کد خبر ۷۹۹۸۱ ۸۵۴ بازدید انتشار : ۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۳
به میزبانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

سوت پایان دومین دوره جشنواره مطبوعات استان قم زده شد

آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان قم صبح امروز پنج‌شنبه هفتم آذرماه در در سالن همایش‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان قم صبح امروز پنج‌شنبه هفتم آذرماه در در سالن همایش‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد.

این جشنواره که با هدف ارتقای دانش رسانه‌ای استان، ایجاد رقابت مثبت و افزایش انگیزه و خلاقیت رسانه‌ها، توسعه ظرفیت‌های موجود رسانه‌ای استان و آشنایی با ظرفیت‎‌ها و قابلیت‌های رسانه‌ای مکتوب و مجازی و بهره‌گیری از این قابلیت‌ها شکل گرفت.

بخش اصلی این جشنواره در قالب‌های خبر، تیتر، گزارش (شامل گزارش خبری و تصویری)، مصاحبه، یادداشت و سرمقاله، عکس خبری، صفحه آرایی و طنز مکتوب و بخش ویژه در دو موضوع «رونق تولید» و «گام دوم انقلاب» اعلام فراخوان شده بود.

مرحله دریافت آثار این جشنواره در تاریخ ۳ آبان ماه سال جاری به پایان رسید و مراحل داوری نیز توسط استادان برجسته مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد.

این مراسم با قرائت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز شد. رسالت بوذری که اجرای این جشنواره را به عهده داشت با شعری زیبا به استقبال میهمانان و مدعوین این جشنواره رفت. ایشان که به سبک جشنواره فجر داشت این مراسم را اجرا میکرد و مدام روی صحنه راه میرفت در ابتدا از جناب آقای سرمست استاندار قم و آقای امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس و آقای حسینی کاشانی مدیرکل مطبوعاتی اداره کل ارشاد قم برای حضور در این مراسم تشکر کرد.

وی ضمن تشکر از مرتضی داستانی مدیر خانه مطبوعات قم به خاطر برگزاری این جشنواره از وی دعوت کرد تا روی صحنه بیاید و برای میهمانان سخنرانی کند‌.

آقای داستانی در ابتدای سخنان خود به اهمیت برگزاری این جشنواره در قم اشاره کرد و گفت از سال‌های قبل با همکاران خانه مطبوعات به این نتیجه رسیدند که برگزاری جشنواره مطبوعات در سطح استان باعث بالا رفتن سطح اخبار این شهر می‌شود و تصمیم به برگزاری این جشنواره کردند. ایشان گفت که جشنواره امسال نسبت به سال گذشته رشد بسیار قابل قبولی داشته که به‌عنوان‌مثال در بخش گزارش 140 اثر دریافت شد که این آمار نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر است که این یعنی در بخش گزارش‌نویسی تحول خوبی در خبرنگاران قمی ایجادشده است. مدیر خانه مطبوعات قم البته به ضعف‌های این دوره جشنواره اشاره کرد و گفت: در بخش خبر، خبرنگاران خوبی در استان وجود دارند ولی در دوره قبل و این دوره جشنواره هیچ اثری نتوانست حائز رتبه اول شود که این نشان می‌دهد در حوزه خبر، رسانه‌های استان به شکل خوبی کار نمی‌کنند.

وی، کمبود گزارش‌های میدانی را دیگر مشکل رسانه‌های استان دانست و افزود: در حوزه گزارش تحقیقی عملکرد رسانه‌های استان نزدیک به صفر است و این در حالی است که این نوع گزارش‌ها بسیار می‌تواند اثرگذار باشد.

ایشان در ادامه گفت: ۳۹۶ اثر به دومین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری خبر این استان ارسال‌شده که از این تعداد ۳۳۰ اثر در بخش اصلی و ۶۶ اثر در بخش ویژه است. در بخش اصلی در رشته گزارش تصویری و مکتوب ۱۰۱ اثر، تیتر ۵۲ اثر، یادداشت و سرمقاله ۵۶ اثر، خبر ۲۱ اثر، مصاحبه ۶۰ اثر، صفحه‌آرایی ۲۱ اثر، طنز مکتوب ۹ اثر و عکس خبری ۱۰ اثر به جشنواره ارسال‌شده است. در بخش ویژه نیز ۳۱ اثر با موضوع رونق تولید و ۳۵ اثر مرتبط با گام دوم انقلاب در سایت جشنواره بارگذاری شده است.

ایشان در انتها از همه شرکت‌کنندگان در این جشنواره تشکر کرد.

