خاص آن باشد که مقابل آن براندازی، تخریب انفجار و ترور باشد به عنوان یک اقدام نیمه سخت، یعنی مسئله امنیتی در مقابل اقدامات نیمه سخت، در هر بعدی که امنیت کشور تهدید شود کمیسیون امنیت ملی متصدی نیست بلکه باید بعد نظارتی مجلس را فعال و دستگاه‌ها را مأمور به انجام رسالت‌ها کند.

 

برای ساماندهی فضای مجازی از دستگاه‌ها مطالبه‌گری داریم

نماینده مردم قم با بیان اینکه برای ساماندهی فضای مجازی از دستگاه‌های مربوطه مطالبه‌گری داریم، گفت: مقام معظم رهبری فرهنگ و مباحث فرهنگی را به عنوان یک باغ و دولت را به عنوان یک باغبان می‌داند که باغبان باید به نفع این باغ عمل کند و اگر آفاتی این باغ میوه را تهدید می‌کند آفت‌زدایی کند، کمیسیون امنیت ملی نیز در حوزه فضای مجازی که بخشی از عرصه فرهنگی کشور را به خود اختصاص داده که می‌تواند بستر فعالیت‌های دیگر از جمله اقتصادی باشد نگاه رهاسازی و کنترلی ندارد بلکه نگاه رهبری را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نبود شفافیت یکی از دلایل آشفتگی اقتصادی کشور و فساد است، گفت: احساس فساد بسیار بیشتر از فساد موجود است هر چند میزان کم فساد هم در جمهوری اسلامی زیاد است، بنده از سال‌ها قبل سامانه‌ای را پیگیری کرده که امروز در نوبت طرح در مجلس شورای اسلامی است تا باید در این سامانه داشته‌های شخص رهبر معظم انقلاب تا یک فرد روستایی به ثبت برسد.

ذوالنوری ادامه داد: این سامانه یک بخش دارد که از بالا تا پایین‌ترین سطح مدیریتی کشور در آن به ثبت رسیده و برای همگان قابل نمایش است و سطح دوم که به عموم مردم اختصاص دارد و قابل دسترسی برای عموم نیست، در این سامانه اگر دارایی‌های مسئولان افزایش یاید به‌خوبی قابل مشاهده خواهد بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: رئیس قوه قضاییه از این طرح استقبال کرده اما در بدنه مجلس و دولت مخالف و موافق وجود دارد که امیدواریم این طرح به نتیجه برسد.

 

تحریم ظریف برای دیدار با دموکرات‌های آمریکایی بود

وی اضافه کرد: ظریف طی سفر 6 روزه‌ای که به آمریکا داشت با دموکرات‌های آمریکایی دیدار کرد که یکی از دلایل تحریم این شخصیت خشم ترامپ بود که چرا با دموکرات‌ها دیدار کرده است.

ذوالنوری تصریح کرد: تشکیل جمهوری اسلامی را عامل افزایش امنیت منطقه دانست و گفت: از ابتدای کار با کشورهای منطقه رویکرد دوستی و تعامل را دنبال کرده‌ایم اما کشورهای استکباری جنگ و نزاع را در منطقه ایجاد کرده‌اند.

نماینده مردم قم در مجلس گفت: حسن رفتار با زوار یکی از پیام‌های عربستان برای تعامل بیشتر با ایران است که در صورت استمرار این مسیر، ارتباطات میان ایران و عربستان افزایش خواهد یافت و اماراتی‌ها نیز اشتیاق بیشتری برای ارتباط‌گیری با ایران دارند و ما بیشتر شدن سرعت این ارتباطات را بر اساس علائم، اطلاعات و نشانه‌ها بیشتر مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: اگر منطقه گردشگری را از فرودگاه جدا کنیم انگیزه‌ای برای ایجاد فرودگاه نیست چراکه امکان درآمدزایی در فرودگاه کمتر است به همین علت ما باید فرودگاه و منطقه گردشگری را در یک بسته بدانیم که باید توسط سرمایه‌گذار دنبال شود.