کد خبر ۷۸۵۴۶ ۶۸۶ بازدید انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۰
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن:

همایش ملی «مقاومت اسلامی از منظر قرآن کریم» برگزار می شود

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، از برگزاری همایش ملی «مقاومت اسلامی از منظر قرآن کریم» با هدف تبیین مبانی اعتقادی، سیاسی، اخلاقی و اجتماعی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن در بهمن ماه امسال خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست خبری «همایش مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» و رونمایی از نرم افزار فرهنگنامه و دانشنامه مقاومت که در سالن نشست های مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، ضمن اعلام خبر برگزاری همایش ملی «مقاومت از نگاه قرآن» گفت: در پاسخ به ندای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، مبنی بر تبیین نظریه مقامت و ضرورت گفتمان سازی برای آن این همایش بهمن ماه امسال برگزار می‌شود.

وی با بیان این که فراخوان همایش از سال گذشته اعلام شده بود، گفت: همایش ملی مقاومت از نگاه قرآن با هدف تبیین مبانی اعتقادی، سیاسی، اخلاقی و اجتماعی مقاومت اسلامی، معرفی الگوهای قرآنی مقاومت، ارائه دستاوردها و بررسی چالش‌های مقاومت از منظر قرآن و تشریح روشهای گفتمان سازی برای مقاومت، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» را برگزار خواهد کرد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در مورد اقدامات صورت گرفته جهت برگزاری این همایش گفت: تا کنون دو پیش همایش با عناوین «روش‌های مقاومت در برابر راهبرد آمریکا در منطقه غرب آسیا» و «قرآن و مبانی سیاسی مقاومت اسلامی» برگزار شده و تا زمان برگزاری همایش لااقل ده پیش همایش دیگر برگزار خواهد شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در خصوص محورهای اصلی همایش افزود: محورهای اصلی این همایش در پنج موضوع: مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت اسلامی از منظر قرآن؛ الگوهای مقاومت در قرآن کریم، دستاوردهای مقاومت از منظر قرآن کریم، چالش‌های مقاومت از منظر قرآن کریم و گفتمان‌سازی مقاومت از منظر قرآن کریم خواهد بود.

در ادامه حجت الاسلام عیسی زاده؛ مسئول برگزاری نشست های علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن  در بخشی از سخنان خود در مورد میزان استقبال مراکز و موسسات علمی و پژوهشی برای مشارکت در برگزاری این همایش گفت: تاکنون بیش از 20 مرکز و موسسه آموزشی و پژوهشی جهت همکاری در خصوص برگزاری این همایش اعلام آمادگی کرده اند که از این بین می‌توان به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، آستان قدس رضوی، جامعه المصطفی العالمیه، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه باقرالعلوم(ع) اشاره کنیم.

وی افزود: زمان برگزاری همایش 17 بهمن ماه سال جاری خواهد بودو علاقه مندان تا اول دی ماه امسال فرصت دارند تا نسبت به ارسال چکیده مقالات خود اقدام کنند و فرصت ارسال اصل مقالات نیز اول بهمن ماه 98 اعلام شده است.

وی در توضیح زیر محورهای بخش های مختلف همایش یاد شده خاطرنشان کرد: یکی از این محورها بحث مبانی و اصول مقاومت اسلامی از منظر قرآن کریم که شامل مبانی اعتقادی، سیاسی، اخلاقی و فقهی می‌ شود؛ در محور دستاوردهای مقاومت از منظر قرآن نیز مباحث سیاسی، اقتصادی، اعتقادی، امنیتی، اخلاقی، فقهی و فرهنگی فراخوان شده است.

مدیر گروه فرهنگ نامه های قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی اضافه کرد: شاخصه ها و الگوهای مقاومت در قرآن کریم عنوان دیگر این همایش اعلام شده که خود دو بخش را در ذیل خود جای داده است، یکی شاخصه های الگوی مقاومت و دیگری الگوهای مقاومت از جمله پیامبران الهی، ائمه معصومین(ع)، فرماندهان نظامی، زنان الگو و جوانان و نوجوانان است.

حجت الاسلام عیسی زاده در ادامه به راه های ارتباطی برای ارسال مقالات اشاره کرد و ابراز داشت: دبیرخانه همایش پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم واقع در خیابان معلم است و علاقه مندان برای ارسال مقالات می‌توانند از طریق ایمیل دبیرخانه به آدرس moghavemat@isca.ac.ir  اقدام کرده و برای اطلاعات بیشتر به سایت همایش مراجعه کنند.

