کد خبر ۷۹۹۱۹ ۷۱۸ بازدید انتشار : ۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۴
اطلاع از تخلفات بازار با سامانه ۱۲۴

وضعیت بازار قم بعد از اصلاح قیمت بنزین/مردم تخلف‌ها را گزارش کنند

افزایش قیمت برخی کالاها بعد از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین موجب نگرانی مردم شده است ولی مسئولان مربوطه ضمن تأکید بر برخورد با هرگونه افزایش قیمت، عنوان کردند که تخلف‌ها گزارش شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)،در نیمه‌های شب اواخر آبان‌ماه افزایش قیمت بنزین از سوی دولت همه را شوکه کرد؛ این افزایش با تصمیم رؤسای ۳ قوا و بعد از بررسی کارشناسی به طور ناگهانی صورت گرفت و دولت در اجرای آن دلایلی داشت.

نبود مدیریت در مصرف سوخت به ویژه بنزین و افزایش مصرف آن و ارزان قیمت بودن آن نسبت به کشورهای همسایه و هم‌چنین افزایش یارانه نقدی به اقشار کم درآمد را می‌توان برای افزایش نرخ بنزین از سوی دولت عنوان کرد.

طبق آمارها ظرفیت تولید بنزین در کشور ما حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز و متوسط میزان مصرف حدود ۹۴ میلیون لیتر در روز اعلام شده است که طبق گفته‌های مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور، این میزان مصرف با تعداد خودروهای موجود سازگاری ندارد.

بعد از یک هفته از اجرای این طرح ستاد تنظیم بازار درکل کشور بر قیمت کالاها و خدمات نظارت داشته و بازرسان آن هم این امر را رصد می‌کنند؛ در استان قم هم ستاد تنظیم بازار به طور هفتگی تشکیل و همه دستگاه‌های مرتبط اعم از اصناف و اتحادیه‌ها بر قیمت کالاها و خدمات اشراف دارند.

طبق گفته مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم هیچ افزایش قیمتی در زمینه کرایه تاکسی‌ها و سرویس‌های مدارس در قم ابلاغ نشده و تخلفی هم در این زمینه صورت نگرفته است.

ولی باز هم مردم قم نگرانی‌هایی از افزایش بعضی کالاها گرفته تا بیکاری بعضی پیک‌های موتوری و شغل‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم از بنزین تأثیر دارد، دارند که نیاز به شفاف‌سازی مسئولان اجرایی و تشدید و نظارت بر بازار را بیشتر محسوس می‌کند.

نگرانی مردم بعد از افزایش نرخ بنزین

یک شهروند قمی که به عنوان پیک موتوری به مدت ۳ سال فعالیت دارد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت بنزین اکنون کارفرمای ما که یک رستوران و غذاپزی است به ما اطلاع داده که باید چند نفر از پیک موتوری‌های این رستوران را بیکار کند، من مسئولیت نان آوردن ۵ نفر را دارم هرچند حقوق من ناچیز بود ولی با آن می‌توانستم خانواده‌ام را تأمین کنم و به من اخطار داده شد تا یک هفته دیگر بیکار می‌شوم.

علی محمدی که ۳۵ سال دارد و کاردانی مدیریت بازرگانی دارد، می‌افزاید: با توجه به مشکل بیکاری با این طرح افراد بسیاری مانند من بیکار می‌شوند حال از آژانس گرفته تا پیک موتوری‌های سطح شهر قم با واریز مبلغی به عنوان حمایت معیشتی آیا می‌توان زندگی کرد؟

شفاف‌سازی برای مردم قبل از اجرای طرح

یک معلم بازنشسته قمی بیان می‌کند: من ۲۰ سال فعالیت فرهنگی داشته و بازنشسته هستم دو پسر دانشجو دارم هرچند دولت و مسئولان بر عدم افزایش قیمت‌ها مکرر تأکید و نظارت‌ها را بیشتر کرده‌اند ولی باز کالاهایی هستند که در این یک هفته افزایش یافته است؛ گوجه فرنگی ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رود هم‌چنین گوشت و غیره به تبع آن سطح تحمل رانندگان تاکسی هم کم شده و اقدام و یا درخواست افزایش کرایه می‌کنند.

بابک بیگدلی می‌افزاید: درک می‌کنیم بر دولت هم در شرایط فعلی فشار بسیاری وارد است ولی زمان اجرای این طرح نامناسب بود، نه مسئولان کشوری و نه در استان نسبت به مزیت اجرای این طرح قبل از اجرا شفاف‌سازی نکردند و به مردم هم اطلاع کافی داده نشده است؛ دولت حق دارد نرخ بنزین را با توجه به مصرف زیاد و فشار اقتصادی افزایش دهد ولی جزئی و با زمان‌بندی می‌توانست اقدام کند.

