کد خبر ۸۰۱۲۵ ۶۰۸ بازدید انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۷

تخصیص 2 هزار سهمیه تسهیلات مسکن به بنیاد شهید قم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم، قاسم تقی پور ظهر امروز در نشست خبری که در بنیاد شهید استان قم برگزار شد، اظهار کرد: تجلیل از شهدا و خانواده آنان وظیفه نظام بوده و این موضوع ضروری و غیر قابل انکار است.

وی با بیان اینکه وظایف بنیاد شهید را امام خمینی (ره) در پیام 10 ماده ای که برای تاسیس این نهاد نوشتند، مورد توجه قرار دادند، گفت: موضوعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، اشتغال، حقوق، بیمه، درمان از اولویت‌های بنیاد شهید است و هم چنین صدا و سیما نیز باید برنامه‌هایی را در این زمینه داشته باشد.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید استان قم با اشاره به آمار جامعه هدف این نهاد در استان قم بیان کرد: 83 هزار و 78 نفر به جز اتباع خارجی جامعه هدف بنیاد شهید در استان قم است.

وی با اشاره به شمار اتباع که زیرپوشش بنیاد شهید هستند، عنوان کرد: 3 هزار نفر از اتباع نیز از حمایت‌های این نهاد بهره می‌برند و 2 هزار و 500 نفر نیز در قم به عنوان مهمان مورد حمایت بنیاد شهید قم هستند و هم چنین در حال حاضر 2 هزار درخواست ورود پرونده به قم ثبت شده است.

تقی‌پور شمار شهدا که در سیستم بنیاد شهید استان قم به ثبت رسیده است را مورد توجه قرار داد و گفت: 5 هزار و 512 شهید در این سیستم به ثبت رسیده که 4 هزار و 600 نفر آنان در قم به خاک سپرده شده است.

وی شمار جانبازان را نیز مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: 11 هزار و 899 جانباز در قم از حمایت بنیاد شهید بهره می‌برند که 5 هزار و 224 نفر آنان بالای 25 درصد و 6 هزار و 670 نفر آنان نیز زیر 25 درصد و 281 نفر نیز بالای 70 درصد هستند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید استان قم در ادامه سخنان خویش شمار آزادگان را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: 600 آزاده در قم مورد حمایت بنیاد شهید هستند.

وی با تبیین شمار درصد جانبازی افرادی که زیر پوشش این نهاد هستند بیان کرد: 4 هزار و 850 نفر از جانبازانی که از 1 تا 70 درصد مشکل اعصاب و روان دارند زیر پوشش بنیاد شهید هستند.

تقی‌پور با بیان اینکه 170 نفر از جانبازان دارای مشکل اعصاب و روان 20 تا 70 درصد هستند، گفت: جانبازانی که مشکل اعصاب و روان دارند حق پرستاری نیز دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: مهمترین ادارات و واحدهایی که در حوزه تعاون فعالیت دارند واحد مددکاری، اشتغال ، مسکن، پذیرش، اشتغال و تسهیلات است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید استان قم گفت: واحد مددکاری با اهداف پیشگیری و پیگیری مشکلات جانبازان و خانواده شهدا تاسیس شده و به صورت مددکاری فردی و گروهی اداره می‌شود.

وی افزود: در 6 ماه نخست سال جاری برای 450 نفر دوره آموزشی با عنوان آموزش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در تابستان برگزار شد و برای 6 ماه دوم نیز برای 7 هزار نفر برای مدارس شاهد دوره‌های آموزشی با عناوین سلامت روان ، تربیت دینی، نقش نماز در سلامت روان و مهارت فرزند پروری، مهارت جنسی نوجوانان، مهارت شاد زیستن، بهداشت روان در خانواده برنامه‌ریزی شده است.

تقی پور در بخش دیگری از سخنان خویش یکی از بزرگترین اقداماتی را که بنیاد شهید در حوزه مددکاری دارد، طرح سپاس است، گفت: در این طرح از سال 93 تا 97 تعداد 57 هزار و 500 نفر دیدار صورت گرفته است که از ابتدای سال جاری تا کنون 7 هزار و 700 دیدار انجام شده است.

وی با اشاره به هدایایی که به افراد مورد حمایت این نهاد اعطا می‌شود، گفت: در حال حاضر 800 میلیون تومان اعتبار برای اعطای هدایا تخصیص یافته است که این رقم چندین برابر اعتباراتی است که برای این حوزه در نظر گرفته شده است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید استان قم اضافه کرد: مدیرکل بنیاد شهید تنها در بخش روستایی 283 دیدار داشته است.

وی عنوان کرد: در رسیدگی به جامعه هدف خاص هم برنامه داریم و برای افرادی که شرایط خاص دارند، کمیسیون ویژه تشکیل می‌شود و به استناد این کمیسیون در صورتی که در توان داشته باشیم مشکلشان را در استان برطرف می‌کنیم و در صورتی که این امکان وجود نداشت رسیدگی از طریق بنیاد مرکز ادامه پیدا می‌کند.

تقی‌پور با بیان اینکه از سال 93 تا 97 تعداد 6 هزار 765 سهمیه برای تسهیلات مسکن داشتیم، گفت: 6 هزار و 291 نفر معرفی شدند که از این شمار نیز 5 هزار و 693 موفق به دریافت تسهیلات با نرخ 4 درصد با مبالغ 80 تا 100 درصد شدند.

وی افزود: امسال 2 هزار سهمیه تسهیلات مسکن با نرخ 4 درصد در مدت زمان 20 ساله به بنیاد شهید قم تخصیص داده شده که به تازگی ثبت نام آن آغاز شده است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید استان قم گفت: ایثارگران از پرداخت هرگونه هزینه انشعاب آب، برق، گاز و 50 درصد هزینه خدمات انشعاب‌ها برای یک بار معاف هستند.

تقی‌پور گفت: با اشاره به وعده‌های داده شده از سوی دستگاه‌های اجرایی از سال 94 تا کنون هیچ زمینی به بنیاد شهید تخصیص نیافته و ایثارگران نیز از این نهاد مطالبه زمین دارند و ما درخواست داریم دستگاه‌های اجرایی در این زمینه خدمات ارائه کنند.

وی افزود: 80 گلزار شهدا در استان قم وجود دارد که بزرگترین آنها بهشت معصومه، گلزار امامزاده علی بن جعفر، گلزار امامزاده سید علی و شیخان است.

این گزارش حاکی است عدم حضور مدیرکل بنیاد شهید و ایثارگران در این جلسه مورد اعتراض خبرنگاران قرار گرفت. مدیرکل بنیاد شهید قم طی ماه های اخیر به دلیل خودسوزی تعدادی جانبازان با انتقادات زیادی روبه رو بود.

انتهای پیام/2258