مدیرکل ارشاد قم: برگزاری جشنواره مطبوعات کمک می‌کند به رشد مطبوعات استان

در ادامه مجری از آقای حسینی کاشانی مدیرکل ارشاد استان قم دعوت کرد تا روی سن حاضر شود. ایشان نیز که میزبانی این جشنواره را به عهده داشت در ابتدا از میهمانان تشکر کرد و با شعر زیبایی که به مناسبت هفته بسیج سروده بود همه را به وجد آورد. وی در سخنان کوتاهی که داشتند گفتند: برگزاری جشنواره مطبوعات کمک می‌کند به رشد مطبوعات استان و خداروشکر در این زمینه حرکت رو به جلویی داریم و جزو معدود استان‌هایی هستیم که توانستیم این جشنواره را برای دو سال پیاپی برگزار کنیم.

وی با تأکید بر اینکه کار را باید به انجمن‌های صنفی واگذار کرد گفت: دومین دوره جشنواره مطبوعات قم به خانه مطبوعات استان واگذار شد و این حرکتی مثبت در جهت تقویت انجمن‌های صنفی فرهنگی و هنری در استان است.

دکتر مختاریان: رسانه قدرت ملی است

در ادامه مراسم جناب آقای دکتر محمود مختاریان به نمایندگی از هیئت‌داوران پشت تریبون رفت. مختاریان روزنامه‌نگار نام‌آشنایی که بیش از هر چیزی با عنوان حرفه‌اش باید او را معرفی کرد و شناخت. وی که سال‌ها در کیهان کارکرده، به الاهرام مصر رفته، مدتی در انگلستان بوده و به همین خاطر به زبان عربی و انگلیسی مسلط است و سال‌هاست علاوه بر کار خبر، در دانشگاه هم تدریس می‌کند از نفوذ رسانه گفت. ایشان می‌گوید اگر می‌خواهید حکومت کنید رسانه داشته باشید و از آمار تیراژ بالای روزنامه‌ها در آمریکا و هند و ژاپن گفت.

ایشان می‌گوید: درست است که ما تحریم شدیم ولی عرصه واقعی نبرد ما با آمریکا رسانه است و دشمن با بیش از 50 شبکه فارسی‌زبان به‌صورت مستقیم با ما وارد جنگ رسانه‌ای شده و اینجاست که ما باید بهترین روزنامه‌نگاران را تربیت کنیم.

مختاریان بابیان اینکه تحولات حوزه رسانه بسیار سرعت گرفته است، ادامه داد: شبکه‌های مجازی طوفانی است که توانسته تغییرات زیادی در حوزه رسانه‌ای ایجاد کند، به‌گونه‌ای که بر اساس مطالعات صورت گرفته بزرگ‌ترین کوچ بشر به تلگرام بوده است.

وی بابیان اینکه در پنج سال گذشته شرایط رسانه‌ای دنیا تغییر کرده است گفت: روزانه میلیون‌ها ایمیل و چندین میلیارد توئیت در دنیا ارسال و منتشر و سه هزار خبرگزاری در لحظه به‌روز می‌شود.

ایشان در انتها گفت که رسانه قدرت ملی است و باید این را پاس بداریم.

سرمست: رسالت اصحاب رسانه قم را بسیار سنگین است

سخنران آخر که به پشت تریبون رفت جناب آقای بهرام سرمست استاندار قم بود. سرمست که همواره به خبرنگاران و رسانه‌های قمی با نگاه ویژه‌ای می‌نگرد از اهمیت جایگاه رسانه‌ای قم گفت و تأکید کرد: قم علاوه بر بُعد ملی، دارای بعد بین‌المللی است که انتشار گسترده اخبار قم در رسانه‌های ملی و بین‌المللی مؤید این موضوع است.

سرمست، رسالت اصحاب رسانه قم را بسیار سنگین دانست و اظهار داشت: در شرایطی که دشمنان انقلاب اسلامی، برای مخدوش کردن حیثیت نظام سیاسی کشور بسیج شده‌اند، همه باید به‌صورت یکپارچه در مقابل جنگ رسانه‌ای دشمن فعالانه ایفای نقش کنند.

استاندار قم با تأکید بر اینکه مدیریت استان به گردش آزاد اطلاعات اعتقاد دارد، افزود: اصحاب رسانه قم، همواره به کمک مسئولان استان آمده‌اند و در این مسیر تعامل و همراهی خوبی با مسئولان داشته‌اند.

غیبت علی لاریجانی رئیس مجلس و نماینده مردم قم نیز در این اختامیه از نکات قابل توجه این مراسم بود که میتوان به آن اشاره کرد.

از دیگر حواشی این مراسم میتوان اشاره کرد به تریبون شیشه ای که برای سخنرانی مدعوین تعبیه شده بود که هنوز نیمی از مراسم نگذشته بود با یک تکان کوچک افتاد و شکست که همین موضوع باعث تذکر جدی استاندار به دست‌اندرکاران این مراسم شد.

در انتهای این مراسم از آثار برتر جشنواره تقدیر به عمل آمد.