عدم افزایش کرایه تاکسی و سرویس مدارس در قم

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: با توجه به گذشت یک هفته از افزایش قیمت بنزین تاکنون نرخ کرایه‌های تاکسی و سرویس مدارس در سطح قم افزایش نیافته است و تا زمانی که به ما ابلاغ نشده باشد کرایه‌ها افزایش نخواهد یافت.

مرتضی عزتی می‌افزاید: با افزایش قیمت بنزین برای تاکسی‌ها و سرویس‌های مدارس سهمیه بنزین در نظر گرفته شده است ولی اگر هم افزایش نرخ کرایه‌ای به ما ابلاغ شود ما یک کارگروه کارشناسی تشکیل دادیم و به نظر می‌رسد اگر هم ابلاغ شود این افزایش قیمت ناچیز خواهد بود ولی تا زمانی که به ما نسبت به افزایش کرایه‌ها ابلاغیه‌ای داده نشده است کرایه‌ها تغییراتی نخواهد کرد.

به گفته وی، با افزایش قیمت بنزین نظارت‌ها افزایش یافته است و تعداد بازرسی‌ها و نظارت‌ها هم بر عملکرد تاکسی‌های شهر قم افزایش یافته است و ۱۸ تیم گشت خودرویی و ۴ گشت موتوری بر تاکسی‌های قم نظارت مستمر دارند و تاکنون هیچ گزارش تخلفی داده نشده است.

عزتی از مردم قم خواست هرگونه افزایش قیمت کرایه تاکسی را با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۸۲۰۰ و یا پیامک ۳۰۰۰۵۱۳۳ اطلاع دهند.

وی ادامه داد: به ون‌های مسافربری، سرویس مدارس و تاکسی‌های دوگانه سوز و آژانس‌ها سهمیه داده شده است که می‌توانند از سهمیه بنزین خود برای ادامه فعالیت استفاده کنند.

اطلاع از تخلفات بازار با سامانه ۱۲۴

معاون امور هماهنگی و اقتصادی استانداری قم هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: شهروندان قمی در صورت مشاهده هرگونه تخلفی در زمینه افزایش قیمت با سامانه ۱۲۴ تماس و هرگونه تخلف را برای رسیدگی به اطلاع سازمان صنعت، معدن و تجارت برسانند تا به شکایات مردمی به صورت ۲۴ ساعته رسیدگی شود.

مهرداد غضنفری می‌افزاید: تصمیم اصلاح قیمت سوخت مورد تأکید همه مسئولان نظام بوده و باید در اجرای صحیح آن مراقبت شود و مسئولان استانی باید دلایل و مزیت‌های اصلاح قیمت سوخت را برای مردم تبیین کرده و از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنند جلسات تنظیم بازار با هدف رصد قیمت‌ها به طور هفتگی برگزار خواهد شد.

لزوم اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار قم

به گفته وی، با توجه به این که وانت بارها نقش مؤثری در توزیع کالاهای مصرفی دارند باید نسبت به سهمیه بنزین آن‌ها توجه شود در حوزه نظارت‌ها می‌توان بسیج اصناف را مکلف و از ظرفیت آن استفاده کرد و هم‌چنین انجمن حمایت از مصرف کننده هم اقدامات نظارتی را تشدید کند و عرصه کنندگان محصولات و کالاها موظف هستند قیمت کالاهای خود را درج کنند در صورت تخلف مردم با سامانه ۱۲۴ تماس و تخلف را اطلاع دهند تا واحدهای متخلف به مردم معرفی شوند.

غضنفری با اشاره به افزایش قیمت بعضی کالاها بیان می‌کند: تخم مرغ ۱۰ درصد افزایش یافته است این امر خلاف مصوبه تنظیم بازار است و دستگاه‌های مرتبط باید مصوبات ستاد تنظیم بازار را اجرا کنند چرا که هرگونه افزایش قیمتی باعث التهاب در جامعه خواهد شد.

تشکیل ۱۵۵ پرونده تخلف بعد از سهمیه‌بندی بنزین

رئیس سازمان صمت هم با ارائه گزارشی به خبرنگار مهر گفت: بازرسان این سازمان به طور شبانه‌روزی وضعیت بازار قم را رصد و پایش می‌کنند و مردم هم هرگونه تخلف را به سامانه ۱۲۴ گزارش دهند.

محمود سیجانی با ارائه آخرین گزارش‌ها از وضعیت پایش و نظارت بر وضعیت بازار می‌افزاید: در طرح ویژه بازرسی بعد از سهمیه‌بندی بنزین به صورت شبانه‌روزی از یک هزار و ۸۴۰ واحد اقتصادی بازرسی و ۱۵۵ پرونده تخلف هم تشکیل شده است که ارزش این پرونده‌های تخلفی ۱۱۸۵۰ میلیون ریال بوده است.

* مهر