کد خبر ۷۷۵۰۷ ۱۸۷ بازدید انتشار : ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۵
معاون میراث فرهنگی قم خبر داد؛

۶ حفار غیر مجاز آثار تاریخی در قم به دام افتادند

معاون میراث فرهنگی قم از دستگیری ۶ حفار غیرمجاز آثار تاریخی حوالی روستای دیزیجان بخش سلفچگان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، ایل بیگی،معاون میراث فرهنگی قم با اعلام این خبر اظهار داشت: در طی همکاری اطلاعاتی با مراجع انتظامی راهجرد وقوع یک فقره حفاری غیر مجاز به قصد کشف اموال تاریخی و فرهنگی نزدیک روستای دیزیجان بخش سلفچگان به صورت ویژه در دستور کار یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قم قرار گرفت.

او افزود: طی عملیات صورت گرفته در این منطقه یک مورد حفاری به عمق حدود پنج متر صورت گرفته بود که شش نفر دستگیر و به همراه ضبط آلات و ادوات حفاری شامل یک دستگاه فلزیاب، بیل و کلنگ و طناب، جهت سیر مراحل قانونی تحویل پاسگاه راهجرد گردیدند.

معاون میراث فرهنگی قم تصریح کرد: هرگونه کاوش و حفاری غیرمجاز برای دستیابی به اشیاء تاریخی برابر ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی ممنوع بوده و مرتکب به حبس و ضبط اشیاء مکشوفه محکوم می‌شود.

ایل بیگی در پایان از مردم قم خواست تا برای حفظ میراث فرهنگی استان، گزارش اقدامات مشکوک در اطراف محوطه‌های تاریخی و تپه‌های باستانی را به فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی قم با شماره‌های ۳۷۷۴۰۴۹۲ و ۳۷۷۳۸۱۹۹ تماس حاصل کنند یا از طریق سامانه جامع ارتباط تلفنی ۰۹۶۶۲ یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی اطلاع دهند تا نیرو‌های یگان در اسرع وقت حضور پیدا کنند و مانع حفاری‌های غیر مجاز شوند.