کد خبر ۸۰۰۸۹ ۶۷۰ بازدید انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۳
کارشناس طراح شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم مطرح شد؛

برگزاری نجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در قم

رضایی ندوشن گفت: پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، محمدکارشناس طراح شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: نمایشگاه عکس و تصویر «نیم‌هزاره هویت مصور شهر قم و حرم حضرت معصومه (س)» در حاشیه کمیسیون تخصصی هنر، معماری و شهرسازی اسلامی پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می‌شود.

رضایی ندوشن گفت: این نمایشگاه حاصل طرحی پژوهشی است که توسط پژوهشکده معماری و شهرسازی پایدار و به سفارش اداره کل راه و شهرسازی استان قم تهیه شده است.

مجری طرح با اشاره به این که این پژوهش با هدف جمع‌آوری اسناد تصویری شهر قم و بازشناسی هویت گذشته قم، طی مدت چهار سال انجام شده اظهار داشت: از ویژگی‌های این پژوهش می‌توان به یافتن منابعی برای نخستین بار، اصلاح اشتباهات مآخذ گذشته در مورد منابع تصویری، یافتن روند تغییرات کالبدی در شهر قم، یافتن روند تغییرات حرم حضرت معصومه (س)، امکان تدوین تاریخ عکاسی و تاریخ معماری و شهرسازی در قم، همچنین معرفی آرشیوی از منابع تصویری برای تحقیقات مشابه، اشاره کرد.

او افزود: ماحصل این طرح پژوهشی جمع‌آوری ۳۵۰۰ سند تصویری از منابع و مآخذ متعدد داخلی و خارجی است. آثار جمع‌آوری شده بر اساس سال تولید و نام صاحبان آثار منظم شده است.

رضایی ندوشن در این خصوص توضیح داد: در این بین، ۴۳ نقاشی و گراور از سفرنامه‌های دوره صفوی و قاجار، ۲۴۸ عکس از عکاسان ایرانی و خارجی دوره‌ی قاجار، ۱۱۸ عکس از دوره پهلوی اول و عکس‌های متعددی از دوره پهلوی دوم گردآوری شده که با محتوای دورنمای شهر قم، حرم حضرت معصومه، بنا‌های معماری، ابنیه تاریخی قم و ویژگی‌های فرهنگی مردم قم می‌باشند.

وی تصریح کرد: در نهایت ۲۴ قطعه عکس و تصویر از این مجموعه در این نمایشگاه به نمایش درآمده که برخی از آن‌ها برای نخستین بار است که معرفی می‌شوند.

بازدید برای عموم آزاد و رایگان است.

زمان افتتاح: چهارشنبه، ۶ آذر ماه ۱۳۹۸، ساعت ۸ الی ۱۷  زمان بازدید: ۶ الی ۱۳ آذر ۹۸، ساعت بازدید: ۱۰ الی ۱۳  مکان: دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده معماری و شهرسازی، نگارخانه زنده‌یاد جاوید خواهد بود.