وی با بیان این که مکان برگزاری همایش در بهمن ماه مرکز همایش های  غدیر دفتر تبلیغات اسلامی است، ابراز داشت: مقالات منتخب در مجلات علمی و پژوهشی به چاپ خواهد رسید و جوایز نفیسی نیز به صاحبان مقالات برتر اهدا خواهد شد.

در ادامه محمود متین فر رییس اداره فناوری و فرآوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم نیز در این نشست با اشاره به راه اندازی فرهنگ نامه قرآنی مقاومت عنوان کرد: فرهنگ نامه مقاومت با همکاری دوستان ما در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم آماده سازی شده که امروز رونمایی می‌ شود.

وی بیان داشت: «فرهنگ قرآن» به عنوان بزرگ ترین و جامع ترین کلید راهیابی به موضوعات و مفاهیم قرآنی و «دائره المعارف قرآن کریم» به عنوان اولین دانشنامه قرآنی جهان اسلامی، مشتمل بر چند هزار موضوع اصلی و هزاران عنوان فرعی از کم نظیر ترین آثار قرآنی است که از سوی پژوهشگران پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با هدف فراهم نمودن زمینه دسترسی سریع و آسان دانش پژوهان به اطلاعات تدوین شده است.

رییس اداره فناوری و فرآوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم تصریح کرد:با توجه به برگزاری همایش ملی مقاومت اسلامی از منظر قرآن کریم در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بمنظور دسترسی سریع و آسان پژوهشگران به موضوعات قرآنی مرتبط با محورهای همایش جهت ارائه مقاله، این نرم افزار تولید و در اختیار ایشان قرار داده می شود.

وی در ادامه با تأکید بر این که امروز هرکس بخواهد در یک موضوعی از قرآن کریم تحقیق کند ما این توانمندی را داریم که به او کمک کنیم، خاطرنشان کرد: شورای علمی همایش تصمیم گرفتند با توجه به محوریت قرآن تمام اطلاعات اصلی و فرعی همایش را از دل فرهنگ نامه های خودمان در قالب نرم افزار موبایلی در قالب دانشنامه تخصصی قرآن ارائه کنند.

متین فر با بیان این که پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن بزرگترین پژوهشکده مراکز قرآنی در سطح کشور است، گفت: این مرکز تلاش کرده جامع ترین زیرساخت اطلاعات قرآنی را در بیش از ده ها هزار موضوع قرآنی فراهم کند.

وی افزود: این نرم افزار به صورت موبایلی و قابل استفاده برای همه مردم است که برای کارهای تحقیقاتی و تبلیغی بسیار می‌ تواند سودمند باشد؛ این کار با زحمت شبانه روزی تولید شده وتلاش کردیم در ابتدای فراخوان همایش در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

رییس اداره فناوری و فرآوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم افزود: علاقه مندان می‌ توانند با این نرم افزار بیش از 350 موضوع و مدخل اصلی و ده ها هزار موضوع فرعی را در این نرم افزار دریافت کنند و برای همکاری با این همایش بتوانند مقالات خوب و ارزشمندی را ارائه کنند.

وی در ادامه به ویژگی‌های نرم افزار موبایلی «فرهنگ نامه و دانشنامه قرآنی مقاومت» اشاره کرد و ابراز داشت: این نرم افزار بر گرفته از کلان پروژه‌های فرهنگ قرآن و دائره المعارف قرآن کریم بوده و در بردارنده صدها موضوع اصلی و هزاران عنوان فرعی مرتبط با حوزه مقاومت است.

متین فر استواری بر پایه نظام الفبایی در چینش موضوعات و امکان دسترسی سریع و آسان به اطلاعات قرآنی مورد نیاز متخصصان در حوزه مقاومت را از جمله ویژگی های این نرم افزار عنوان و خاطرنشان کرد: نمایش درختی موضوعات، امکان اشتراک گذاری متن، جستجوی در عناوین و محتوا وعلاقمندی کردن محتوای خاص از جمله دیگر مزایای این نرم افزار به شمار می رود.

رییس اداره فناوری و فرآوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم در پایان در ارتباط با شیوه دریافت این نرم افزار موبایلی خاطرنشان کرد: علاقه مندان از طریق پرتال جامع علوم قرآن و نرم افزار کافه بازار می‌توانند نسبت به دانلود آن اقدام کنند.