کد خبر ۷۷۲۰۶ ۷۳۲ بازدید انتشار : ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۱
نگاهی به پروژه‌های نیمه کاره در استان؛

کارنامه ضعیف دولت روحانی در قم / پروژه‌هایی که امیدی به بهره‌برداری از آن‌ها نیست

پروژه‌هایی ملی که بخش زیادی از این پروژه‌ها باید با بودجه دولت تکمیل و راه‌اندازی شود این روزها فقط خاک می‌خورند و مشخص نیست چه زمانی این پروژه‌ها به بهره‌برداری خواهند رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از قم فردا،  به جرأت می‌توان گفت استان قم درزمینهٔ اعتبارات ملی در 6 سالی که از عمر دولت روحانی می‌گذرد، بدترین شرایط را داشته و جزء استان‌هایی است که کمترین بودجه را در دریافت کرده است.

پروژه‌هایی ملی که بخش زیادی از این پروژه‌ها باید با بودجه دولت تکمیل و راه‌اندازی شود این روزها فقط خاک می‌خورند و مشخص نیست چه زمانی این پروژه‌ها به بهره‌برداری خواهند رسید.

منوریل سیاسی‌ترین پروژه تاریخ قم

منوریل را می‌توان جزء نادرترین پروژه‌های ملی نامید که نصیب استان قم شد اما خیرش نه به دولت وقت رسید و نه به مردم قم... این پروژه که در سال 89 عملیات احداث آن آغاز شد از همان روز نخست نیز مشخص بود که  سرانجام خوبی نخواهد داشت اما کسی فکر آن را هم نمی‌کرد که اصلاً این پروژه به بهره‌برداری نرسد.

عدم کار آیی منوریل در جابجایی مسافر حداقل با توجه به ساختار شهری‌های ایران بر کسی پوشیده نیست اما عدم موافقت شهردار وقت تهران با اجرای این پروژه در تهران و انتقال ناگزیر این پروژه به قم توسط دولت دهم موجب شد که میلیاردها تومان پول بیت‌المال در این پروژه برای هیچ صرف شود.

نکته‌ای قابل‌توجه این‌که اگر شروع پروژه به‌جای پارک‌سوار شمالی از شهرک پردیسان بود حداقل در کوتاه‌مدت توجیه عملی داشت و حداقل به بهره‌برداری می‌رسید.

در خصوص این پروژه در طی سال‌های اخیر بارها مسئولان شهرداری و استانداری گمانه‌زنی‌هایی برای افتتاح و تکمیل آن کرده‌اند اما گذر زمان نشان داده این صحبت‌ها فقط مصرف رسانه‌ای داشته و در عمل اتفاقی نیفتاد.

آخرین خبر در خصوص منوریل را محسن بهشتی معاون عمرانی استانداری در جلسه اخیر استانداری با اصحاب رسانه بیان کرد و گفت: هیچ اتفاق تازه‌ای در این پروژه رخ نداده است و مانند گذشته این پروژه مشکلی حقوقی با پیمانکار دارد و تصمیم استان بهره‌برداری از فاز اول آن تا میدان مطهری است.

البته باید گفت مشکل دیگر این پروژه بودجه است که فعلاً خبری از آن نیست و به نظر می‌آید این میراث کهن از دولت دهم درنهایت به دولت سیزدهم خواهد رسید تا شاید آن زمان این پروژه به بهره‌برداری برسد.

مترو درگیر و دار گرانی!

پروژه مترو نیز در قم همانند منوریل از سال 89 استارت خورد این پروژه نیز به‌مانند منوریل ازجمله پروژه‌هایی است که درواقع ملی بوده و دولت و شهرداری هر دو در تکمیل آن نقش دارند.

تا اوایل سال 96 همه مدیران شهری از شهردار گرفته تا معاون عمرانی و سایر مسئولان از بهره‌برداری خط A آن در پایان سال 98 خبر می‌دادند اما با نوسانات ارزی و افزایش قیمت‌ها زمان دقیقی برای بهره‌برداری آن مشخص نشده است.

در خصوص این پروژه نیز معاون عمرانی استانداری پایان سال 99 را تخمین زده است اما با اماواگرهایی که وی بیان کرده بعید به نظر می‌رسد مترو نیز به این زودی‌ها به بهره‌برداری برسد.
البته امروز سقائیان نژاد نیز در آئین افتتاح پروژه‌های شهرداری گفت: به دنبال بهره‌برداری 5.2 کیلومتر از متروی قم تا سال 1399 هستیم.

 فرودگاه همچنان بدون تیک آف!

شاید به توان گفت سال 89 بدیمن‌ترین سال برای استان قم است چراکه به نظر می‌آید پروژه‌هایی که در این سال کلنگ زنی شد هیچ‌کدام به سرانجام نرسید.

فرودگاه قم نیز در همین سال کار خود را شروع کرد اما همچنان اثری از تکمیل و حتی شروع به کار پروژه نیست در خصوص این پروژه نیز ابتدا شکایت معارضین پروژه را متوقف کرد.

در ادامه با وارد شدن مدیران ارشد استان و همچنین نمایندگان مجلس به قضیه تا حدودی بارقه‌های امید در میان سرمایه‌گذاران به وجود آمد اما تاکنون تنها اقدام عملی اختصاص 50 میلیارد تومان در بودجه سال 98 برای شهرداری قم بود تا با ورود شهرداری تا حدودی مشکلات مالی این پروژه که درواقع تسویه‌حساب با سهام‌داران است صورت بگیرد.

علاوه بر سرمایه‌گذار اصلی که به بر اساس شواهد موجود منطقه آزاد سلفچگان است مشکل معارضین نیز همچنان به قوت خود باقی است.

از سوی دیگر حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود طالبی سرپرست دادگاه‌های کیفری دو شهرستان قم در خصوص فرودگاه قم هنوز رأی صادر نشده و سرمایه‌گذار فرودگاه قم پولی که از مردم گرفته، در خود پروژه هزینه کرده و حتی مبلغ هزینه شده در پروژه بیش از مبلغ دریافت شده از مردم است، برای محکومیت کیفری نیاز به وجود عناصر جرم دارد، برخی از اوقات مشکلات اقتصادی موجب زمین‌گیر شدن سرمایه‌گذاران می‌شود.

تقاطع ولیعصر همچنان در حال ساخت!

14 اسفندماه سال گذشته سقائیان نژاد شهردار قم گفت: فاز نخست تقاطع بزرگ غیر هم‌سطح ولیعصر (عج) اردیبهشت‌ماه سال آینده به بهره‌برداری رسیده و فاز دوم آن نیز پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری برسد، برای این پروژه بیش از ۴۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه می‌شود.

باوجود وعده‌ای شهردار فاز نخست این پروژه به بهره‌برداری نرسیده است و مشخص نیست چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید البته این پروژه برخلاف سایر پروژه‌ها در حال حاضر فعال است و روزانه می‌توان پیشرفت‌هایی را در اجرای پروژه دید.

تقاطع خیابان کیوانفر و خیابان امام خمینی و مانعی به نام حرم!

قرار بود بر اساس اعلام مسئولان در ماه‌های اخیر کلنگ این پروژه زده شود اما شورای ترافیک استان با نحوه اجرای این پروژه مخالف است.

بهشتی معاون عمرانی استانداری قم که این روزها به نظر می‌آید بیش از گذشته افکار و ایده‌هایش در شهر پیاده می‌شود معتقد است که باید این تقاطع به نحوی اجرا شود که مسیر زیرگذر از خیابان شهید کیوانفر باشد که دید حرم از خیابان امام کور نشود.

در مقابل مسئولان شهرداری معتقدند با توجه به وجود پل دیگری در خیابان مقابل ازلحاظ فنی این کار عملیاتی نیست علاوه بر این اقدام تملک‌های زیادی را برای شهرداری در پی دارد به همین علت و باوجود الزام شورای شهر این پروژه فعلاً در مدار بلاتکلیفی قرار دارد.